ANMELDELSER

Cosi fan tutte – store talenter

Cosi fan Tutte blev første gang opført i Danmark på det Kongelige Teater 19. oktober 1798.
Foto: Miklos Szabo

Opera: En kynisk filosof og en flabet tjenestepige tester kærlighedens holdbarhed i Mozarts intime opera.

Med et ungt sangerhold fra talentmassen i Det Kongelige Operas egne rækker får du den fineste kvalitet og de flotteste stemmer i de unge elskende i stemmerne alt, tenor, sopran og bas med Despina i tenor soubrette og Don Alfonso i basbaryton. Stemmerne klingede fint sammen. Stemmerne klædte og supplerede hinanden på højt plan.

I genren opera buffa eller den komiske opera er indholdet kendetegnet ved et lettere, mere realistisk indhold, og gerne med et satirisk eller samfundskritisk indhold. Intet nyt under himlen dér. Og der er da også et lille standsmæssigt pip fra kammerpigen Despina, som ikke kan nøjes med at nyde duften af den fine chokolade, hun skal servere for de unge rige piger. Hun snyder sig til at smage på den. Og så bliver det ikke til mere samfundskritik. Derefter springer vi til de amorøse intriger – Così fan tutte – sådan gør alle kvinder med undertitlen La scuola degli amanti – de elskendes skole.

Dristigt væddemål

Alle kvinder er troløse! Men er de nu også det? Og spiller mændene ingen rolle? Alt er forvirrende og intrigerne folder sig ud og et dristigt væddemål sætter kærligheden på en hård prøve.

Don Alfonso udfordrer Guglielmo og Ferrando til at sætte deres kæresters trofasthed på prøve. Vil pigerne eller vil pigerne ikke være deres udkårne utro i deres fravær? De unge mænd indgår væddemålet, og så er komedien i gang. Overført til en nutidig kontekst kan de unge kvinders kvaler fremstå nærmest pubertære i tråd med noget, der ville blive kommunikeret på sociale medier.

Det hele foregår i en underfundig komedie, hvor Don Alfonso udfordrer de to herrer Guglielmo og Ferrando til at prøve deres forlovedes trofasthed. De to herrer forklæder sig, og hver især skal de forføre den andens forlovede. Det springende punkt og væddemålet går på, om de to kvinder kvinder Fiordiligi og Dorabella vil være deres udkårne utro?

Don Alfonso, de to par og kammerpigen Despina udgør persongalleriet. Despina opfordrer ligefrem kvinderne til at være utro. Men er kvinderne troløse? Hvem mon vinder væddemålet – Don Alfonso eller de to herrer Guglielmo og Ferrando? Hvad sker der, når kærligheden sættes på prøve? Og er græsset måske alligevel lidt grønnere på den anden side? Det skal jeg ikke afsløre hér. Ny det i Operaen.

Intim opsætning

Instruktøren Tim Alberys erfaring omfatter produktioner på de store operahuse verden over, bl.a. på The Metropolitan Opera i New York og Covent Garden i London. Albery har begået en intim opsætning af Così fan tutte, der med Tobias Hoheisels vidunderlige 1800-tals periodekostumer præsenteret i en gigantisk camera obscura-scenografi og tilsat David Finns stemningsfulde lyssætning både er en fryd for øjet og øret. Trekløveret fik bl.a. følgende anmelderord med på vejen: “En intelligent og velkommen genoplivning af Mozarts Così fan tutte.”

Se Cosí fan tutte for Mozarts smukke musik og de dygtige sangere. Operaen er fra 1789 og specielt nærværende, hvor både ærligheden og ikke mindst kærligheden sættes på prøve. Forholdets fasthed, forførelsen, kønnenes kamp og bedraget kunne lige så godt have foregået i dag.

Holdet bag:

Musikalsk ledelse Kriistiina Poska / Iscenesættelse Tim Albery ved Joanna Turner / Koncertmester Lars Bjørnkjær / Fortepiano Ian Ryan & Nick Fletcher / Scenografi og kostumedesign Tobias Hoheisel / Lysdesign David Finn / Fiordiligi – Clara Cecilie Thomsen / Dorabella – Kari Dahl Nielsen, Guglielmo – Simon Duus / Ferrando – Jacob Skov Andersen, Despina – Eldrid Gorset / Don Alfonso – Palle Knudsen /

Sidste forestilling på Operaen 28. februar 2023.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Visuel betagende aarhusiansk Dracula