ANMELDELSER

Revykøbing – Nykøbing Falster Revyen glimter glimtvis

Det kniber lidt med de gode indslag i årets Nykøbing Falster Revy, mener Out & Abouts anmelder.                                  Foto: Klaus Bo Christensen, Yellows

Hold nu op hvor har jeg gennem årene muntret mig i Nykøbing F. Revyen. Ofte har jeg tænkt super godt gået med en fin blanding af skarp satire, vidunderlig humor, og fandivoldske morsomme indslag. Sådan er det desværre ikke helt i år, hvor Nykøbing Falster Revyen glimter glimtvis.

Ej hvor var det godt. Nu kører det. Sådan lød det var en af de øvrige gæster, publikummer, vi sad sammen med, da vi overværede Nykøbing Falster Revyen. I min egen notatbog skrev jeg, lige inden disse ord lød: Endelig, endelig, endelig!

Endelig, fordi vi skulle frem til det 16. nummer ud af revyens 23, og dermed det 5. nummer i 2. afdeling, før jeg og min medanmelder endelig følte, at nu var vi kommet til Revykøbing, til Nykøbing Falster Revyen, der tidligere har været så bragende god, år efter år. Og flere gange har været kåret som Årets Revy.

Bevares

Bevares, der var da flere ok numre såvel i første og anden afdeling, inden vi nåede til nummer 16, med titlen Jobskifte, inden vi følte, nu kører det. Nu bliver det underholdende, nærværende, og med de rette slag til højre og venstre.

Vi var ellers fra begyndelsen af revyen, lovet, at der ikke skulle mangle noget. Forstået derhen, at trods nedgangs- og sparetider alle steder grundet inflation, krig i Ukraine, med meget mere, så ville alle sejl være sat, hvorfor vi som publikum ikke skulle føle, at der manglede noget. Første nummer skrevet af skuespiller og gennem flere år tidligere instruktør på revyen Rasmus Krogsgaard, og med musik af revydirektør og kapelmester Mickey Pless,

Alligevel haltede det efter denne anmelderes mening undervejs i de følgende numre. Numrene blev fremført godt nok, scenografien af Lars Rødbroe, kostumerne af Henrik Børgesen, og musikken under ledelse af Mickey Pless, spillede. Men det virkede simpelthen som om de enkelte numre ikke blev helt forløst. På ufuldendt vis sad man ofte og tænkte, der mangler noget. Der manglede skarpe pointer, og det var ikke sjovt, eller tankevækkende nok.

Det ekstra manglede

Der var tekster, hvor grundidéen var god nok, men hvor det ekstra der skal til for at det er en god revytekst, manglede.

Og jo der var da noget om klimaet på Christiansborg og politikernes glemte løfter i Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaards tekst Politisk hittegodskontor, fint fremført af Karen-Marie Lillelund og Rasmus Krogsgaard. Og jo der var det lokale tilsvarende klimaislæt med Jacob Svarrer og Søren Anker Madsens lokale tekst om parret i Nørre Alslev, der sidder klar på deres terrasse og venter på klimaeffekten, så de får strandkanten tæt på ejendommen. Og jo, der var nummeret om Claus Hjort Petersens problemer i forhold til en kommende retssag i nummeret Hjortens Flugt. Og jo der var lidt om Irma i nummeret the Blues skrevet af og fremført fint af Rasmus Krogsgaard. Men dét manglede.

Nævnes skal også nummeret med Bente Eskesen og Rasmus Krogsgaard som vellignende og -lydende Lisette Risgaard og Jon Steffensen. Ok nummer, men som flere af de øvrige i første akt, så synes det som manglede de lige det ekstra, der gør et rigtig godt revynummer en tand bedre end et revynummer.

Den gode idé

Sidste nummer i første akt skal også nævnes: Når du får et hekseskud med morsom tekst af Jan Svarer og Søren Anker Madsen. Det var originalt og rørende. Revyen havde valgt at fejre 100 året for den første korte tegnefilm fra Walt Disneys hånd. Nummeret bød på et vidunderlige gensyn og ikke mindst genhør med en lang række af sangene fra de elskede Disney figurer: Jesper Fårekylling, Klokkeblomst, musene fra Askepot, Snehvide, med mange flere. Kostumerne fra Henrik Børgesens hånd var fænomenalt gode, og helt nummeret var en meget flot hyldest til hele Disney universet. Og med et let svirp til DR for at have droppet årtiers faste fredagsindslag Disney sjov. Det var en fin ide, der skal tilskrives Lone Pless, og veludført med alle skuespillere på scenen i de forskellige roller. Fin fin gimmick, at de deltagende Disney-figurer var blevet noget aldrende!

Med andre ord et flot og originalt nummer der rundede 1. akt af, og lagde op til, sådan som jeg forsikrede de øvrige gæster ved bordet om, at alle revyer bliver bedre efter pausen. Bedre, så vi alle går glade ud af teatret med de bedste minder som det sidst oplevede.

