Rødvig Revyen kom fint fra start

Teamet fra årets Rødvig Revy.                                     Foto: Pressefoto

Rødvig Revyen havde premiere som den første af to lokale revyer på Stevns. Specielt i anden akt af årets revy bliver der flere gange leget med køn, seksualitet, og retten til at være den, man er.

Dagen før premieren blev Rødvig Revyen, den ene af to revyer i den lille havneby Rødvig på Stevns, ramt af uheld. Kirsten Siggaard blev, som følge af øjensygdom, bedt om at holde sig i ro. Og hvad gør man som instruktør så i den situation? Spørger revyens koreograf Fie Alberte Damsgaard-Lauritsen, om hun frem til 2. juli vil overtage rollerne. Efter et minut havde hun sagt ja, og mindre end et døgn senere, udfyldte hun til fulde pladsen. Flot og sejt gået, for det virkede nærmest som om Fie hele tiden havde været en del af selve skuespillerteamet.

Med denne introduktion springer vi lige ind i Rødvig Revyen 21, der som den første af de to lokale revyer, også teknisk og scenisk, kom fint fra start. Holdet bag, med revydirektør Jeanette Larsen og instruktørerne Claus Reenberg og Nikolaj Tarp i spidsen, har sammenflettet en pæn og underholdende revy.

Hjemmearbejdspladsen

Rødvig Revyen tager ikke uventet udgangspunkt i corona pandemien. En pandemi, der har forhindret mangt et socialt fællesskab og et manglende kulturliv, men også tilgangen til begrebet hjemmearbejdsplads.

Vi arbejder hjemmefra hed første nummer, der handler om at mødes virtuelt bag hver sin skærm, hvor billedet fryser, hvor man ikke lige husker at slå mikrofonen fra, når man skal, du ved dét, men hvor man også lige skal vænne sig til, hvornår de enkelte kan, må og skal sige noget.

Og med Vi arbejder hjemmefra med tilføjelsen at lave en revy, kunne skuespillerne, i samme øjeblik, der blev åbnet for at vende tilbage til jobbet, i bogstavligste forstand springe ud. Skuespillerne på premiereaftenen var førnævnte Fie, Mette Ladekarl, Kim Brandt, og Peter Andersen.  Alle har de tidligere stået på revyscener, og ingen kunne være i tvivl om, at de efter et år med corona-nedlukning, var så klar til at indtage Rødvig revyens scene.

De sociale medier

De sociale medier fik også i Rødvig Revyen et par ord med på vejen. Leif Maibom havde forfattet en fin tekst om brugen af facebook. Teksten handlede blandt andet om forråelsen. Faktum er jo, at næppe ret mange direkte ville sige dumme svin, hvis de stod ansigt til ansigt med en person. Til gengæld har de ingen problemer med at skrive det på facebook, når man gemmer sig bag et ”gardin”.

Fin tekst som fik liv på scenen af Kim Brandt.

Liv på scenen var der sandelig også i Søren Graversens morsomme tekst Varm Luft.

I rejsebureauet Hot Air Tours forstod den dygtige sælger at tage penge for samtlige ydelser i samme øjeblik flyrejsen var bestilt. Selv det at fravælge mad på ruten, blev der taget penge for. Enhver kan næsten gætte sig til plottet, da kunden vælger ikke at tegne en afbestillingsforsikring.

Synes du som læser at have læst noget tilsvarende i en anden anmeldelse her på Out & About, er det ikke forkert: Græstedrevyen har i år et tilsvarende nummer og med nogenlunde samme pointe. Så der må være noget om snakken: Rejsebureauer har lav grundpris, men når regningen for alt er betalt, er prisen høj! Urimelig høj.

I Rødvig gjorde Mette Ladekarl og Peter Andersen, som henholdsvis sælger og kunde det stærkt karikeret, hvilket bestemt ikke gjorde noget.

Det lille røde klaver

Mette Ladekarl, der er uddannet fra Det Danske Musical Akademi i 2006, har en sublim stemme. Den får man fint at høre i flere numre, ikke mindst i Mads Strandgaard, Claus Reenberg og Nikolaj Torps sjove tekst om det lille klaver. Mads er revyens kapelmester, mens Claus og Nikolaj er dens to instruktører. Musikken i nummeret var Charles Chaplins skønne Limelight fra 1952. Et sjovt og finurligt nummer, hvor der tages flot livtag med de høje og de dybere toner. Et minus var der dog: Der går noget tid før de bagerste publikummer bliver klar over, at det er et lille rødt klaver, som Mads sætter sig ved. Man kan simpelthen ikke se det, fordi scenen er lav i forhold til publikums placering i teltet.

