ANMELDELSER

Miss Saigon bevæger kun glimtvis på Det Ny Teater

Foto: Gudmund Thai

 

Den verdensberømte musical Miss Saigon dukker op igen og igen. Musicalen, der omhandler de sidste hektiske dage inden Vietnamkrigens afslutning, og de tragiske følger krigen medførte. Det Ny Teater tager netop nu livtag med musicalen, der af nogle betegnes som en af de mest rørende og gribende i historien.

Miss Saigon betegnes af mange, som en af de mest rørende og gribende musicals i historien. Jeg konstaterer dog indledningsvis tørt, at min sidedame ved premieren på Miss Saigon på Det Ny Teater kun måtte duppe øjet en enkelt gang eller to. Men ellers så hverken hun, min sidemand, eller mange andre i Det Ny Teaters meget smukke teatersal ud til at være særlig rørt ved fremførelsen af den musical, der ellers gang på gang som nævnt er udråbt til at være en af de mest rørende inden for sin genre.

Selv følte jeg mig kun rørt, når jeg samtidig tænkte på, at menneskeheden tilsyneladende desværre hverken har lært af 1., eller 2. verdenskrig, af Vietnamkrigen, eller alle andre krige, der har været gennem historien. Og når jeg så samtidig tænkte på alle de tragiske skæbner, for børn, for unge, for voksne, forældre, bedsteforældre, og alle andre, der har været del af og offer for magthaveres ofte hykleriske og barske spil, jo så blev jeg rørt.

De sidste hektiske dage

Miss Saigon handler om de sidste dage under Vietnamkrigen. Og om tiden, hvor USA i al hast trak sine tropper ud, men hvor også mange vietnamesere forsøgte at forlade landet. Den handler også om årene umiddelbart efter krigen.

Vi følger de to amerikanske soldaterkammerater Chris (Christian Lund) og John Thomas (Thomas Høj Falkenberg) i de sidste dage i Saigon, hvor de er på bar, Dreamland. Her møder Chris den unge vietnamesiske kvinde Kim (Linda Arunee Olofsson). Hun har grundet krigen mistet alt, og må lade sig prostituere. De får kort tid sammen, men forelsker sig hovedkulds. Da Chris sammen med de øvrige amerikanere i al hast må forlade Saigon, kommer Kim imidlertid ikke med.

Baren styres med hård hånd af Engineer (Kim Hammelsvang), og undervejs møder vi også de vietnamesiske soldater anført af Thuy (Gerald Santos)

Chris gifter sig tilbage i USA med Ellen (Alexandr-Yoana Alexandrova), uvidende som han er om, hvad den korte romance i Saigon har ført til, nemlig at Kim er blevet gravid.

Kim, hendes søn Tam, og Engineer, begiver sig som så mange andre ud på en farefuld færd: De er bådflygtningen og kommer til Bangkok i Thailand, hvor de søger at skabe sig en ny tilværelse.

I sit giftermål har Chris mareridt om krigens rædsler, og nævner i søvne gang på gang Kims navn. På et tidspunkt får han af John Thomas at vide, at han er blevet far til en dreng, og sammen med sin kone rejser han tilbage til Asien for at finde Kim og barnet.

Kim har kun ét ønske: At sikre hendes og Chris barn det bedste, hvilket hun mener er i USA. Hun ofrer sig selv og sin kærlighed til barnet.

Internationalt cast

Det er første gang at Det Ny Teater sætter Miss Saigon op. Musicalen har gået sin sejrsgang i hele verden og sidst den kunne opleves i stor opsætning i Danmark, var da Nørregade Teater på Lolland viste en, efter denne anmelders mening, 6-stjernet pragtudgave en sensommeraften midt i skoven nær Maribo. Stemningsfuldt, rørende, gribende.

Det Ny Teater har valgt, og fået tilladelse til at opføre en specialdesignet version. Samtidig har teatrets ledelse valgt at caste, så skuespillerne afspejler den etnicitet, som de forskellige karakterer har i stykket. Flot og modigt, taget i betragtning at mange af dem først har skullet lære dansk, for at kunne spille deres roller.

