Tiden flyver afsted med Maskerade

Fin jubilæumsforestilling i Grønnegårds teatret.    Foto: Bjarne Stæhr/tegninger Marie i Dali

Tiden flyver nogle gange afsted. Ikke mindst i selskab med Grønnegårds Teatrets 2022 udgave af Ludvig Holbergs flere hundrede år gamle Maskerade. Det er sigende, smukt, og samtidig udstiller det mennesket på godt. Og på ondt.

En time og 40 minutter. Så langt, eller kort om man vil – uden pause, spiller Grønnegårds Teatrets 2022 version af Ludvig Holbergs udødelige klassiker Maskerade. Og det er hverken for kort eller for langt, for man er i godt selskab fra de første toner lyder i Odd Fellows palæets gård. For vanen tro byder Grønnegårds Teatret på en udendørs sommerforestilling. På samme måde, som de nu har gjort i to generationer, idet teatret i år kan fejre 40-års jubilæum.

Gennem årene har Grønnegårds Teatret opført, og genopført i nye versioner og forklædninger, nogle af de store mestres stykker. Således også i år, hvor man tager Holbergs 300 år gamle klassiker til sig. Det i et år, hvor dansk teater også kan fejre sit 300-års jubilæum, regnet fra Ludvig Holbergs første komedie, Den politiske kandestøber.

Premiere for 300 år siden

Forestillingen havde premiere den 25. september 1722 på teatret i Lille Grønnegade. Stykket var skrevet på dansk, opført på dansk, og dermed var dansk teater en realitet. Det skete på kongeligt dekret, som det står skrevet i programmet til Grønnegårds Teater.

Indtil september 1722 var det nemlig kun hoffet, adelen, og dertil hørende lukkede kredse, der havde kunnet se teater. Men for nu 300 år siden blev det også muligt for helt almindelige borgere at opleve teater opført på dansk. Så fra hin september aften kunne også borgerne i kongens by på teatret genkende sig selv og muntre sig over kommentarer til hjemlige emner, herunder også politiske og sociale, samtidig med, at de kunne iagttage menneskers vaner og mennesketyper.

Om det også var gældende for nogle af gæsterne ved premieren på 2022 udgave af Maskerade, skal være usagt. Skrives skal det derfor, at blandt publikum foruden mange skuespillere og kulturpersonligheder, også spottedes premieregæster fra dagens politiske scene, heriblandt en tidligere trojka fra Dansk Folkeparti, der dog ikke vekslede mange ord med hinanden: Pia Kjærsgaard, Morten Messerschmidt og Peter Skaarup.

Forfatteren til Maskerade, Ludvig Holberg havde ikke den store succes i datidens del af den akademiske verden med sin satire. Mon ikke han havde gjort sig godt som tekstforfatter til nutidens revyer, om han havde levet nu?

Holberg kunne i sin tid spidde mennesket, menneskets tanke, gøren og laden, i det sammensurium af lærde og tjenere, som han beskrev i hans stadigt elskede mere folkelige komedier. Her kan nævnes Jeppe på Bjerget, Jean de France, Den Stundesløse, Den politiske Kandestøber, Henrik og Pernille, Erasmus Montanus, og naturligvis Maskerade. Stykker, hvor han hudløst ærligt afslører menneskets tanker, gerning og sind, samtidig med at han indimellem med sin let løftede pegefinger og moraliseren, udstiller sider af hver og en af os. Måske netop derfor, at netop hans tekster om nogens har overlevet nu 300 år på den danske teaterscene.

Fra Paulli til Holberg

Egentlig havde Lille Grønnegade Teatret i sin tid givet en anden forfatter, J.R. Paulli, til opgave at skrive en komedie om maskerader og julestuer. Han slap imidlertid så dårligt fra det, at skuespillerne simpelthen nægtede at fremføre stykket, hvorfor opgaven blev lagt i hænderne på Holberg. Resultatet blev to komedier: Julestue og Maskerade.

Og sikke en skøn forestilling Grønnegårds Teatret stiller op med her i 2022. På mange områder tro mod Holbergs stykke, men dog også tilsat lidt aktuelle tidssvarende omskrivninger, ligesom man har medtaget et par skønne sange baseret på traditionelle folkeviser.

Sangene, de meget sigende og smukke sange, et Kys og Der brænder en ild, er med musikalsk idé af Charlotte Munksø og Marianne Sørensen, og med musikarrangement og lydkomposition ved Kevin Oliver Eagle. Der også spiller på scenen. De to sange sammen med ikke mindst J.B. Lullys også meget magisk smukke Folies dÉspagne, med dansk tekst af Marianne Sørensen, giver forestillingen et ekstra løft.

En forvekslingskomedie der gør og går godt

Maskerade er en ægte forvekslingskomedie, hvor man tror et, og virkeligheden viser sig at være noget helt andet. Den handler om tvangsægteskaber, hvor de unge gør op med deres forældre, for at få den de virkelig vil have, men hvor det samtidig viser, at den man ikke vil have, faktisk er den man vil have.