Det lokalpatriotiske og hyldest til Dario

Anden akt lagde ud med det meget lokalpatriotiske Mere nyt fra Falster, hvilket også hører sig til i en lokalt forankret revy, og med tekst af Vase & Fuglsang, der ellers selv har base i det jyske. Oplægget var en række avisudklip fra Lolland og Falster, og nummeret opført i bedste folklorestil. Her blev fint og underholdende listet op af årets genvordigheder i det lokalpolitiske landskab.

Nummeret blev efterfulgt at to ”sangnumre” af særdeles blandet kvalitet. Det ene fint fremført af revydirektør og kapelmesteren selv Mickey Pless, med en smuk smuk hyldest til nyligt afdøde Dario Campeotto, og med et Tak for sangen.

Derpå fulgte til gengæld et totalt malplaceret nummer Jeg synger LIVE. Teksten stod Lisbeth Kjærulff og Giovanni Capurro for. Lisbeth fremførte det selv, men det er mig en gåde, hvordan sådan et nummer finder vej til en scene. Et nummer, der som titlen antyder handler om at kunstneren synger live og ikke playback. Og som skal forsøge at være morsomt. Tænker, der var en lille håndfuld gæster, der fandt det morsomt. De fleste af os andre kiggede på hinanden og enhver tænkte vist sit. Fordi man er dygtig skuespiller eller sanger er det ikke ensbetydende med, at man også kan skrive en god revytekst. Enkelte kunstnere kan, blandt andre revyens Rasmus Krogsgaard, der har vist det gang på gang.

M som i…..

Dette viste han også i det af ham skrevne brandgode nummer M som i Musical. Alle skuespillere, Bente Eskesen som dronning Margrethe, og de øvrige som kendte figurer fra Matador-universet, blandt andre Rasmus Krogsgaard selv som oberst Hackel, og førnævnte Lisbeth Kjærulff her bl.a. som en helt forrygende god Maud, flettede musicalverden sammen med den kongelige verden. Rigtig flot, gennemtænkt, og igen særdeles flot kostumemæssigt nummer, og med en god og overraskende pointe. Fin hyldest til såvel dronningen som til Matadors mor.

Det bedste politiske nummer stod Jan Svarer og Søren Anker Madsen for med nummeret Nye gardiner. Originalt, velskrevet, og velspillet af Lisbeth Kjærulff og Bente Eskesen som Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen.

Resten af revyen var ren fornøjelse og lige sådan som en revy skal skæres. Dog kan man måske nok skrive, at nu behøver vi snart ikke længere i praktisk taget hver en revy have et medley af sange som afslutningsnummer, og skrevet af en dansktop stjerne. I Nykøbing Falster Revyen var det i år Bamse og Bamses venner. Jeg tør næsten ikke skrive, end ikke for sjovt, om det næste mon bliver Jodle Birge eller Richard Ragnwald.

Jobskifte

Hvilket nummer der brød? Det var nummeret Jobskifte, nummer seksten i rækken af numre og med tekst og musik af Karen-Marie Lillelund.

Karen-Marie Lillelund er et sprudlende festfyrværkeri, hvilket hun gennem mange år har vist i rollen som bakkesangerinde i Bakkens Hvile. I nummeret Jobskifte fortalte, sang og interagerede hun med publikum, om at skifte fra at have været med i en tid med en pæn og ordentlig tone, og hvor man ikke lod sig krænke af hverken det ene eller det andet. Et fint fint nummer, der viser, at også en god revyskuespiller og bakkesangerinde, kan forfatte en fin fin tekst. En tekst, der heldigvis slap gennem instruktøren Michel Castenholt ellers så skarpe øje. Det øje, der skal sortere skidt fra kanel, for nu at skrive det lige ud.

Aftenens mest imponerende

Aftenens nok mest fantastisk fremførte nummer stod Rasmus Krogsgaard for i En godnathistorie. Originalt, med ukendt tekstforfatter, men sjovt, og imponerende fremført. Bravo!

Fint fremført var også Troels Mallings egen tekst På venteliste. Nummeret er en opfølgning på tilsvarende fremført i en tidligere revy, hvor det var rigtig morsomt Det var det ikke denne gang, dertil gik det noget over stregen. Læg dertil at det havde en temmelig upassende afslutning. Den havde vi gerne været foruden.

De tre

Out & About konstaterer at Nykøbing Falster Revyen 2023 glimter glimtvis, kvitterer med tre stjerner, og takker især for den sidste fjerde del af revyen: Den sad lige i skabet! Tak for det!

 

Kort om Nykøbing Falster Revyen 2023

Spillested: Nykøbing Falster Teater

Spiller frem til 19. august 2023

Medvirkende: Rasmus Krogsgaard, Bente Eskesen, Troels Malling, Karen-Marie Lillelund, og Lisbeth Kjærulff

Instruktør: Michel Castenholt

Kapelmester: Mickey Pless

Scenograf: Lars Rødbroe

Koreograf: Katrine Bonde

Kostumer: Henrik Børgesen

Direktion: Lone & Mickey Pless

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Ganløserevyen forløses ikke helt i år