OPINION

Følte sig beskidt og syndig og begik selvmord

Kaj Erik Andersen har beskæftiget sig med politik siden 1969, med særlig vægt på solidaritet, menneskerettigheder og ytringsfrihed. Ytringsfriheden skal bruges med respekt for andre menneskers integritet. I 28 år har Kaj Erik haft den homopolitiske vinkel med inde over, og i dag er hele LGBT-familien inkluderet i det han beskæftiger sig med.

Kan om kristendom og homoseksualitet forenes? For Bjørn Erik blev modsætningerne så uudholdelige, at han begik selvmord, fordi han følte sig beskidt og syndig.

Af Kaj Erik Andersen

I lørdags afholdt Profil generalforsamling og temaaften om kristendom og homoseksualitet.

Vi starter alle Profil arrangementer med en middag. Efter generalforsamlingen indtager vi altid ”åndelig føde”. I år så vi DR’s temaudsendelse ”Beskidt og syndig”, der handler om kristendom og homoseksualitet.

Efter historien om Bjørn Erik, vil jeg fortælle om den danske DR2 temaudsendelse Homo, Himmel eller Helvede fra 2008, der også tager emnet om kristendom og homoseksualitet op.

Endelig er det den amerikanske film fra 2009 Prayers for Bobby, der fortæller den sandfærdige historie, om en mor der driver sin ynglingssøn til at begå selvmord, fordi hendes religiøse overbevisning får hende til at tro, at bønner og kirkegang kan ”helbrede” ham.

Religiøse anfægtelser koste Bjørn Erik livet

Den norske udsendelse fra 2001 stiller spørgsmålet, om kristendom og homoseksualitet kan forenes? Bjørn Erik havde begge dele i sig og modsætningerne blev så uudholdelige, at han til sidst begik selvmord, fordi han følte sig beskidt og syndig.

Man kan selvfølgelig spørge, om en udsendelse fra 2001 ikke for længst er blevet overhalet af virkeligheden?

Kristne mener at homoseksualitet er syndig

Men debatten i Danmark i 2012, op til vedtagelsen af loven om det kønsneutrale ægteskab, hvor homoseksuelles ret til at blive gift i kirken overskyggede alt andet, viste at der i religiøse kredse stadig findes retninger der mener at homoseksualitet er syndig.

I udsendelsen kommer vi rundt om det liv Bjørn Erik levede, inden han tog den skæbnesvangre beslutning, set med venner og pårørendes øjne. Emnet om manglende tolerance i samfundet berøres ligeledes i udsendelsen.

Den norske kirke er konservativ

Men vi fik også et indblik i Norges Kirkens syn på homoseksuelle. Den er, ligesom herhjemme, delt på spørgsmålet. Men den åbne homoseksuelle danske præst Ivan Larsen fortalte, at kirken i Norge er meget konservativ og er 20 år bagefter de danske og svenske folkekirker. Han sagde desuden, at selv i Danmark er selvmordsprocenten signifikant højre for homoseksuelle, fordi alle kirker ikke accepterer homoseksualitet.

Bjørn Eriks egen præst fortalte, at han selvfølgelig ville have ønsket ham og hans homoseksuelle partner alt godt, men at det ikke var det bedste valg, fordi homoseksuelle ikke er på samme menneskelige niveau som heteroseksuelle. Bjørn Erik havde en drøm om at blive præst, men hans præst mente, at homoseksuelle er diskvalificerede som præster.

Exodus International ”helbreder” homoseksuelle

Vi havde også den tvivlsomme ære at møde en præst fra pinsebevægelsen, som var aktiv i Exodus International.

Exodus International har et stort verdensomspændende netværk der har associeringsaftaler med kirker i medlemslandene. Det består af rådgivere der står klar til at ”hjælpe” dem, der kæmper med samme køn attraktion (SSA), hvor de fokuserer på discipelskab og har et budskab om den bibelske sandhed og Kristus-lignende medfølelse til en verden der er påvirket af homoseksualitet. De påstår med andre ord, at de kan hjælpe homoseksuelle med at skifte seksualitet.

Præsten, der er med i udsendelsen, fortalte at de i Norge havde henvendelser fra 100 personer årligt, og at han personligt havde ”helbredt” 100, bl.a. ved håndspålæggelse.

Han havde i det hele taget mange ”gode argumenter”, f.eks. at ingen fødes som homoseksuel, men at det er homo-propagandaen der lokker folk, samt at det er ”løgnetanker”, at kristendommen ødelægger homoseksuelles liv. Vi så også en rørende scene, hvor han og konen bedyrer, at et sandt ægteskab indgås mellem en mand og en kvinde og Gud.

I udsendelsen medvirker der en homoseksuel præst, der havde prøvet at lave sig selv om i 15 år. I en samtale beskylder pinsebevægelsespræsten ham for at vildlede folk.

