Sci-fi danseforestilling med et tvist af Björk.

Foto: Rumle Skafte

Holstebro Dansekompagni har kastet sig ud i den internationale multikunstner Björks musikalske bagkatalog. Det sker i en dobbelt-danseforestilling, hvor hver akt, har hver sin fortælling og to forskellige koreografer.

Forventer man en forestilling der går i dybden med Björks kunstneriske virke, kringlede universer og person, så bliver man nok lidt skuffet. I stedet er værkerne inspireret af hendes musik. Som de første i Danmark har kompagniet fået rettighederne til musikken. Hver koreograf, har udvalgt fire sange og ud fra dem, skabt deres fortælling. Det hele udfoldes i en dobbelt-danseforestilling af koreograferne Dolly Sfeir og Gunilla Lind.

Björks musik er der som den røde tråd og giver grundlaget. Specielt i anden akt, træder Björk for alvor frem. Nok fordi, det er her, hendes vokal fylder mest.

Forestillingen bliver præsenteret som en sci-fi danseforestilling, der præsenterer to mulige fremtidige virkeligheder, som et sted imellem dystopi og utopi. Dansekompagniet vil have os til at tænke over, at i en tid, hvor jorden smelter og vores systemer bryder sammen, så bliver vi på ny nødt til at forestille os, hvordan verden kan se ud i fremtiden.

Det mekaniske menneske

Først akt er koreograferet af Dolly Sfeir og hedder ”Everybody is happy these days”

Her får vi de mekaniske, kontrollerede og krampagtige bevægelser. Vi er inde i undersøgelsen af det fabrikerede menneske, både i krop og sind.

I denne del besøger vi en ny og beskyttet mikro-virkelighed, hvor seks karakterer lever, formes og omformes. Et rigidt system kontrollerer karakterernes hverdag og lærer dem, hvad de skal føle og tænke. Udover Björks musik, har Dolly Steir været inspireret af den klassiske sci-fi roman Brave New World af Aldous Huxley og værker af den japanske kunstner Tetsumi Kudo.

Der er en imponerende kontrol over kroppen der bliver vist, bevægelserne er strengent og præcises, i den meget detaljeret koreografi. Man hives ind i koreografien, fanges og verden udenfor forsvinder. Man sidder bjergtaget af dansernes teknik og den store synergi der er imellem dem, samtidig med at de hver især beholder deres personlighed.

Der er konstant fart over koreografien og fortællingen. Karaktererne tiltrækkes af hinanden, prøver at gribe hinanden, mærke hinanden, imens redskaberne opbygges.

Foto: Rumle Skafte

I følernes vold

Gunilla Linds del har fået navnet Aorta. Anden del er mere vild og flydende, her fanges man i følelserne og det det meget visuelle smukke røde univers. Det er to selvstændige værker.  Danserne er konstant levende, selv i de stille stunde, lever deres glimmerdragt i lyset, som giver en særlig fornemmelse. I første del ser vi mennesket udefra, her får vi følelsen af at være helt inde, under huden. Man får visuelt et billede der ligner at være inde i kroppen. Helt rødt og med lange rør, som blodåre. I alle denne dels musiknumre er følelserne store og beskriver stærke øjeblikke i folks liv – den sitrende første forelskelse eller den lammende hjertesorg. Modsat første del hvor man har valgt numre af Björk som mere leger med de mekaniske toner, stemmer og lyde.

Koreografien er mere fri hos Gunilla Linds, der her skaber  menneskers transformerstationer igennem kærlighed. Vi mærker kærligheden og dens væsen, hvordan den pulser i årene, sitre, skaber, forvirre og bobler rundt i os. Det giver gribende bidder, vor man glider helt ind i følelserne.

Det er i det hele taget en forestilling, hvor man forsvinder ind i dansen, danserne og musikken. Tiden flyver hurtigt og man ar næsten ikke lyst til at skulle ud i virkeligheden igen, man ønsker mere, at forblive i denne trance og koncentration, væk fra vores sædvanlige hverdag.

Holstebro Dansekompagni viser igen, at de formår at håndplukke et stærk ensemble og viser deres store styrke og dygtighed. Man får altid højt niveau og udfordrerne, moderne forestillinger, der vil kommentere på vores verden.

Björks vildskab savnes

Ingen af de to akter udspiller sig med en direkte lineær fortælling, men som fragmenter, der giver det samlede billede. Man fanger og forstår ikke alle fortællinger og referencer, men man fornemmer dem klart og er nysgerrigt med.

Björk og hendes musik kan noget særligt. Man kan se inspirationen og hendes musik bruges. Man kunne dog godt ønske, at det hele var endnu større og skævt og man hoppede endnu mere ind i hendes vilde kreativitet. Flot og betagene er det, men Björks til tider bombastiske vildskab udebliver.

Fire stjerner herfra.

Forestillingen er på turne rundt i landet fra 27. oktober 2022 til 27. marts 2023

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Ny dansk film, hvor ikke alt går efter planen