Sprudlende veloplagt næstekærligshedsmuscial

Foto: Rumle Skafte
Efter en konkurs, vender Fredericia Teater, nu Fredericia Musicalteater, for alvor tilbage, med den første rigtig store opsætning. Det sker veloplagt og smukt, til stor begejstring.
Ved onsdagens premiere af Come From Away, viste Fredericia sig fra sin mørke, kolde, regnfulde og disset side. Efteråret havde for alvor indtaget byen, men så var det rart at kunne sætte sig i sæderne ved Fredericia Musicalteater, for her blev vi præsenteret for en forestilling, der gav os ægte hjertevarme.
Come From Away er baseret på virkelige hændelser. En fortælling om 7.000 flypassagerer fra hele verden, der måtte nødlande og indkvarteres i den lille by Gander på en klippeø ud for Canadas kyst. Det skete 11. september 2001, lige efter og imens terrorangrebene på World Trade Center og Pentagon. En by med 9000 indbyggere, blev næsten fordoblet, men åbnede sine arme og tog imod med fællesskab og medmenneskelighed.
Løftet i flok
Det er på alle måder en ensemble forestilling og præstation. Og de brillerer gør de, stærkt løfter de musicalen, så vi som publikum rammes og mærker fællesskabet.
Skuespillerne hopper ud og ind af roller. Det bliver til lang række forskellige karakterer og skiftene sker, kun ved at tage forskellige beklædningsdele af og på. De træder frem og blender ind, uforstyrret og efter behov. Vi møder indbyggerne i byen, flypersonalet og passagererne. På tværs af by og land, nationalitet, religion og livsstil, alle skæbner, der flettes sammen, ved dette møde. Forestillingen fortælles med direkte fortælling af fakta og handlingsforklarende replikker. Vi får ikke den store dybe på karaktererne, men de bliver præcist og sikkert ridset op, så vi kender dem og føler med dem. En mangfoldighed af perspektiver på begivenhederne, der giver det samlet billede. Her er ingen hovedroller, der er kun en fælles historie. Det bliver aldrig forvirrende eller rodet, for alt er iscenesat, med perfektion og en sikker hånd.
Man bliver grebet af musicalens sange og folkemusik, fra første nummer, når det velsyngende hold, brager igennem med sangen: Klippen i Nord (Welcome to the Rock). De bliver bakket op af et orkester med stort overskud og legene vellyd. Det er en fornøjelse at høre på, ren velklang og guf for øregangen. De store ensemblesange blæser os bagover, imens de stille og intense, med solister, gravler ind under huden på os.
Alvorens ventil, humorens væsen
Den alvorlige undertone er der naturligvis hele tiden, den kommer vi ikke udenom. Den bliver taget alvorligt og der er respekt for den. Vi får dramaet og dens konsekvenser, men i små bidder. Vi kender alvoren. Vi har mærket den de mange gange vi har set billederne fra dengang. Dette er en anden fortælling. Come From Away er først og fremmest en Feel-Good musical. Vi griner af pudsighederne og absurditeterne, der opstår midt i dette kaos og ingenmandsland. Det bliver aldrig plat og der bliver aldrig gjort grin med. Det bliver aldrig moralsk, men viser tingende og næstekærligheden der opstod, som den er.
Man kan måske godt gå fra forestillingen og tænke, ham der koreografen, Kim Ace, har da ikke haft meget at lave. Det er korrekt, det er ikke store shownumre og in-your-face. Men tag ikke fejl, koreografien ligger der hele tiden og understøtter underspillet sangene, i den helt rette balance.
Det er med undtagelse af slutnummeret i første akt, der er en ren energibombe, både i dans, sang og spil, bobler det glæde, der smitter, så selv regnen udenfor må tænke på at fortrække og kalde solen frem. Man bliver kort sagt, glad i låget.
Et lille ps. i forhold til koreografi og staging, er, at godt det ikke er mig, der som skuespiller har skulle finde ud af, hvilken stol er min, hvor skal den hen og i hvilken retning vender vi nu.
Pyha, siger jeg bare.
Længe leve et os
Vi kommer ikke udenom at en oversættelse, sætter sit præg på en forestilling. Der ryger en smule af den direkte forbindelse til lokalitet og originaliteten, når sproget og accenterne er borte, men sådan må det være. Mads Æbeløe Nielsen, viser dog endnu engang sit talent for at gøre oversættelsen til sin egen, på sin præmis, og ikke bare en dårlig kopi eller google-translate.
Scenografien, er nok ikke Benjamin La Cours stærkeste præsentation, selv om den skal holdes enkelt og ikke behøver det store, måtte den gerne give lidt mere. Her bliver den nærmest ligegyldig.
Ligegyldig er forestillingen dog på ingen måde. Der er lige nu krig i Europa. Iranske kvinder kæmper for deres frihed. Mange frygter vinteren, i forhold til den nuværende energikrise. Der er valgkamp og meningerne er mange. Midt i alt dette, så lander Come From Away perfekt. For hvad er bedre end at vise og huske os på fællesskabet.
At vi på trods af forskelligheder, altid har brug for og kommer længst med medmenneskelighed.
Velkommen tilbage til Fredericia Teater! Tak, for et teater, et ensemble og en forestilling med hjertet på rette sted. Tag afsted, oplev og bliv varm inden i.
Det regnede stadig, da vi kom ud af teatret, men pyt, mon ikke det går og hej, vi er jo i samme båd.
Fem store funklende stjerner til Come from Away og Fredericia Musicalteater.
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: Arenas Halloween Cirkus er skræmmende