Ny dansk film: Fædre & Mødre

I filmen “fædre og mødre” spidder Paprika Steen og Jakob Weiss helt almindelige danskere.

Paprika Steen kan bare dét med at lade elefanten i rummet vokse sig større og større for så at eksplodere. Således også i hendes nye film med endnu et spændende manuskript af Jakob Weiss. Spændende, fordi man ikke kan lade være at tænke, foregår det virkelig sådan i forældrekredsen til en dansk 6.a anno 2022?

Efter kæmpesuccesen, julefilmen, Den tid på året, er manuskriptforfatter Jakob Weiss og instruktør Paprika Steen igen filmaktuelle. Denne gang med komedien Fædre & Mødre. Egentlig burde nok stå en bittersød komedie, for nok er der en række sjove scener, men jo mere man tænker over det, jo mere synes de at være bittersøde. Filmen rummer nemlig så mange absurde scener, at man har lyst til at råbe, er der en voksen til stede? For det kan vel næppe være et virkelighedsportræt af forældregenerationen til en 6. klasse anno 2022, der er tale om. In case så spidder succesduen endnu engang helt almindelige danskere.

Tyrani og mopperi

Ægteparret Piv og Ulrik, intenst spillet af især Katrine Greis-Rosenthal, og Jacob Hauberg Lohman, ønsker at deres datter Hannah skal optages som ny elev i 6.a på Adlershus Skole. De er til samtale med den på overfladen så rolige velafbalancerede, men samtidig gennemskuende rektor Adrian, Lars Brygman. Han kan naturligvis ikke love noget: Men da han hører at Ulrik er læge, hjælper det naturligvis på lysten til at optage Hannah, tilpas nedtonet autentisk spillet af Ida Skelbæk-Knudsen, på skolen.

Hannah kommer dermed til at gå på den 4. skole på blot få år af sit liv. Det bemærkes da også af især en anden forældre på det allerførste forældremøde som Piv og Ulrik deltager i. Det er en stærkt spillende Line Kruse i rollen som Bettina, der fører an, når der gælder kritiske spørgsmål. Hun er gift med Tommy, charmerende spillet af Nikolaj Lie Kaas. Han støtter sin kone i alt hvad hun ytrer, dog kun lige indtil der opstår problemer. Så er han den konfliktsky, der stikker halen mellem benene.

Fire måneder efter Hannah er startet på Adlershus Skole skal hele klassen, og ikke mindst forældrene, på weekendtur. Initiativtager er, som det altid har været i klasse a, Per, Rasmus Bjerg, og hans hustru Wencke, til tider skræmmende farligt spillet af Lise Baastrup. Hende har man ikke lige lyst at møde en aften efter hun har haft et opgør med sin mand.

Klassens machoforælder, Thorbjørn, ham der kan det hele, spilles af en altid særdeles overbevisende Carsten Bjørnlund, mens hans psykologhustru, den søde og forførende Julie, spilles af en lige så overbevisende Amanda Collin.

I disse så klimabevidst og dyrevelfærdstider møder vi naturligvis også dén forældre, der bare ikke vil finde sig i noget. Rollen som den mor, Lis, som de fleste andre forældrepar ønsker at hade, fordi hun ind imellem er lidt for meget, spilles blændende af Merete Mærkedahl.

De almindelige børn

Fremhæves skal som førnævnte Ida Skelbæk-Knudsen, som pigen, der grundet forældrene flyttes til en ny skole for 4. gang. Og Victor Madsen, som den stille, lidt mystiske dreng Julian. Han er et såkaldt paragraf 20 barn, som de andre forældre siger god for. Han er den eneste, der tager sig af den nye pige i klassen.

På weekendturen er naturligvis et natløb, hvor alt kan ske. Ligesom der er en festaften, der for nogle bliver særdeles festlig. Og så behøver man næppe nævne ret meget mere, med tanke på førnævnte spændinger mellem forældrene indbyrdes, og forældreparrene i særdeleshed. Og nej det handler ikke om børnene, for de er nok de mest normale, men jo de bliver ind imellem ofre for forældrenes ambitioner, tyrani, indbyrdes mopperi med mere.

Weekendturen udvikler sig: Både omkring bålet, når der synges, og i mørkes, når der indtages en joint, men også da der afvikles salsaaften. Først skal der spises, og så tager det ene ord det andet. Men, som ved forældremødet, dukker rektor Adrian op, og så bliver der ellers ro på tropperne. Ham siger man ikke imod, for, hvad skete der ikke lige med det sidste forældrepar og deres barn, da de udtrykte sig kritisk?

Og ja, så går det som det så ofte før er set: Alle makker ret, indtager deres pladser, også de nye forældre i klassen, for alle falder til patten, når først der er noget at handle med. I dette tilfælde et medlemskab af vinterbadeklubben, som man der ellers er venteliste til. Omvendt en læge kan man jo altid bruge.

Skarpt karikatur af forældregenerationen anno 2022

Fædre og Mødre er en vittig, skarp og særdeles karikeret komedie, hvor alting sættes på spidsen: Man forsøger et oprør, man kæmper sig vej, man søger at bibeholde sine positioner i samværet med andre, og så giver man sig, hvis man tror det er til barnets, eller ens eget bedre.

Vi oplever velspillede magtkampe mellem forældre, lærer, og rektor, dominerende personligheder ikke mindst forældrene imellem, men vi oplever også en kultur i skolesystemet, der bringer det værste frem i de voksne, mens børnene lades i stikken.

Forældrene i filmen er næppe de store rollemodeller for deres børn, og selvom blandt andre Ulrik undskylder sig med at børnene sov, da forældrene festede, så hører det forhåbentlig til sjældenhederne, at virkeligheden er som skildret. Desuagtet er det særdeles bevægende og stærkt spillet, hvorfor man flere gange sidder og frygter for, hvad næste skridt i fortællingen er. Enkelte gange har man helt ondt i maven af frygt, og dermed oplever man sikkert samme følelse som nogle forældre har, når de går til forældremøde.

Fakta om FÆDRE & MØDRE

Rolleliste

Ulrik: Jacob Hauberg Lohmann