ANMELDELSER

Visuel betagende aarhusiansk Dracula

Foto: Emilia Therese

I Aarhus er vampyruniversets master, Dracula, sluppet løs. Lige nu spiller fortællingen om ham, på Aarhus Teater, i et nyt og spændende samarbejde med Den Jyske Opera.

Bram Stoker, der efter sigende skulle have haft en affære med Oscar Wilde, udgav i 1897, bogen om Dracula og siden har persongalleriet og universet, levet sit helt eget liv, i et utal af fortolkninger og sammenhænge.  Fra Friedrich Wilhelm Murnaus ikoniske stumfilm, over en DR halvfjerdser tv-serie, om Dracula i Danmark, med blandt andet Grand Prix legenden Jørgen de Mylius som offer, til en Tinder swipende Claes Bang i en Netflix-miniserie. Fra Broadway musical, forbi sit eget tegneserie blad, lig Anders and, til et besøg i DR´s nye Fredags TamTam.

Nu er det så Aarhus Teater, der i et samarbejde med den Jyske Opera, kaster sig over den sagnomspunden fortælling, med det for evigt mystiske væsen.

Martin Lyngbo, der også er stykkets instruktør, har sammen med Lucas Svensson, stået for bearbejdelsen og er tro stort set hele vejen til romanen i sin fortælling og form. Igennem dagbøger, får vi samlet en historien, og dermed fortællingen om Dracula og jagten på ham.

Det er første gang at de to store aarhusianske kulturenheder samarbejder på denne måde og det er bestemt, et interessant resultat, der må sætte gang i tankerne om mere.

Visuelt og musikalsk betagelse

Det visuelle stimulere os, med David Gehrt´s moderne, klare imponerende scenografi, der nærmest med filmiske greb, føre os fra det ene sted til det andet, via lysene rammer der zoome, ind og ud. Med lysdesigner Jeppe Lawaetz ved sin side, har de skabt et enkelt, men dragende scenerum, som instruktør Martin Lyngbo, til fulde udnytter. Det sker ved at skabe stærke og smukke tableauer, hvor koret effektfuld, ofte bruges.

Mathilde Grebots præcise kostumer giver os kontrasten. Her får vi de tidstypiske rober, fyldt med den tyngde de giver og rummer, og nok til lige at sætte den historiske ramme.

Marcus Aurelius Hjelmborgs musikalske nykomponerede musikbrudstykker og mixet komposition af klassiske requiemer, Den Jyske Operas kors store fantastiske volumen og intensitet. Samt pianist Sofia Wilkman kraftfulde spil og Lars Gaardes lydunivers, er forestillingens nerve. Det er vi mærker, det er her stemningen sættes, det er her det  rammer os.

 Er der de rette krydderier?

Skuespillet, er solidt, hele vejen rundt. Vi kommer dog aldrig helt tæt på figurende, hertil holdes de på en måde ud i strakt arm, med den, ellers vel eksekveret, tilbageskuende og dagbogsciterende dialog, da den desværre i længden taber pusten og gør det lidt svært at blive grebet helt af spillet.

Det bliver aldrig helt farligt eller dramatisk.

Jacob Madsen Kvols har en karisma på en scene, der næsten pr automatik fanger en. Han hiver fat i os, men Dracula bliver faktisk i denne opsætning, en bifigur og ej, hovedperson. Han er altid tilstedeværende i baggrunde og herfra dirigere han slaget, som en skygge indover det hele. Personligt manglede denne anmelder at fornemme den betagelse folk omkring Dracula oplever, endnu mere.  Også det der er på spil inden i ham. Men igen, fokusset er ikke på ham.

Når man laver en ret, mange har nydt så mange gange før, har stort set alle en holdning til, hvordan den burde smage. Hvilke krydderier burde træde frem og hvilke skal der helst være et ekstra pift af.

Man kunne sagtens sidde og savne mere gys, gru og horror for nogen mere sexiness og begær, andre mere mørke, psykologisk snagen, og råhed. Man kan altid argumentere for at der manglede et ekstra drys af bestemte elementer. Det ændre dog ikke ved det faktum, at alle smagene er der og vi får en ret, der er vel tilberedt. Martin Lyngbo, har med sikker hånd, fået alle delene til at spille. Alle levere et bund solidt og stærkt arbejde. Vi forstår samarbejdet. Vi ser styrken og man går der fra med, specielt visuelt, fantastisk oplevelse.

Så, bid på, kom afsted. Herfra er der fire store blodrøde stjerner.

Info:

Romanforlæg: Bram Stoker. Dramatisering: Martin Lyngbo og Lucas Svensson. Iscenesættelse: Martin Lyngbo. Scenografi: David Gehrt. Kompositioner: Marcus Aurelius Hjelmborg. Kostumedesign: Mathilde Grebot. Lysdesign: Jeppe Lawaetz. Lyddesign: Lars Gaarde. Kapelmester: Sofia Wilkman. Korindstudering: Poul Emborg og Peter Pade.

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Anne Plauborg, Tom Jensen, Simon Mathew, Christian Hetland, Carla Eleonora Feigenberg, Emil Busk Jensen, Kjartan Hansen, Anders Baggesen og Den Jyske Operas Kor.

Spiller på Aarhus Teater 8. februar -18. marts 2023.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Miss Saigon bevæger kun glimtvis på Det Ny Teater