Årets Ganløse Revy leverer seriøs skarp satire

Foto: Ganløse Revyen pressefoto

Skarp satire og særdeles tankefulde numre præger dette års udgave af Ganløse Revyen.

“Jeg glæder mig til traditioner og et levende publikum”. Sådan lyder det fra skuespiller Liselotte Krogager i det fine annoncetillæg til de lokale aviser, der er uddelt i nærområdet, men også ligger i teatersalen på Ganløse Kro. Og et særdeles levende publikum, og ligeledes særdeles levende værtspar, Jan Bergmann og Kenneth Funch Molander, var det, der prægede premiereaftenen på Ganløse Revyen 2021

Salen var således propfyldt, efter gældende coronaregler, med kendisser og andet godtfolk, der var mødt op. Mødt op for at se, hvad tekstforfatterne, samt instruktør Michel Castenholt, og ikke mindst skuespillerne Michael Hasselflug, Martin Knudsen, Lisbeth Kjærulff, og førnævnte Liselotte Krogager, havde fundet på.

Samlet havde de bundet en rigtig god og blandet buket bestående af 14 numre i hver af de to akter. Og med i alt 28 numre på revymenuen og tre retter på bordet til de spisende gæster, var der lagt op til en rigtig god aften.

Det to mand store band, bestående af kapelmester Christian Berg og på trommer Josef Aarskov , stod for revyens første nummer Overturen, som der skrevet stod i programmet. Og straks kom de fire skuespillere på scenen for at byde velkommen. Og hvorfor gøre et stort nummer ud af det, når alle var godt bænket og var så klar efter godt et års næsten total coronanedlukning. Så derfor velkommen også til anmeldelsen af Ganløse Revyen 2021.

Det køn det køn

Lukas Birch havde skrevet en fin tekst fremført af Liselotte og Martin om kønsidentitet. Titlen var Det ka´du da ikke sige, og handlede mestendels om hvilket køn Martin var: Han, hun, eller det mere hensynsfulde hen. Og så gik det rundt med alle de kønsbetegnelser vi i dag skal forholde os til, og som det nogle gange kan være særdeles svært at få styr på. Men som Martin så fint kundgjorde det, handlede det for ham mest af alt om situationen, han stod i, som han så ønskede køn ud fra.

Ingen revy uden politisk satire. Kristian Jensen, nej ikke dén Kristian Jensen fra blå blok, havde forfattet en fin tekst #Mette, fint fint fremført af Lisbeth Kjærulf. Lisbeth er ”til daglig” operasanger, men er efter nogle års pause nu tilbage i Ganløse Revyen. Også det klæder hende, og revyen rigtig fint.

Lisbeth tog godt hånd om Mette, der i nogles mening i den grad forstår at sætte sig selv i scene. Her tænkes naturligvis på de mange små fotos, der bliver lagt på diverse sociale medier, hvor statsministeren lader sig fotografere i særdeles velvalgte situationer. Og jo verden er iscenesat og stramt styret, hvilket Mette, dén Mette, fint forstår at benytte sig af, – og i visse situationer dygtigt styrer udenom. Et nummer lige i øjet, og jo, selv en statsminister kan godt knibe en tåre i det rette øjeblik!

Moderne IT contra

Jeg kommer til at tænke på teksten om barnebarnet, der spørger bedstefaren, hvad det er for en ting, han har stående på reolen. – Det er en skrivemaskine, lyder det fra bedstefaren, der putter et stykke papir i maskinen, trykker på tangenterne, hvorefter teksten står på papiret. Hertil udbryder barnet, – wau den er smart, den printer med det samme!

Lidt i samme stil handler Vase og Fuglsangs fine nummer En Nyhed om. For hvad er smartest? En ”INews” eller Information? Fint lille indspark i debatten om hele tiden at være først med de ”teknologiske vidundere”

Lige til stregen

Årets Ganløse Revy er beriget med flere særdeles markante numre, hvor man går til stregen. Nogle vil måske mene lidt over, men i nogle tilfælde gør det ikke noget, at gå over, hvis det fremmer budskabet eller giver mening, og ikke mindst stof til eftertanke.

Personligt er jeg vild med de numre der virkelig, undskyld udtrykket sparker røv, og som i den grad spidder en situation, en gerning, en politiker, eller hvem det nu måtte være.

