Sexannoncer hos Out & About – tør vi?

XQ28 satte tirsdag fokus på mandlig prostitution i homomiljøet.
Foto: XQ28.dk / screendump

På XQ28.dk blev der søndag stillet fokus på unge mandlige sexarbejdere i Danmark, og stillet et spørgsmål til Out & About, som vi besvarer i denne artikel.

Under overskriften ‘Hvorfor er trækkerdrenge et tabu’, og med udgangspunkt i egne erfaringer med betalingssex, tager ejeren af XQ28 Tejs O. T. Lindhardt det seriøse emne under behandling:

”I Danmark er det at tage penge for det – altså escortfyre og trækkerdrenge – forbundet med stort TABU, men hvorfor? De findes jo i stor stil, og vi ved, det findes.

Hvis vi kigger mod London og ser i de blade, de har, som er Out & About-ligende, så er de sidste mange sider bag i fyldt med escortannoncer. Sådan var det også med det store populære magasin Attitude, men herhjemme ”annoncerer” man bestemt ikke med det.

Vi ser ikke den slags annoncer (i) Out & About.

Men hvorfor, tør de ikke stå ved deres “bi-job”? De fleste over 30, har vel nok før eller siden stødt på trækkerdrenge, de er der, og det er ikke ualmindeligt, hverken på boyfriend eller de mange apps, der findes.”

Trækkerdrenge på barerne

Det mener Out & About

Hos Out & About mener vi, at begrebet ’trækkerdrenge’ ikke er tidssvarende. Vi vælger at omtale de personer der sælger sex som ’sexarbejdere’.

Det er prisværdigt, at XQ28 forsøger at sætte fokus på et seriøst og alvorligt emne som prostitution.

Men det er at tage let på et meget seriøst emne, når XQ28 ikke forholder sig til de følgevirkninger prostitution kan have for den enkelte sexarbejder.

At prostitution er et tabu, og de færreste sexarbejdere står offentligt frem, er vel ikke så mærkeligt, i betragtning af den stigmatisering sexarbejdere er udsat for fra det omgivende samfund.

Begreber som ’luder’, ’ho’, ’trækkerdreng’, ’golddigger’ med flere er ikke ligefrem komplimenter. Tværtimod er de nedladende udtryk, som de færreste vil udsættes for.

Vil Out & About sælge annonceplads til sexarbejdere?

Blogindlægget på XQ28 fortsætter:

“Vi ser ikke meget til dem i de trykte medier, men måske er tiden også løbet fra det trykte medie. Havde et blad som Out & About modet til at sige, det er det vi gør, så kunne 50 annoncer fra trækkerdrenge indbringe 25.000 om måneden.

Men ville de turde de? Og ikke mindst ville trækkerdrengene turde “udstille” sig?”

Hos Out & About stiller vi os undrende overfor, at artiklen i sidste ende kommer til at handle om Out & About.

Men ‘tør’ vi bringe en annonce for en sexarbejder?

Thomas R. Kristensen er redaktør på Out & Abouts trykte magasin, og han svarer kort på spørgsmålet:

”Hidtil har vi aldrig fået nogle henvendelser fra sexarbejdere, som vil købe annoncer. Men de skal være velkommen til at annoncere lige som alle andre.”

Denne holdning deles af sales manager hos Out & About Bert Svalebølle og redaktør for OAonline Brian Kjær Capkan.

Sidstnævnte tilføjer efterfølgende:

”Emnet er vigtigt, og på OAnline hører vi gerne fra sexarbejdere der vil fortælle om deres liv, og dermed være med til, på et seriøst niveau, at sætte fokus på et vigtigt emne. Det kan ske både ved navn eller anonymt.

Men så længe sexarbejdere er udsat for stigmatisering, er det groft at antyde, at de ikke ”tør udstille sig”. Hvad har man forestillet sig?

At en ung fyr sidder på en café med sine venner og læser Out & About, og samtidig har en annonce for salg af sex på side 47?”