Råt Opgang2 sommerhus i Aarhus.
Det Aarhus-baserede teater: Opgang2, er fast samarbejdspartner med Aarhus Teater, og heraf er en fast begivenhed, at nye forestillinger har premiere på Aarhus Teater, inden de drager på turné rundt om i landet.
Sommerhuset, er en forestilling om at været fanget og fortabt i systemet, hvad enten du er pædagog eller utilpasset ung. To socialpædagoger, den rå Solveig og den mere bløde Eske, er sendt i sommerhus, med den unge Micki, der venter svar om sin fremtid og er imellem bosteder, grundet en rodløs kasten rundt i systemet.
Sommerhuset er altså et midlertidigt anbringelsessted for den unge ’troublemaker’ og de to pædagoger, der er omkring ham. Det bliver et venteværelse i Ingenmandsland, hvor der hele tiden skal findes de hårfine grænser, der ikke må overskrides, imellem professionel distance og omsorg og nærvær. Som ventetiden går, bliver det svære og svære, ikke mindst, i forhold til at holde sin maske.
Vi får direkte og i øjenhøjde ungdomsteater, der leveres vedkommende og med stærk energi og råhed. Det er yderst velspillet og vi får fortalt præcis, det vi skal vide og ej mere. Rollerne er er præcist skitseret op, med nøje personinstruktion. Vi får ikke den store baggrund og dybde, men nok, til at vi forstår og mærker dem. De bliver aldrig karikeret, hertil er balancen fundet, skønt de steder køre til grænsen.
Alles kamp med fordomme og kasser
Det er en forestilling, der vil skabe debat om, hvordan vi som samfund forsøger at håndtere unge (vel generelt alle), der er anderledes og ikke passer ind. Vi får optimismen, og får budskabet om at alle kan byde ind og dermed har noget at byde på. Men det er ikke kun Micki, der kæmper med at finde sin plads. Både Solveig og Ekse, kæmper med at finde deres plads i situationen, og hvordan de bedst byder ind med deres tilgange. Det sat op imod den virkelighed, hvor den enkelte kan føle sig bragt i og fastlåst i kasser, klasser og rammer, der ikke passer. Det giver et ekstra velintegreret ekstra lag til fortællingen.
Der brydes ned og nye ting opstår, f.eks. en særdeles elegant og powerfuld kampteknik-dans mellem de to mandlige skuespillere.
Det er et vigtig emne og de rammer det stærkt. Den enkelte, velfungerende, rå sommerhusscenografi, lydbilledet og ikke mindst upoleret musikalske rap-element, giver den perfekte ramme.
Vi får, hvad vi skal have, men man kan godt sidde tilbage med tanken om, at man godt kunne ønske sig lidt mere. Endnu mere dybde, lidt større fortælling. Men måske det faktisk er meningen, for vi kender jo tit kun overskrifterne. Og stykket forsøger heller ikke, heldigvis, at give endegyldige svar og holdninger. Slutningen er også åben. Men det ændre ikke på, at det er en vigtig fortælling og en forestilling, der klart anbefales. Den rammer rigtig og er et vigtigt element til at belyse denne side af systemet. Her i blandt magteløsheden og følelsen af at være fanget.
Jeg håber at mange skoler, men også bosteder og lignende, vil tage imod denne forestilling og komme afsted for at se den. For her får en gruppe unge, der normalt ikke bliver hørt så meget, en stemme.
Holdet bag:
Teater: Opgang2.
Medvirkende: Stinne Henriksen, Malte Joe Frid-Nielsen, Michael Fynne.
Pia Marcussen, manuskript og instruktør. Lise Ørskov, dramaturg. Ingeline Lautrup Holsteen Jessen, scenograf. Anders Kjems, scenograf og lysdesign.
Spiller på Aarhus Teater fra 25. februar til 9. marts 2023 – Herefter Tune.
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: LGBTQ+ Sønderborg får ny forperson