Åbenhed og tolerance havde reddet Bjørn Erik

En medvirkende åben kristen bøsse skar homo-modstandernes holdning ud i pap: ”Alt ville bryde sammen, hvis man sidestiller homoseksuelle med heteroseksuelle.” Han fortale også, at det betyder meget for mange homoseksuelle, når politikere og præster siger noget negativt om homoseksualitet. Han mente ligeledes, at Bjørn Eriks liv ville have været helt anderledes, hvis han havde oplevet en åben og forstående kirke.

Bjørn Erik søster kunne fortælle, at han degraderede sig selv som beskidt og syndig. Desuden sagde hun, at han ville have levet i dag, hvis holdningen til homoseksuelle havde været mere åben og tolerant. Hun mente også, at Bjørn Eriks præst burde have vist mere forståelse for ham.

Deres mor havde svært med at få orden homofile (som stadig er det gængse ord for homoseksuelle i Norge) over sine læber. Hun fortæller desuden ikke alle, at hendes søn begik selvmord.

Ville ikke spille Bjørn Erik

I sin efterladte dagbog beskrev Bjørn Erik sine kvaler med at elske en anden mand, som han både var tiltrukket af, men som han også hadede sig selv for at elske. Han forkyndte desuden sit selvmord, idet han skrev, at han ikke længere ville spille skuespil, ikke ville spille Bjørn Erik, at det var tæppefald.

Bjørn Erik blev 20 år. Han forsvandt den 20. oktober 1992. Han er aldrig blevet fundet.

Under det efterfølgende kaffebord fik vi snakket om homoseksualitet og kristendom. Om den uhyrlige homofobi, der stadig findes i visse højreorienterede kirkemiljøer. Den religiøse modstand mod homoseksualitet er ikke forsvundet op i den blå luft. Det kunne man læse og høre om i medierne omkring årsskiftet 2012-2013, hvor nyhedsformidlerne gik i selvsving over, at homoseksuelle ikke er strømmet til kirkerne for at blive viet. Ingen stillede spørgsmålet, om det kunne skyldes debatniveauet op til vedtagelsen af loven om det kønsneutrale ægteskab og følelsen eksklusion, som mange i folkekirken udsætter os for.

Hvor blev frisindet af?

Der blev også tid til at berøre andre emner, bl.a. om 1970´ernes forsvundne frisind. I dag er der forbud mod købesex på den parlamentariske venstrefløjs program. Det er den helt omvendte verden, hvor det er de Konservative, der vil give de prostituerede de samme rettigheder som man har i andre erhverv.

I Island går de skridter videre. Der har de islandske politikere nemlig nedsat en arbejdsgruppe, der skal finde en effektiv måde at blokere de islandske internetbrugeres adgang til porno. De har allerede forbud mod billedporno og stripklubber i Island.

Homo, Himmel eller Helvede

Der er også lavet en dansk temaudsendelse og forholdet mellem kristendom og homoseksualitet. I september 2008 afholdt Profil ligeledes en temaaften, hvor vi så DR2 temarækken Homo, Himmel eller helvede.

Den fortabte søn vender tilbage

Første afsnit handler om Filip Kemuel Bartholdy, der er søn af den kristne apostolske præst i Sønderborg (som også er en del af pinsebevægelsen). Han levede i mange år det vilde bøsseliv i Odense, hvor han var formand for LAMBDA, hvilket absolut ikke passede ind i den apostolske tro, hvor homoseksualitet er lig med evig fortabelse.

Faderen, Anders Bartholdy, og Filips fundamentalistisk kristne opdragelse lagde sådan et pres på ham, at følte at han levede et forkert liv og han lod sig skille fra sin mand.

Han endte med at vendte hjem til familien og gud, og føler sig nu omvendt til heteroseksualitet.

Jonas og Gunhild var splittet mellem seksualitet og tro

I sidste afsnit oplever vi Jonas og Gunhild, de er stærk splittede mellem deres seksualitet og deres kristne tro.

De voksede op i indremissionske miljøer og levede med frygten for fortabelse og ønsket om omvendelse. Det spørgsmål der rejses er, hvor konflikten kommer fra, og hvilken rolle Folkekirken spiller.

Gunhild Madsen lever i et ægteskab med mand og børn, selv om hun i sin ungdom føler sig tiltrukket af kvinder. Da hun i en moden alder bliver forelsket i en kvinde, vælger hun at blive i ægteskabet. Hun har aldrig udlevet sin homoseksualitet, da det striden mod hendes tro.

Jonas Lauridsen beslutter sig for at leve i cølibat, men han ender med at udleve sin homoseksualitet, og finder troen på den kærlige gud.

