Som smør i øregangene – Atlantis rejser sig igen
Knapt 30 år efter verdenspremieren på den første danskskrevne og -komponerede musical, Atlantis, genfortælles historien på ny. Denne gang i en større og endnu flottere opsætning.
Det er knapt 30 år siden at historien om Atlantis i en helt igennem danskproduceret musical første gang blev vist i Danmark. Nu genoplives historien om storhed og fald, om kærlighed, magt, og mord, om det gode og det onde. Det sker i Michael Rønnow og Tivolis flotte opsætning af den første dansk skrevne musical, der tog anmelderne med storm, og stadig holder, så mange år senere: Atlantis.
Og jo visse historier vil altid holde: Historier om ung forelskelse, om kærlighed, om den eneste ene, om tyranner og herskere, om mordforsøg og mord, men også om at man skal så grueligt meget igennem for at kærligheden kan sejre til sidst. Spørgsmålet er så, om en danskproduceret musical vil holde, og jo, det gør Atlantis!
Atlantis rummer den rette historie, de rette elementer, de rette skuespillere og vigtigst af alt, så har den velkomponerede melodier, der lyder ”som smør” i øregangene. Well done!
Handlingen kort
I Atlantis hersker den aldrende Atlas, der ikke fik den ønskede søn til at efterfølge sig. Derfor har han et ønske om at hans datter Adelena skal giftes med en adelig. Men som det er i den slags historier, ellers er der vel næppe en historie?, så har hun efter et flygtigt møde med den unge gadedreng, Silvan, et helt andet ønske. Det er ham, med streg under ham, hun vil have.
Silvan på sin side havde et stort ønske om at drage ud på verdenshavene og efterfølge sin far, som forsvandt på mystisk vis. Men efter et lidt tilfældigt møde med Adelena droppes den plan, for naturligvis er det hende han vil have.
Så nemt går det selvfølgelig ikke, for der er også skurken Jabbador, der gerne ser Atlas fjernet fra magten for selv at kunne blive hersker over Atlantis. Jabbadors højre hånd Zan-Zan udtænker en plan, hvor han vil have Silvan til at slå Atlas ihjel, så Jabbador kan blive ny hersker.
I historien indgår blandt andre også Atlas´ kammerpige og elskerinde, slavinden Miranda. Hun overværer som eneste vidne mordet på Atlas, men da selv visse interesser at pleje. Sååå, fortæller hun hvem morderen er? Eller gør hun ikke?
Og dermed er scenen sat for en spændende fortælling, der rummer en række af førnævnte elementer. Elementært eller ikke.
Skuespillerne med Rossen, Brüel, Milland og Falkenberg i front
Til at fremføre Atlantis står 24dygtige og sprudlende skuespillere, der i den grad kan synge og performe. I front som Jabbadoor kan opleves en altid særdeles velsyngende Stig Rossen. Kaya Brüel spiller med sødme, indlevelse, men også med rette hårdhedsgrad Atlas’ kammerpige Miranda.
Kong Atlas spilles og synges imponerende godt af Jakob Zethner, mens Zan-Zan spilles og synges, man fristes til at skrive på vanlig humoristisk, slesk og indlevende vis, af Kim Hammelsvang. Han kan det der, og har tydeligvis sit helt eget fanpublikum. Således også på premiereaftenen i Tivolis Koncertsal.
Endelig skal også fremhæves Johanne Milland og Thomas Høj Falkenberg for at spille de to unge, de to elskende, prinsesse Adelena og Silvan. Spot on!
Musikken
Musicals succes står og falder med de mange melodier, der får historien til at flyde, og som publikum skal tage til sig. Således også i Atlantis. Det var Peter Spies, der i sin tid komponerede de mange melodier, mens det var Thomas Høg og Sune Svanekier, der stod for dialog og sangtekster.
Dengang som nu holder såvel melodier som tekster. Der er mange særdeles gode ballader, men også flere melodier hvori der er virkelig ramasjang. Med repremieren på Atlantis var der således stor genhørsglæde med de mange velkomponerede melodier. Dårligere blev det bestemt ikke af, at der denne gang er et 20-mands stort liveorkester under ledelse af Mikkel Rønnow, til at bakke de 24 skuespillere op og til at give de mange ørehængere nyt liv.
Personligt kan det undres at en så velkomponeret dansk musical aldrig har vundet gehør uden for landets grænser. Jeg anser den for at have internationalt potentiale, så god er den.
Afviklingen
Atlantis anno 2021 er imponerende flot. Den synges smukt, har en flot scenografi, en elegant og dragende koreografi, og er ganske enkelt rigtig fin i hele sin opsætning.
Men for der er et lille men, eller rettere to. Såvel min medanmelder som jeg syntes begge, at slutningen blev ”jabbet” af. Efter den stående ovation kiggede vi på hinanden og sagde nærmest samstemmende, jeg forstod ikke det sidste. Hvad skete der lige der?
Vores andet lille men gik på lyssætningen. Overordnet var den rigtig fin, men af en eller anden grund har man valgt på baggrundstæppet engang imellem at have et disko-look-a-like-lys, som i den grad skæmmer. Jeg vil tillade mig at skrive, at netop dét burde kunne have været gjort lidt mere ”fikst”, for såvel min medanmelder som jeg selv bemærkede det flere gange undervejs.
Atlantis får fem fine stjerner af Out & About.
Holdet bag:
Dialog og sangtekster: Thomas Høg og Sune Svanekier
Musik: Peter Spies
Iscenesættelse: Thomas Agerholm
Scenografi og kostumer: Philip Witcomb
Koreografi: Kim Ace Nielsen
Dirigent: Mikkel Rønnow
Lysdesign: Tim Mitchell
Lyddesign: Malte Oscar
Orkestrering: Jesper Riis og Wolfgang Käfer
Producent: Tivoli og Mikkel Rønnow.
Medvirkende: Johanne Milland, Thomas Høj Falkenberg, Stig Rossen, Kaya Brüel, Pernille Petersson, Jacob Zethner, Kim Hammelsvang, Annalouise Gomard, Jonas Rasmussen, m.m.fl.
Spilleplan
Frem til 25. september, samt 26. oktober og 6. november i Tivolis Koncertsal
- september til 10. oktober Musikhuset Aarhus
- oktober til 16. oktober Musikhuset Holstebro
- oktober til 23. oktober i Odeon Odense.
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: Eksplosiv teaterkoncert med hele Anne Linnets univers