Omstigning til paradis – Aarhus Teater

Aarhus Teater er dykket ned i den moderne klassiker Omstigning til paradis.

Den moderne klassiker har ramt Aarhus Teater, med det foruroligende drama ladet med selvbedrag, indestængt begær og snappende vold.

Omstigning til paradis er både et psykologisk drama men også i høj grad et socialt drama.

Alle har noget på spil, er på kanten, og fyldt med indre grublerier.  De fleste kender Tennessee Williams skuespil, fra den, må man sige, ikoniske filmatiseret udgave (A Streetcar Named Desire) fra 1951 af Elia Kazan, efter at havde instrueret stykket på Broadway. Vivien Leigh blev hentet fra London opsætningen, og fra sin egen opsætning hev Elia Kazan skuespillerne: Kim Hunter, Karl Malden, og Marlon Brando. Sidstnævnte fik sit helt store gennembrud i rollen som Stanley, og mange vil nok have svært ved at se andre, netop i den rolle.  Filmen blev nomineret til hele 12 Oscarstatuetter, herunder bedste film, og vinder fire styks.

Omdrejningspunktet i historien er den forhenværende skolelærerinde: Blanche. En kvinde der altid har befundet sig i det højere samfundslag, men har må forlade sin hjemby, fyldt med dystre hemmeligheder. En dag dukker hun uventet op hos søsteren Stella og hendes mand Stanley, fuld af søforklaringer om, hvorfor hun er kommet. Familieformuen er formøblet og hendes skolelærerrygte blakket af en affære med en ung elev. Den forfinede Blanche og hendes usofistikerede og voldelige svoger kan slet ikke finde ud af det med hinanden, og samtidig er Blanches fortid ved at indhente hende.

Suveræne Nanna

Lad os bare starte ved Blanche, hun spilles sublimt af Nanna Bøttcher, som viser stor spil, med sin balancegang i det skrøbelige og store følsomhed. Hun holder facaden, men man mærker hele tiden dybden, at det hele er ved at krakelere. Lige nu er Nanna Bøttcher nomineret til en Reumert for sin rolle i GIRLS & BOYS  og med sin præsentation i Omstigning til paradis , viser hun endnu engang sin store styrke. Hun bære forestillingen og giver drivkraft.

Resten af ensemblet rundt om hende, levere også stærkt spil og man mærker spændingerne imellem de enkelte. Men modsat Blanche rollen, forløses de andre ikke helt på samme måde. Deres historier rulles ikke ud på samme vis og vi får ikke nær så mange lag, hos de enkelte. Det mærkes f.eks. i forholdet mellem søsteren Stella og hendes mand Stanly. Han er ikke den mest sympatiske overfor hende og hun må finde sig i vredesudbrud og vold. Vi mærker ikke helt hvorfor hun bliver, hvorfor hun falde for ham og den forandring han og deres forhold har været igennem. Vi mærker heller ikke de lag, der ligger bag, hos ham. Hele hans militære historie, også i forhold til hans kammerat, som han har tjent med, kommer ikke ind og bliver en afgørende faktor for eksempel.

Stærk tekst, svag scenografi

Det ændre ikke på at teksten er stærk og skønt der er meget og forestillingen er lang, føles det ikke sådan, man fanges ind og hænger ved. Spillet imellem skuespillerne er og bliver  forestillings styrke. Stemningsskiftene, det usikre og utrygge leveres med ekstraordinært spil.

Stedet er New Orleans, og tiden skulle være lige efter anden verdenskrig eller? Tiden i forestillingen er svær at gennemskue, ting i scenografien, teksten og ordvalg, stritter lidt i alle retninger. Men det kan være det er det der er meningen. Vi får heller ej meget New Orleans eller amerikansk stemning, visuelt, så man glemmer faktisk næsten, at det er der det sker. Scenografien forivrer mere, end den er givende til stykket og dets handling.
Det ændre dog ikke på at vi rammes af Omsting til Paradis, hvor let livet kan tage en drejning, men hvor svært det er at skifte retning og komme væk og over på en ny begyndelse, uden at hænge fast. Hvor står man i livet og hvilke valg har og vil man træffe. Fire stærke stjerner herfra.

Teamet bag

Af Tennessee Williams. Oversættelse Louise W. Hassing. Iscenesættelse Peer Perez Øian. Scenografi & kostumedesign Franciska Zahle. Lysdesign Jim Falk. Lyddesign Kim Engelbredt.

Medvirkende Nanna Bøttcher, Mette Døssing, Jacob Madsen Kvols, Christian Hetland, Carla Eleonora Feigenberg, Viktor Pascoe Medom og Lukas Toya.