Netop sådan et nummer er Jantzen og Aagaards særdeles stærke nummer Hammerslag. Hammerslag, programmet vi ser, når vi sidder i vores hyggeligt stue med aftenkaffen, er i denne udsendelse taget til et krigshærget Syrien. Her fremviser den dygtige mægler, Martin Knudsen, et hus med muligheder: Et granatødelagt loft, muligheder for anlæggelse af en pool i et bombekrater, støj, men på afstand, når krigen folder sig ud, og hvor man ikke præcist hele tiden ved, hvor stor grunden er. For indimellem har ISIS besat den. Wau, et godt tænkt nummer, og gennemført nummer. Det er så sjovt, når vi sidder der med kaffen, men virkeligheden er en anden ikke langt fra os. Giver virkelig stof til eftertanke.

Stof til eftertanke er der også i et særdeles skarpt og fantastisk sigende nummer Hård Træning. Lukas Birch er forfatter. Pointen skal ikke røbes her, men det handler om, hvad der skrives på facebook. I teksten får blandt andre Silas Holst, Mette F., ja, der var hun igen, og en gruppe burkaklædte kvinder, den middelmådige danskhed at mærke. Et særdeles modigt nummer, men undskyld mit franske, f…,  hvor det rykker. Genialt fundet på, og teksten spidder i den grad den sandhed mange kendisser, men også almindelige mennesker, lider under i ny og næ.

Særdeles morsomt

Om ikke genialt, men så i sandhed et meget sjovt nummer er i Skuespillernes værksted. Michel Castenholt har forfattet teksten, og jo, det er rigtig sjovt og med en særdeles morsom og overraskende afslutning. Skal opleves!

Det samme skal en hyldest til den danske sangskat. Vi vrider os af grin, for hvor er det befriende dejligt at opleve en kvartet, der er så gennemført musikalsk, undskyld umusikalsk.

Løjer og alvor følges ad

I anden akt morede vi os gevaldigt over nummeret Michael og Gustav. Teksten har Michael sammen med Michel stået for: Michael er en god bugtaler, der er på scene med dukken Gustav. Når så tilføjes et corona, mundbind, afstand, sprit, ja, så kan de fleste nok gætte sig til, hvor det bærer hen. Med nummeret er føjet endnu en lille perle til i rækken af perler i Ganløse Revyen 2021.

Og sådan bliver det ved og ved. Rasmus Krogsgaard, en af stjernerne fra årets Nykøbing Falster Revyen, har skrevet såvel tekst som musik til nummeret En ensomhed, dygtig fremført af Lisbeth.

Naturligvis handler det om den ensomhed rigtig mange har følt under corona-krisen, hvor man ikke har kunnet være i nærkontakt med andre mennesker, og hvor selv den mindste berøring, det rette ord, har betydning for modtageren.

Ikke mindst mange singler har haft det særdeles svært, for hvad må, kan, og tør man som single. Nummeret er rørende, og hold da op, hvor går det rent ind.

Kunne blive ved og ved

Ganløse Revyen er velskrevet, vel instrueret og velspillet. Her er de morsomme tekster, de underfundige, men også de særdeles bidende og skarpe, med andre ord har forfatterne til årets Ganløse Revy i den grad leveret varen, som jeg kan li den.

Ganløse Revyen rummer skarp satire, når den er bedst. Personligt vil jeg tillade mig at mene, at Ganløse Revyen af de revyer, jeg har set i år, har den seriøst skarpeste satire. Der bliver virkelig slået til med pisken, og hvem har ikke engang imellem lyst til lidt verbal masochisme.

 

Medvirkende Ganløse Revyen 2021

Direktion: Jan Bergmann og Kenneth Funch Molander

Skuespillere: Liselotte Krogager, Lisbeth Kjærulff, Michael Hasselflug, Martin Knudsen

Instruktør: Michel Castenholt

Instruktørassistent: Elise Ruusunen

Scenografi: Michel Castenholt

Kapelmester og musikalsk arrangør: Christian Berg

Trommer: Josef Aarskov

Koreograf: Elise Ruusunen

Video: Mathias Rasmussen

Forestillingen spiller til 27. august

 

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Cirkusrevyen 2021- revy i en Corona-tid – og en værdig afsked