ANMELDELSER

Sprudlende Peter Pan kompleks på Ønskeøen

Foto: Rumle Skafte

Genkendelighed, forventningskompleksitet, grin og velspil. Hvad er en familie og hvem bestemmer forventninger hertil? Peter Pan – Forever Young, på Aarhus Teater, er landet på Ønskeøen.

Inden længe kan man på det Aarhusianske Teater drage til Chicago i et fængslende musikalsk retssalsdrama. Men inden, er det blevet tid til et smut på Ønskeøen.

Peter Pan komplekset om at være fanget i ønsket om at forblive i ungdommen og ej rigtig blive voksen, udforskes for fuld kraft. Det er det grænsesøgende og ansvarsløse mod det at tage ansvar. At forholde sig til verden, og andre. I form af henholdsvis Peter Pan og Wendy. Og deres indbyrdes og enkeltvis forventninger.  Til hinanden, fra omverdenen og til dem selv.

Ønskeøen er stedet hvor deres begges ønsker og fantasier til et fælles liv/ forhold/ verden kanaliseres hen. Den ene vil have fællesskab og kærlighed, den anden en forsøgrer og plads til det uforpligtende.  Han er fantasiens og drømmenes forsvar, hun er virkeligheden. En evig forhandling.

Jeg vil ha en mor

Peter Pan, står i vinduet hos Wendy. Han har hørt hende få læst godnathistorier af hendes mor. Han vil have det samme. Han overbeviser Wendy om at tage med til Ønskeøen. Her kan hun få sit brændende ønske om at blive mor opfyldt. Overfor de glemte drenge og ham. Men hun vil ikke have Peter som barn, men som mand, en voksen far. Så de kan være mor og far sammen. En rigtig familie. Det tricker alt i Peter, der klamre sig til det barnlige, og flugten heri. På øen udleves nu et spil. Hvad er en familie? Hvad forventer man selv og hvad forventes der af alle andre. Og kan man selv skelne imellem dette?

Man vil jo så gerne passe ind, men samtidig holde fast i det åbne, legende og søgende. Men det forsvinder med hamsterhjulet.

Foto: Rumle Skafte

De store forventninger, skal man passe ind?

Johannes Lilleøre der står bag den fri gendigtning af J.M. Barries så berømte historie, har fortalt, at han er en del af en regnbuefamilie, der tit har mødt mange spørgsmålstegn. Kan man nu også det? Han har et barn med to kvinder og vil gerne skabe fokus på det, at kunne skabe sin egen familie. Det er svært at være tre forældre, i et system, der er skabt til kun to. De er for eksempel blevet mødt af strukturelle fordomme og regler. Forventninger og normer. Er der en rummelighed over for andre former?

Den problematik, vil han gerne sætte fokus på, med forestillingen her.

Der er også mange andre dybelæggende undertemaer i spil. Bange for sig selv. Det at skulle indordne sig. Ikke at passe ind i bestemte kasser, normer og forventninger. I samfundet. Det at bearbejde et traume. Tvangstanker. At følge sig svigtet og forladt. Mor-kompleks. At føle sig ensom og udenfor. At følge sig fanget i hverdagen, glemme og miste sig selv. Indre uro og rastløshed.

Begge figurer i stykket kæmper. Der er ingen klare svar. Og det kommer der heller ikke.

Der er igen tvivl om at mange vil kunne se sig selv, midt i det hele. For selvom mixet er stort, er genkendeligheden af vort samfund i nuet, det samme.

Legende humoristisk

Simon Mathew spiller Peter Pan og Carla Eleonora Feigenberg indtager rollen som Wendy. Omkring dem har de en flok glemte drenge. Begge skuespillere takker efter denne forestilling, af, som en del af Aarhus Teaters faste ensemble.

De sprudler i deres spil, enkeltvis og over for hinanden. Det bobler af overskud. Det er legende og let, men hele tiden med klare undertoner.