Derfor kan man opleve intet mindre end skuespillere fra 11 nationer, deraf ikke mindst en stor del med asiatisk baggrund, i Miss Saigon på Det Ny Teater. Imponerende i sig selv.

I de to store roller som det forelskede par oplever vi en velsyngende og -spillende Linda Arunee Olofsson som barpigen Kim, og Christian Lund som den amerikanske soldat Chris. Hans soldaterkammerat John Thomas spilles og ikke mindst synges fantastisk af Thomas Høj Falkenberg. Bravo!

I en anden ledende rolle, som engineer, manden der styrer og skaffer kunder til baren, ser vi Det Ny Teaters, og dets mange trofaste teatergængeres darling, Kim Hammelsvang. Kim Hammelsvang har en altid fremtrædende rolle på Det Ny Teater, og svigter sjældent.

Som den vietnamesiske soldat Thuy ses Gerald Santos, og på premiereaftenen oplevede vi lille charmerende Oskar Nguvyen Phan, som Kim og Chris søn Tam.

Læg hertil et stort antal skuespillere i flere forskellige roller, blandt andet som prostituerede på barer, og som soldater. Mange som nævnt af anden etnisk herkomst en dansk, således at de har den etnicitet, der kræves.

Forvænt med pragtopsætninger på Det Ny Teater

Det Ny Teater skuffer sjældent.  Teatret har gang på gang lavet pragtopsætninger af store musicals. Senest med Kinky Boots og The Producers. Derfor har publikum også store forventninger om spektakulære og stort opsatte forestillinger.

Ved opsætningen af Miss Saigon præsenteres publikum i scenografien blandt andet for samlet imponerende 3,5 kilometer kraftige bambusstokke. De anvendes for at illudere bambusskov og hegn i Vietnam.

Scenografien, der må betegnes ret minimalistisk i forhold til, hvad vi plejer at opleve på Det Ny Teater er skabt af Paul Farnsworh: scenerummet er mørkt, og kun med enkelte rekvisitter, når da ikke lige de mange bambusstokke hejses ned fra loftet.

Musikken

Musikken til Miss Saigon er komponeret af Claude-Michel Schönberg, der også står bag melodierne til blandt andet Les Miserables.

4 stjerner

Det er altid spændende at komme i teatret og se en ny opsætning, også når det er en opsætning af et stykke, en tekst, en forestilling, en musical, man har set før. Man skal altid vurdere på nuet og på den stemning, og det den pågældende forestilling giver en.

Der blev i Miss Saigon på Det Ny Teater leveret flere fine sangpræstationer, men som helhed, som forudsagt om at det skulle være rørende, bevægende forestilling, man efterfølgende ville reflektere og tænke over i en rum tid, må jeg desværre melde, at det ikke var mig, og ej heller min gæsteanmelder, den rørte. Der manglede simpelthen nerve og nærvær i forestillingen. Det var på intet tidspunkt overvældende, ud over når man tænkte på de menneskeskæbner, der rundt i verden netop nu kæmper mod overmagt, krig, uretfærdighed, jordskælv med mere. For det kunne man ikke undgå at tænke på, mens man så Miss Saigon.

Med baggrund i dette svinger Out & About sig op, og tildeler 4 stjerner til Det Ny Teaters Miss Saigon.

 

Om Miss Saigon på Det Ny Teater

Musik: Claude-Michel Schönberg

Original fransk tekst: Alain Boublil

Tekst: Richard Maltby Jr. og Alain Boublil

Oversættelse: Peter Laugesen

Oversættelse revideret og tilføjet af Kenneth Thordal

Iscenesættelse og koreografi: Lisa Kent

Scenografi: Paul Farnsworth

Orkester under ledelse af dirigent:  Per Engström

Skuespillere på premiereaftenen

Kim: Linda Arunee Olofsson

Chris: Christian Lund

Engineer: Kim Hammelsvang

John Thomas: Thomas Høj Falkenberg

Ellen Scott: Alexandra-Yoana Alexandrova

Thuy: Gerald Santos

Gigi: Na-Young Jeon

Tam: Oskar Nguyen Phan

M.m.fl.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Telefon til afdøde – om den evig aktuelle Dan Turèll