ANMELDELSER

Skarp Evita med stor gåpåmod og vilje

Argentinas tidligere førstedame Eva Perón kan for tiden opleves i succesmusicalen Evita på Aarhus Teater.
Foto: Emilia Therese

Aarhus Teater har for tiden forvandlet sig til Argentina, så musicalen og mytefortællingen om Eva Perón, rigtigt kan folde sig ud.

Evita, en af de helt store musicals af Andrew Lloyd Webber og Tim Rice, og nu er den for første gang landet på Aarhus Teater. Lige nu spiller forestillingen på Store Scene, og er skabt i samarbejde med Oslo Nye og Holstebro Dansekompagni.

De elskede sange fra den gennemkomponerede musical har nærmest fået ikon status. Det er altså lidt af en sværvægter, man her har kastet sig over.

Vi starter i en biograf, hvor aftens film afbrydes. Det sker med nyheden om at den argentinske førstedame Eva Perón er død. Vi oplever sorgen, før vi skruer tiden tilbage og får fortalt hendes historie. Det er rebellen Che, der tager os ved hånden og fører os igennem hendes vej fra en fattig kvinde, over radiovært, skuespiller og fagforeningskvinde. For til sidst at ende som Argentina førstedame. Hun vil magten og tager den, på godt og ondt. Og ikke mindst med de lig i lasten, opgaven må kræve.

Stærk spil med stor gåpåmod

Sara Viktoria Bjerregaard, spiller rollen som Eva Perón aka. Evita. Og Emil Prente er Che. Begge går de all in og slår til, jo mere de spiller sig varme, og jo længere vi kommer ind i forestillingen. Hans krop sitrer, og blikket er viljestærkt. Hun bevæger sig med stor kvindelig power og styrke. Hun viser samtidig dygtigt en nøje dosseret sårbarhed.

Deres gåpåmod vinder os. Der er saft og kraft i deres sang. De lyder virkelig godt, skønt det enkelte steder, specielt volumenmæssigt, bliver lidt for skrøbeligt.

Stor anerkendelse for det. Det ærgrer derfor denne anmelder endnu mere, at uanset, hvordan han vender og drejer det, må han gå derfra uden at have oplevet den sidste råhed og indædte intensitet i karaktererne og de tos sammenspil. Lidt mere brutalitet havde klædt dem. Men det er jo i sidste ende en smagssag. Det skal ikke være det, der skal holde folk fra at få oplevelsen på Aarhus Teater.

Levende scener og billeder

Scenografien af Franciska Zahle står smuk på sin egen enkelte og ydmyge måde. Maleriske scenebilleder, der fanger os, sammen med hendes kostumedesign. Nye rum og scenebilleder skabes og bruges effektiv, i sammenspil med flotte markeringer og stemningsfuld lyssætning af Mathias Hersland.

Det hele udnyttes præcist i Sara Cronbergs iscenesættelse, der har stor fokus på at brug og inddragelse af ensemblet til at give fortællingen en større helhed. Det giver velproportioneret samspil og modspil, til det kammerspil med tre personer historien egentlig er. Her bliver folket en levende bevægelse og en ligeså væsentlig faktor.

Det er godt set og er med til at skabe større og mere livlige scenebilleder, krydret med Melker Sörensen sprælske koreografier. Dejligt at der er drysset små elementer med Holstebrosk dansetouch. Håber at der kommer en forestilling, hvor samarbejdet kan få lov til at træde endnu mere i karakter, samt slippes løs.

Fra ensemblet skal nævnes Lars Mølsted og Amanda Friis Jürgensen, der begge kommer med stor skønsang i deres roller som Augustín Magaldi og elskerinden.

I rollen som Juan Perón, leverer Morten Hemmingsen, en stilsikker og stabil præstation. Dejligt med følsomheden i hans sang.

Jubilæums forestilling

Aarhus Teater har valgt at sætte forestillingen op i det år, hvor musicalen kan fejre 45 års jubilæum.

Evita udkom som et såkaldt konceptalbum, produceret af Andrew Lloyd Webber og Tim Rice, tilbage i 1976. Først to år senere bliver stykket opsat, hvilket skete på Prince Edward Theatre i London. Året efter, 1979, lander den på Broadway.

Siden er det blevet til et utal af opsætninger verden rundt og til den stort anlagte film, med Madonna og Antonio Banderas i de bærende roller.

Herhjemme skal vi frem til 1997. Her får Evita Danmarkspremiere på Fredericia Teater med Tina Buchholtz som Evita.

Derudover har blandt andet:  Charlotte Guldberg spillet rollen på Det Ny Teater, Trine Jepsen ( efter at Christiane Schaumburg-Müller Åxman måtte trække sig fra rollen i prøveforløbet) i Musikhuset Holstebro og Annette Heick i Herning Kongrescenter.

Og sætter du sangene på derhjemme, så er den danske indspilning fra Det Danske Teaters tuneudgave i 2001, med Sanne Salomonsen i spidsen.

Kan ikke undgå storslåetheden

Skønt denne anmelder godt kunne have brugt mere brutalitet og farlighed i karaktererne og castet, så kan han ikke komme udenom, at der leveres på et højt plan, som en særdeles velfungerende samlet enhed.

Det er en stærk forløst udgave af Evita, der ellers kan være en vanskelig forestillingsmadamme at tæmme. Men det lykkes, trods alt, til fulde.

Så fem stjerner sendes der til Aarhus, Danmarks Argentina. Sådan cirka.

——

EVITA

Musik Andrew Lloyd Webber

Tekst Tim Rice

Medvirkende: Sara Viktoria Bjerregaard, Emil Prenter, Morten Hemmingsen, Amanda Friis Jürgensen, Ashok Pramanik, Kajsa Kristina Petersson, Christine Sonnich Møller, Mille Lambert, Rikke Lillevang, Jacob Prüser, Emil Asbjørn Madsen, Eric Hallengren, Leila Jung, Lars Mølsted, Simon Fichman, Jasmine Gordon, Lionel Ah-Sou, Mikkel Alexander

Oversættelse Kenneth Thordal

Iscenesættelse Sara Cronberg

Scenografi & kostumedesign Franciska Zahle

Koreografi Melker Sörensen

Kapelmester Martin Konge

Lysdesign Mathias Hersland

Lyddesign Lars Gaarde

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Gotta dance – En aften med dans og livsglæde