De skaber også mange grin. Sammen med Sigrid Johannesen, som iscenesætter, har de fundet den helt rette balance og timing. Der er skabt et forunderligt morsomt univers. Det løfter på fornemste vis Johannes Lilleøres finurlige tekst. Understøttet af af Laura Løves kunstige nærmest oldschool filmkulisse scenografi. Og lad os ikke glemme de glemte drenge i stykket, der er charmerende sjove. Et vidunderligt moment er når de synger Kim Larsen og Jacob Haugaards: Haveje.

Foto: Rumle Skafte

Kontrol ved iscenesættelse

Der leges med iscenesættelse af sig  selv. Peter Pan styrer showet. Tankerende til det maniske. Han har fortællingen. Han er i en form for kontrol så længe han, altid kan ændre og rette i historien. Så han fremstår vel, og så han ej skal tage stilling til sig selv. Men Wendy vil også. Hun overtager. Peter forsvinder i sig selv.

Det er en veloplagt tekst og sammenspillet mellem skuespillerne, er som skrevet energisk. Fremragende.

Forvrængede eventyr

Peter Pan – Forever Young er den tredje og sidste forestilling  i Aarhus Teaters huskunstnerduos forestillinger, under temaet: Twisted Fairytales.

Sidste år fik vi dramatiseringen af Maren Uthaugs bestsellerroman ’En Lykkelig Slutning’ ( der genopsættes i den kommende  sæson), og tidligere i år forestillingen ’Sleeping Beauties’, der tog kvindelige skønhedsidealer under kyndig behandling.

Særdeles interessante forestillinger alle tre. Bravo.

For komplekst?

Vi får vendt Peter Pan og Wendy figurerne godt og grundigt op og ned.  Det er relevant, frydefuldt, vel eksekveret og fyldt med et spændende minefelter af samfunds kompleksiter. Man kan undervejs godt savne lidt mere konkret holdning til hvad det er man vil med alle disse. Det bliver lidt mange. Skønt det omvendt jo netop også er det konkrete, at alt flyder sammen. Tankefyldt for dem og os.

Stærkest er forestillingen i sin fremstilling af kampen om at passe ind. At blive set, som usynlig. Og så alligevel ikke. At slå til. Samt at skulle leve op til forventninger, og sin slående i hovedet, når man fejler, ikke mindst i de selvskabte.

Fem ønskestjener sendes herfra afsted mod Ønskeøen.

Praktisk information

Forestilling: Peter Pan – Forever Young.

Spilleperiode: 24. april – 31.maj 2024.

Tekst gendigtet af Johannes Lilleøre – Frit efter J.M. Barries historie.

Iscenesættelse: Sigrid Johannesen.

Scenografi: Laura Løwe.

Lyddesign: Kim Engelbredt.

Lysdesign: Kim Glud.

Skuespillere: Simon Mathew og Carla Eleonora Feigenberg.

De glemte drenge: Aleksander Zintchouk, Atlas Louis Lundbye, Magnus Odin Short, Jeppe Lyngs Hansen, Laurits Eiler Holm, Hjalte Skov Lützhøft, Oscar Adelby Tovgaard, Storm Fournais Langschwager.

Køb billetter og få yderligere information her.

————

Ny sæson

Aarhus Teater har netop præsenteret den kommende sæson 2024/2025s program. Der bydes på et bredt udvalg og store og mindre opsætninger, fra klassisker til nyt og mere eksperimenterende. Og som et af landets største teatre, ja, så er der naturligvis noget, fristes man til at sige, til hele familien og flere forskellige målgrupper.

Du kan for eksempel opleve: En Christian Lollike udgave af Jeppe på Bjerget, med Tue Lindhardt, i hovedrollen. Danmarkspremiere på en sceneudgave af Tro, håb & kærlighed, Bille Augusts filmatisering af Bjarne Reuters ungdomsroman: Når snerlen blomstrer. The Sound  of Music. Og DR julekalenderen Pagten. Bare for at nævne en my af repertoiret.

Du kan læse om den nye sæson på deres hjemmeside, eller i det nye fysiske sæsonprogram.

Den 4. maj afholder teatret et arrangement, hvor du kan høre mere om den kommende sæson Teaterdirektør Trine Holm Thomsen byder denne eftermiddag ind med tankerne bag, fællessang og vin.

Læs mere her.