KULTUR

Sælger seksualitet lige så godt som sex?

December udgaven af DIVA Magazine. Skal din idé pryde marts udgaven?
Foto: DIVA Magazine

Britisk magasin vil markedsføre homo- og biseksuelle kvinder i ny kampagne, og du kan være med.

Sex sælger. Men hvad med seksualitet?

Det spørgsmål stiller det førende magasin for homo- og biseksuelle kvinder i Storbritanien, DIVA Magazine på sin hjemmeside. Magasinet har besluttet sig for at give det et skud og forsøge at genfortælle historien om sin egen målgruppe i reklameindustrien.

En industri, som DIVA Magazine anklager for primært at tale til den hvide, midaldrende, heteroseksuelle mand, og som resulterer i reklamer med hyperseksualiserede kvinder. Derfor mener magasinet, at der er brug for et mere mangfoldigt reklamebillede, der også fortæller historier om homo- og biseksuelle kvinder.

“Homoseksuelle er langsomt ved at blive en del af reklamebilledet, men det er dog stadigvæk næsten udelukkende en ung, hvid bøsse, der bliver skildret,” skriver magasinet og fortsætter:

“Vi lever stadig i en kultur, der viderefører forældede vittigheder og antagelser om folks liv, som vi må udfordre. De fleste mennesker – den heteroseksuelle befolkning – ved sikkert ikke, at de laver sådanne antagelser, og slet ikke hvordan de antagelser påvirker mennesker, der ikke lever op til normen. Det handler om at ændre den norm.

Det handler om at erkende, at disse kvinders liv og relationer er lige så spændende, verdslige og komplekse, som dem der lever inden for de ‘normale’ rammer. Det handler om lige anerkendelse og lige repræsentation af biseksuelle og lesbiske – i alle former, størrelser og racer.”

Derfor opfordrer magasinet reklamebureauer, selvstændige grafikere og alle andre med en god idé til at nyfortolke en ikonisk reklame og give den et lesbisk-/biseksuelt tvist. Udvalgte reklamer vil komme med i DIVA Magazines marts udgave.

“Forestil jer billboards med lesbiske, der spiser Heinz baked beans, TV- og magasin reklamer med biseksuelle, farvede kvinder, der køber parfume til deres første date. Mulighederne er endeløse,” skriver bladet.

 

Læs også: Unge bi-kvinder oftere ramt af depression

Se også: DIVA Magazine