Den unge Elias´ lidelser – nyt streamet teater

Den unge Elias´ lidelser spiller digitalt.    Foto: Jakob Søby

 

Folketeatrets ungdomsformat UNDER HUDEN har netop haft premiere på Den unge Elias´ lidelser. Forestillingen, gratis og digital, handler om at være en minoritet i minoriteten. Den unge Elias´ lidelser var optaget på forhånd, blev streamet på premiereaftenen på samme tid af de, der havde ”sikret” sig billet, og med efterfølgende online debat, Q/A, med stykkets forfatter og eneste medvirkende Elias Sadaq og instruktør Silje Shearman Poulsen.

 

“Hvordan fortæller man hele verden, at man drømmer om at tage livet af sig selv?

Jeg har haft selvmordtanker, siden jeg var 12.

De landede et sted fra skyerne.

Ned i mit hoved. Ind i mit hjerte. En evig smerte”.

Med disse ord indledte Elias Sadaq monologen Den unge Elias´ lidelser. En monolog, der er baseret på nogle af hans digte.

Med monoton stemmeførelse, uden synlig gnist af håb eller glæde, det handler jo om mulig død, gennemførte Elias Sadaq en ”samtale med sit eget selvmord”, og fremførte dermed de tanker han har gjort sig om eksistens, selvværd og selvkærlighed.

Elias Sadaq er søn af en marokkansk far og en dansk mor, og har de første mange år af sit liv levet i Århus.  Her boede han sammen med sin familie, der også bestod af et par søstre og en bror.

I Den unge Elias´ Lidelser tages vi helt tilbage til barndommen, hvor moren allerede på et tidligt tidspunkt fortæller ham, at fra den dag han blev født, vidste hun, at han var speciel, hvilket jo kan betegnes som værende positivt, mens faren var mere direkte ved at sige, at sønnen var svans. Negativt ladet.

Og som den opmærksomme læser sikkert fornemmer, så allerede dér var et modsætningsforhold mellem far og søn, og som blandt andet medvirker til, at sidstnævnte allerede fra 12-års alderen går med selvmordstanker.

Galgen

På scenen, der danner ramme om optagelsen, ser man da også en galge hænge ned fra teaterloftet. En galge, der på egen vis flere gange under den 40 minutter lange monolog igen og igen kalder på Elias. Heldigvis formår han at tysse og undvige galgens lokkende kalden. Derfor en ”samtale med sit eget selvmord”.

Den unge Elias fortæller gennem sine digte om sin barndom, om snakken som 12-årig med sin mor om det at være forelsket, men også om den første forelskelse på arbejdspladsen, og om hvordan det udviklede sig over et år til lange og dybe samtaler.

På et tidspunkt forlader Elias familien, og flytter til København. Ikke til Østerbro, som han håbede på, men til Amager tæt ved stranden. Forventningerne er store, for nu har han en drøm om at leve sit liv, men som så mange andre har prøvet det før, så svarer drømme og forventninger ikke altid til hinanden.

– Jeg er ny her i København, og med kufferten fyldt med skeletter fra skabet, lyder det blandt andet fra Elias, der dopet af spiritus tager på sin første runde til det københavnske bøssemiljø.

Det beskrives fint og følsomt, men også som værende en stor skuffelse, for hvordan er det at være minoritet blandt minoriteter?  Og hvordan er det lige at finde sig selv i et miljø, der til tider for nogle kan være præget af alkohol og stoffer?

Og jo, man fornemmer virkelig Elias´ smerte. Selvom hen vedkender  sig at være bøsse, så er det ikke ensbetydende med at LGBT-miljøet opfatter ham som sådanne. Dele af miljøet opfatter ham som perker, og det er ikke alle døre, der er åbne.

Selv finder han det naturligvis helt urimeligt, for han føler om nogen at have betalt prisen: Han har på det tidspunkt, hvor han opsøger det københavnske LGBT-miljø, hvor mænd kysser mænd, kvinder holder i hånd, og køn er flydende, ikke haft forbindelse med sin familie i et år. Netop fordi han er homoseksuel, og muslim.

Fint beskrevet

Den unge Elias´ lidelser er den hverdagshistorie mange af os kunne have skrevet, dog med det tvist, at Elias også har en muslimsk baggrund, hvilket ikke gør hans spring-ud historie lettere. Tværtimod.

Elias Sadaq kommer fint omkring de mange problemstillinger, på en lyrisk måde, og man gribes af historien.

Forstyrrende element

Undervejs i forestillingen er der også musik, velkomponeret og afviklet af Mathias Fremming. Musikken er rigtig fin og kraftfuld, i forbindelse med sceneskift og kostumeskift.

Personligt, måske grundet min alder, er jeg dog ikke stor tilhænger af at musikken bliver for dominerende, som den til tider er, når den unge Elias fortæller sin lidelseshistorie. Historien er stærk i sig selv, og jeg synes musikken fjerner fokus, i stedet for diskret at understøtte fortællingen.

Fin lille forestilling, og forfriskende med en ny platform til at bringe historien ud. Det sker, når man via zoom, kobles til den virtuelle forestilling.

Q/A

Efter forestillingen er der hver aften efter forestillingen mulighed for at stille spørgsmål og debattere med Elias Sadaq og Silje Sharman Poulsen.

Out & About kvitterer med tre regnbuer til Den unge Elias´ lidelser.

 

Kort om Den unge Elias´ lidelser

Spilleperiode:  6. – 13. marts 2021

Manuskript: Elias Sadaq

Iscenesættelse: Silje Shearman Poulsen

Komponist og lydafvikler: Mathias Fremming

Lysafvikler: Sallie Thomsen

Medvirkende: Elias Sadaq

Billetterne til Den unge Elias’ lidelser er gratis. Læs mere på www.folketeatret.dk.

 

Læs også: Godt nyt: Livstidsgæsterne vender tilbage!