Bragende god og særdeles aggressiv Thunberg

Besøg fra det svenske var der også i revyen. Gretha Thunberg, den unge svenske klimaaktivist, mødte op med såvel sin gamle far, som med en rumsterstang. Den fik fuld skralde, og lidt til. Teksten, i nogle tilfælde mangel på samme, tog til slut en overraskende drejning. Nummeret blev underholdende udført af Kim, Mette og Peter, og trak på mangt et smilebånd.

Direkte fra en klimatekst til en anden form for klimapåvirkning: Affaldssortering.

Plastik, Pap, Pis, og Papir er et vittigt og godt skrevet nummer af Tina Juhl, og blev spidende godt leveret af Kim og Fie.

Emnemæssigt sluttede første akt som det begyndte: Corona. Her i Claus Reenbergs tekst og melodi i nummeret Corona – The musical. For musical-kendere behøvede man ikke se i programmet for at opdage, det var en musical. Melodien var smør i øregangen, og teksten overbevisende leveret af hele holdet.

Køn, kønnere, seksualitet

I 2. akt blev der flere gange leget med køn, seksualitet, og retten til at være den, man er. Peter Oliver Hansen har skrevet Tag det som en mand, sjovt opført af Fie og Kim, som henholdsvis den kvindelige betjent, og det mandlige offer, Kim. Sjovt og vittigt, som flere af de følgende numre i 2. akt. For fra dette nummer tog humoren over på scenen på Hotel Klinten, hvor Rødvig Revyen spiller i et til lejligheden opsat telt.

En ægte you-tuber

Engholm og Stimose er tekstforfattere til nummeret I så det først hos os. Her er vort lands dronning blevet you-tuber. Og hvem andre end Peter Andersen, kendt drag-performer, ER Dronning Margrethe II.

Peter blev kendt i den brede offentlighed i 2007, da han under kunstnernavnet DQ (Drama Queen) optrådte i Dansk Melodi Grand Prix med nummeret Drama Queen.

De færreste var næppe i tvivl om, at det var en ægte dronning, der you-tubede. Særdeles underholdende nummer, der nok kunne trække en lattertåre eller ti.

Peter var også med i nummeret Sølvbryllupsklar, hvor han spiller overfor Kim Brandt. Pointen skal ikke røbes, men særdeles underholdende var det, da sølvbryllups-parret til den velkendte melodi Solskin om bord vender sex, samliv, parforhold med meget mere på vrangen. Skønt, skønt nummer!

Et andet vidunderligt underholdende nummer er Kim Brandts Den nye interesse. Det handler om midaldrende fruer, der finder en fælles interesse i Rødvinsgarden. Efter min mening falder det nogle gange helt til jorden, når ædru mennesker skal agere fulde på en scene. Det gjorde det bestemt ikke i Rødvigrevyens rødvinsgarde, for skååååååål det var mmmmmorsomt.

Endnu et afsluttende potpourri

Årets rødvins revy, undskyld Rødvig revy, slutter over samme læst som en række af sommerens øvrige revyer: Et potpourri. Og hvad er mere naturligt, når to af historiens danske grand prix deltagere skal stå på samme scene? Korrekt! Et potpourri over en række af tidens store grand prix numre. Lad så være, at alle tiders danske grand prix vinder med tre sejre i bogen, Kirsten Siggaard, på premiereaftenen måtte overvære forestillingen som publikummer. Fie tog i flotteste stil over, og helt forløsende var det, da Peter kom ind i det fantastiske kostume, han bar ved sin Drama Queen sejr i 2007. Og jo Peter har stadig ben at vise, når han står og går i sin stramtsiddende højt slidset pailletkjole.

Helhedsindtrykket

Flere af Rødvig Revyens numre, især de i 2. akt, går rent ind. De er sjove, underholdende, og ofte godt fremført. Revyen rummer ikke mange politiske og satiriske indslag, som set i andre revyer, men det gør faktisk ikke noget. Til gengæld er der meget corona, måske i overkanten? Er vi ikke ved at være mættede med det.

Derfor: Har du og i brug for et par timer i hyggeligt selskab med dygtige revyskuespillere, kan Rødvig Revyen være et fint valg.

Medvirkende Rødvig Revyen 2021

Direktion: Jeanette Larsen

Skuespillere: Peter Andersen, Mette Ladekarl, Kim Brandt, Kirsten Siggaard (fra 2. juli) – Frem til 2. juli Fie Alberte Damsgaard-Lauritsen

Instruktør: Claus Reenberg og Nikolaj Tarp

Scenografi: Michael Møller Larsen & Jan Hansen

Kapelmester og musikalsk arrangør: Mads Strandgaard

Koreograf: Fie Alberte Damsgaard-Lauritsen

Forestillingen spiller til 31. juli

Billetter og spilletider finder du her.

 

Læs også: Årets Ganløse Revy leverer seriøs skarp satire