KULTUR

CPH:DOX 2020 aflyser

Foto: Karoline Hill

Opdateret 12. marts kl. 00.13

CPH:DOX aflyser – men genopstår digitalt

I lyset af den aktuelle COVID19-krise og som reaktion på statsministeren seneste pressekonference har dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX besluttet at aflyse alle arrangementer i og uden for København.

Flere LGBT+ film er på programmet ved CPH:DOX 2020, som går i de københavnske biografer fra 18.-29. marts.

 CPH:DOX er en af de største dokumentarfilmfestivaler i verden. Programmet favner alt fra værkerne af de største internationale dokumentarister til de unge talenter og fra storslåede biografudgivelser til den snævre videokunst.

Festivalen viser over 200 forskellige dokumentarfilm fra hele verden og byder samtidig på foredrag, oplæg og koncerter.

Du kan læse mere om festivalen og selv gå på opdagelse i årets program på hjemmesiden her.

Billetter til CPH:DOX 2020 købes i de enkelte biografer eller online – se link ved hver film.

CPH:DOX 2020 løber af stablen i de københavnske biografer fra den 18.-29. marts og har også en del LGBT+ film på programmet. Vi vil her omtale fire af dem.

Welcome to Chechnya

I Tjetjenien risikerer et hemmeligt netværk af LGBTQ+ aktivister deres liv i kampen mod ekstrem undertrykkelse.

Intolerancen og et regeringsstøttet korstog mod homoseksuelle og andre LGBT+ personer i de russiske republikker har i Tjetjenien nået et niveau, hvor fængsling, tortur og drab nu er normen.

Men med livet som indsats kæmper et vidtstrakt, hemmeligt netværk af aktivister i skyggerne mod landets tyranniske leder, Ramzan Kadyrov, og hans regime.

Med gensidig tillid og uhindret adgang til de anonymiserede aktivister har den Oscar-nominerede instruktør David France skabt en mavepuster af en film, der på et uhyrligt og for mange ukendt grundlag fortæller en øjeblikkeligt fængende og dybt oprivende historie, som alle bør kende.

Se biografer og spilletider her. 

 

Disclosure: Trans Lives on Screen

Hollywood til revision. En medrivende gennemgang af transpersoners liv på film og tv med blandt andre Laverne Cox og stjernerne fra ‘Pose’ og ‘The L Word’.

Popkultur er mere end bare underholdning, og i disse år er bevidstheden om, hvordan film og tv fremstiller minoriteter, selv slået igennem i den bredere kultur. Popkultur er blevet politisk.

‘Disclosure’ ser på de transkønnedes særlige historie på film og tv med nye øjne, fortalt af Laverne Cox fra Netflix-serien ‘Orange Is the New Black’.

Fra ‘Dog Day Afternoon’ til ‘Ace Ventura’, og fra ‘The L Word’ til ‘Pose’ – aktivister, tænkere og skuespillere, der alle identificerer sig som transpersoner, giver et skarpt og højaktuelt bud på, hvordan historien skal genskrives for at rumme virkelighedens komplekse diversitet.

Se biografer og spilletider her. 

 

Vi slås med sværd

To unge transkønnede drenge på dannelsesrejse i vildmarken i en film om at finde ind til det urmenneske – og det køn – man hele tiden har været.

Rigtige drenge nøgenbader, slås med sværd og lærer at onanere i fællesskab. Det er i hvert fald sådan de to unge mænd i ‘Vi slås med sværd’ forestiller sig den drengeopvækst, de føler sig snydt for.

De er transkønnede og har nu som voksne besluttet sig for at udforske mandlig identitetsdannelse i Nordeuropas sidste vildmark.

Med sig har de telt, gasblus og en lidt for klichéfyldt liste over alt det, de skal opleve på en dannelsesrejse, der skal vise sig at sætte deres kærlige venskab på prøve – og tvinge dem ud i en moderne eksistenskamp midt i den natur, de ellers altid har følt sig forrådt af.

Se biografer og spilletider her. 

 

Mon Amour

Instruktørens eksistentielle rejse gennem Sibirien efter sin kærestes død. Mageløst smukke billeder og uforglemmelige møder i en mørk og romantisk kombination.

I sorg over sin kæreste Frédérics død af en overdosis drager den franske filmskaber David Teboul til Sibirien på en rituel rejse.

Herude under himmelens enorme kuppel finder han et frirum til at vikle sine tanker ud igen. Og i landsbyerne viser både unge og gamle sig uventet parat til at besvare hans invitation til at tale om en begivenhed, der ændrede deres tilværelse. Livet, døden, kærligheden og eksistensen.

‘Mon amour’ forener det fineste fra fransk og russisk litteratur i en filosofisk og ikke mindst uhyre cinematisk totalitet, der har rødder i 1800-tallets mørke, romantiske tradition. Fortalt i rolige og mageløst smukke billeder, hvor man selv mærker kulden bide i kinderne og den frosne jord knage under ens fødder, og i et kompositorisk format som et klassisk fotografi.

Men det er møderne med Sibiriens fåtallige og ellers notorisk indesluttede beboere, der løfter Tebouls film op på mesterværkernes niveau. Scenen, hvor en ung mand fortæller om sin personlige udvikling fra en voldelig og ensom opvækst til selv at blive far, er uforglemmelig og vil kun vokse på én med tiden.

Se biografer og spilletider her.