Folkekirkelige rådgivninger er uenige om homoseksualitet

Både Gunhild og Jonas opsøger den folkekirkelige rådgivning for homoseksuelle, Basis, der er underlagt AGAPE, de rådgiver i at det er syndigt for homoseksuelle at udleve deres seksualitet, og forlanger at deltagerne skal leve i cølibat, de praktiserer også omvendelse, og tror på at homoseksualitet kan helbredes.

Mens Gunhild finder hvad hun søger, henvender Jonas sig, efter to selvmordsforsøg, til en anden folkekirkelig homorådgivning, Akcept, som mener at homoseksualitet og tro er forenelig og de støtter deltagerne i at leve deres seksualitet ud. Akcept er tilsluttet Kirkens Korshær.

Det hjælper Jonas til at genvinde fodfæstet og giver han et godt liv som homoseksuel og troende.

Biskopper med forskelligt syn på homoseksuelle

Vi møder også to biskopper med hver deres syn på kirkelig vielse af homoseksuelle.

Keld Holm er for, og han mener ikke man skal henholde sig til Bibelens ord, da den er skrevet af mennesker. Karsten Nissen er imod, og hans holdning er, at folkekirken ikke skal afspejle den samfundsmæssige virkelighed, men tage Bibelens ord bogstaveligt.

Prayers for Bobby

I 2009 tog den amerikanske instruktøren Russell Mulcahy emnet op i filmen Prayers for Bobby. Den bygger på en sand historie om en mor, der er dybt splittet mellem sin tro og kærlighed til sin søn. Den har vi også set i Profil.

Mary Griffith er dybt troende og opdrager sine børn i den strenge presbyterianske tro.

En dag afslører hendes ynglingssøn Bobby over for sin bror, at han er homoseksuel. Da hemmeligheden afsløres, involveres hele familien

Bobbys far og søskende har ingen problemer med at acceptere med Bobbys homoseksualitet, men Mary er overbevist om, at Gud kan helbrede hendes søn, igennem bøn og kirkegang. Bobby gør alt, hvad hans mor beder om, men bliver han mere og mere deprimeret.

Moderens fanatisme kostede Bobby livet

Da det går op for Mary, at sønnen ikke kan “helbredes” slår hun hånden af ham, hvilket får ham til at begår selvmord. Det får naturligvis konsekvenser både for hende og resten af familien.

Ved at læse sin søns dagbøger, forstår Mary langt om længe hvad Bobby har kæmpet med gennem årene. Derefter tager hun sin tro op til revision og begynder at kæmpe for en masse af det, hendes tro tidligere har forbudt hende.

Hun engagerer sig i kampen for bøsser og lesbiskes rettigheder i USA og får samtidig et nyt syn på sin egen tro.

Kristne fordømmer homoseksualitet

Inden for kristendommen fordømmes homoseksualitet i den officielle linje fra den katolske kirke og inden for karismatiske frikirker som Pinsekirken, men også i skrifttro kredse af folkekirken, hos det man traditionelt kalder den kirkelige højrefløj, eksempelvis Indre Mission og Luthersk Mission. En række højrefløjsorganisationer har udarbejdet en folder med titlen “Kirken og homoseksualitet”, hvor der blandt andet står:

”I hele Bibelen fra 1. Mosebog til Johannes’ Åbenbaring kan vi se to elementer i den kærlighed/seksualitet, som Gud accepterer. Den foregår 1) i ægteskabet og 2) mellem en mand og en kvinde. Al anden seksualitet, som falder uden for denne ramme, afvises af Bibelen.”

De skrifttro kristne opfatter homoseksualitet som en synd, som man er nødt til at tage afstand fra. Men de indfører en skelnen mellem det homoseksuelle menneske og de homoseksuelle handlinger. Den homoseksuelle er elsket af Gud, ligesom alle mennesker er det, uanset hvilke synder vi begår. Men den homoseksuelle handling fordømmes af Gud, og derfor er homoseksuelle ulydige mod Gud, når de har sex.

Kilde: religion.dk

Tolerance og mangfoldighed er svaret

Det er trist, at doktrinære religiøse kræfter ødelægger så mange homoseksuelles liv med deres fanatiske homofobi. Verden ville være et bedre sted for alle, hvis vi rakte hinanden hånden og tillod vore medmennesker at leve deres liv i overensstemmelse med det de føler. Livet kunne være så skønt, hvis vi gav plads til tolerancen og mangfoldighed.

PS: Jeg har selv været kæreste med en dejlig fyr, som nu er vendt tilbage til pinsebevægelsen. Så nu lever han et liv som ”heteroseksuel”, frelst fra det ”beskidte og syndige” liv, han levede i gennem flere årtier.

 

Læs også: Religiøse vil omvende homoer til heteroseksuelle

Se også: Hvad står der i Bibelen om homoseksualitet?