I korthed så har Jeronimus, spillet af Morten Suurballe, aftalt med enken Leonarda, Anette Støvelbæk, at hans søn Leander, Lukas Toya, skal giftes med hendes datter Leonara, Laura Skjoldborg.

De to har imidlertid ikke set hinanden, kun hørt om. Ved det store maskebal, som Jeronimus er stærkt imod, Leonarda fortaler for, møder Leander Leonora og de unge forelsker sig håbløst i hinanden, vel at mærke uden at vide, at de faktisk oprindelig er tiltænkt hinanden af deres ophav.

Leonara assisteres af sin tjenestepige, kjolesælgersken Pernille, Camilla Lau, Leander af sin tjener Henrik, Patrick Baurichter.

Mens Jeronimus er noget af en stivstikker, er Leonarda et livstykke. Han fascineres af hende, men holder samtidig fat i de gamle dyder, der blandt andet byder, at de unge ikke skal feste hele natten for så at sove den følgende dag. Med i historie er også at Jeronimus kone, Henriks mor, Magdelone, Christiane Gjellerup Koch, gerne vil ud blandt de unge, og gerne vil væk fra sin hjertemand og med til maskebal. Naturligvis ikke uden forhindringer.

Jeronimus vil gerne have ro i sit hus, og får sin gårdskarl Arv, Mathias Flint, til at holde vagt, for at fortælle ham, om de unge har været ude om natten. Henrik lægger dog en plan, så de der vil til maskebal, ikke afsløres af Arv.

Og ja, så er forvekslingen i gang.

Et plot der holder den dag i dag

Med Charlotte Munksøs tekstbearbejdelse og iscenesættelse lykkes det igen at få plottet i Holbergs gamle stykke til fortsat at virke. Og selvom publikum næsten fra begyndelsen indser, at det er forvekslingskomedie med lidt omvendt resultat, lykkes det godt at holde publikums interesse fanget.

Det skyldes ikke mindst et stærkt skuespilhold med garvede og knapt så garvede kræfter på scenen. Hver især er de rigtig fine og en oplevelse værd: Fra Suurballes sure vrisne Jeronimus, som vil holde på former og dyder, til de sprælske unge nyforelskede spillet af Laura og Lukas, videre til Støvelbæks livsstykke Leonarda, til Christiane Gjellerup Kochs evigt unge Magdelone, og til den pligtopfyldende Arv, spilet af Mathias Flint. Hver især opfylder de til fulde deres respektive rolle og det samme gør Patrick Baurichter som Henrik. Sprælsk, skør, forførende.

Scenografi og kostumer

Scenografien er enkel men passer perfekt ind i gården bag Odd Fellow Palæet.

Kostumerne, designet af Marie Í Dali, skal især fremhæves. Magdelone, Leander og Leonora, mor, søn og sønnens kæreste i smukke douche gule og lyserøde farver, de mere iltre Leonarda og Jeronimus i stærke bordeaux farver, og tjenestefolkene Pernille og Henrik i matchende grønne og lidt røde farver. Dermed er vi som publikum ikke i tvivl om, hvem der hører sammen i mindset og gerning. Læg ikke mindst mærke til et par af kjolerne, der er ganske enkle, men samtidig meget effektfulde i forhold til historien.

Gælder også i nutiden

I Maskerade gør Ludvig Holberg op med datidens magtmønstre, generationsopgør, ytringsfrihed, kvinders rettigheder. Paradoksalt nok er emnerne lige aktuelle i dag, som da stykket blev skrevet for 300 år siden. Det er datidens stykke og teater, der med ganske enkelte omskrivninger, holder den dag i dag, så fra Out and About fire store stjerner med et tillykke med en fin forestilling i jubilæumsåret.

Kort om forestillingen:

Medvirkende: Anette Støvelbæk, Morten Suurballe, Christiane Gjellerup Koch, Laura Skjoldborg, Camilla Lau, Patrick Baurichter, Lukas Toya, Mathias Flint og Kevin Eagle Oliver (musiker)

Iscenesættelse: Charlotte Munksø

Scenografi: Steffen Aarfing

Kostumer: Marie í Dali

Musikalsk idé: Charlotte Munksø og Marianne Sørensen

Arrangement og indstudering: Marianne Sørensen

Tekstbearbejdelse: Charlotte Munksø

Musikarrangementer og lydkompositioner: Kevin Eagle Oliver

Manuskriptkonsulent Mette Borg

Forestillingen varer ca. 1 time og 40 minutter og spiller uden pause.

Spillested: Odd Fellow Palæets Have

Bredgade 28, 1260 København K

Spilleperiode: til 27.august 2022

Bemærk: Haven og pladsen foran palæet er åben for picnic fra kl. 17.00

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Revyen på Stevns er hele køreturen værd