Politisk ukorrekt pragtopsætning på Det Ny Teater

De politiske ukorrektheder driver ned af væggene på Det Ny Teater.
Foto: Miklos Szabo

Kan man gøre grin med Hitler? Kan man have scenen fyldt med hagekors. Kan man tegne et særdeles stereotypt billede af bøsser. Og kan man? . Det Ny Teaters pragtopsætning af Mel Brooks The Producers gør grin med mange ting, og er dermed langt fra politisk korrekt. Og det hele i en tid med stramninger på LGBT+ levevis næsten overalt i verden og med en lurende 3. verdenskrig.

Verdens sjoveste musical og vinder af et utal af hæderspriser. Sådan er Det Ny Teaters nye forestilling, the Producers blevet præsenteret i reklamer og pressemateriale. Og sandt er det da også at den har vundet et utal af hæderspriser. Om den er verdens sjoveste musical er måske noget af en tilsnigelse – men sjov, jo det er den.

Sjov – og særdeles underholdende, er The producers, dog kun hvis man accepterer præmissen, at praktisk taget intet er politisk korrekt. Tværtimod, så er alt nærmest politisk ukorrekt.

Den geniale idé

The Producers handler om en falleret ældre Broadway producer, Max Bialystock, fremragende spillet og sunget af Preben Kristensen. Han får besøg af den grå revisor, Leo Bloom, lige så fremragende spillet og sunget af Sebastian Harris

Ved gennemgangen af Bialystocks regnskaber konstaterer revisoren, at der kan være flere penge at tjene ved at lade en musical gå fallit, end ved at lade den spille tiden ud.

Denne konstatering får Bialystock til at tænke tanker: Producere verdens dårligste musical med dårligste manuskript, dårligste instruktør, og dårligste skuespillere. Pengene skal komme fra ældre kvinder, der har et godt øje til produceren Bialystock. Tanken er at musicalen kun skal spille en enkelt aften, for så kan Bialystock score de penge, som de ældre damer har betalt ham.

Efter gennemgang af mange manuskripter falder valget på et manuskript, Forår for Hitler, af den Hitlerglade dueelskende Franz Liekind, morsomt spillet af Asger Reher.

Verdens dårligste instruktør? Den ligeledes lettere fallerede flamboyante Roger de Bris, fantastisk spillet af Michael Carøe. Roger de Bris får hjælp og assistance den særdeles feminine bøssede Carmen Ghia vidunderligt spillet af Kim Hammelsvang.

Allerede i den indledende fase af opførelsen af stykket Forår for Hitler, ansætter Bialystock og Bloom den svenske blondine Ulla, charmerende spillet af Alexandra-Yoana Alexandrova. Hun får job som sekretæren, der skal friske det gamle kontor op, men også have en rolle i verdens dårligste musical. Og hun får det ikke mindst grundet hendes kvindelige former, bølgende blonde hår: Såvel Bialystock som Bloom forelsker sig hovedkulds i hende.

Bialystock ønsker at opsætningen af Forår for Hitler bliver en dundrende fiasko, men skæbnen vil det anderledes. Stykket bliver en gigantisk succes, og ja så har vi balladen.

En gigantisk succes

Som enhver kan forstå ud af ovenstående, så er intet som det skal være, og især ikke når man taler politisk korrekthed.

Det oprindelige manuskript til filmen Springtime for Hitler, der ligger til grund for musicalen The Producers, er forfattet af Mel Brooks og Thomas Meehan, og med musik og sangtekster af førstnævnte. Det var Mel Brooks ønske at lave en humoristisk film om Hitler, og det blot 20 år efter 2. verdenskrigs afslutning var at bevæge sig på en knivsæg.

Balancegangen lykkedes til fulde, der blev taget vel imod filmen, og siden blev den til musical, der høstede stor anerkendelse, masser af priser, og som indledningsvis nævnt, siden er betegnet som verdens morsomste musical.

Det Ny Teaters pragtopsætning

Det Ny Teater opførte The Producers første gang tilbage i 2006, og med Preben Kristensen i præcis samme rolle som nu. Dengang var det en fin opførelse, men 2022-opsætningen vil jeg betegne som intet mindre end en pragtopsætning. Det uden at fornærme nogle af de, der var med for snart 20 år siden.

Castet passer her i 2022 i den grad sammen. Instruktionen,  fungerer i den grad, og scenografien er intet mindre end pragtfuld, så overdådig er den. Tekster og sange fungerer, og dirigent Per Engstrøm og Det Ny Teaters 13 mand store orkester spiller, så det er ren nydelse.  Koreografien er super, blandt andet, da de mange gamle damer med blomstrede kjoler, matchende hatte og gangstativer, danser.

Også det store optrin i nummeret Forår for Hitler med de mange iklædt uniformer med nazi armbind fungerer. Her mærker man til gengæld hvor politisk ukorrekt The Producers er: Musikken i netop det nummer opfordrer med sin rytme og taktslag til at publikum lader sig rive med og klapper. Imidlertid er det min klare fornemmelse, at den aktuelle situation verden står i netop nu, måske på randen af en 3. verdenskrig, og med en ulykkelig situation i Ukraine, at man afholder sig fra det.

Skuespillerne

Preben Kristensen fylder næste år 70 år, men det holder ham tydeligvis ikke tilbage her i 2022. Han springer rundt på scenen som en vårhare, at vi andre bliver helt forpustede derved. Sikke en energi han lægger i den meget store rolle som Max Bialystock. Imponerende intet mindre!

Tilsvarende med Sebastian Harris, i hans udlægning af revisoren Leo Bloom. Der står Sebastian Harris bestemt ikke i skyggen af Preben Kristensen.

Michael Carøe såvel som Kim Hammelsvang er skønne i rollerne som Roger de Bris og Carmen Ghia. De går langt over stregen, men hvor er det klædeligt!

Og endelig Alexandre-Youna Alexandrove og Asger Reher i to andre glansroller. Super

Alt i alt tøver Out & About ikke med at tildele intet mindre end fem flotte stjerner til en pragtopsætning af The Producers! Og jo vi grinede, men ikke helt så meget som stillet i udsigt. Dertil er verdenssituationen med krig i Europa og stadig strammere greb om LGBT+ miljøet for alvorlig.

Kort om forestillingen

Spillested: Det Ny Teater

Varighed: 3 timer inkl. pause

Spilleperiode: Til 31. december 2022

Manuskript: Mel Brooks og Thomas Meehan

Musik og tekster: Mel Brooks

Oversættelse: Adam Price

Iscenesættelse og koreografi: Lisa Kent

Scenografi: Paul Farnsworth

Musikalsk indstudering: Per Engström

Medvirkende:

Max Bialystock: Preben Kristensen

Leo Bloom: Sebastian Harris

Franz Liebkind: Asger Reher

Roger de Bris: Michael Carøe

Ulla: Alexandra-Yoana Alexandrova

Carmen: Kim Hammelsvang

Hold mig/rør mig: Monica Isa Andersen

I andre roller: Jenny Asterius, Kristian Jensen, Emilia Berglind, Oliver Poulin, Elise Andersson, Jonas Suurballe, Andrea Ulvenstål, Mathias Hartman, Anne Sofie Skøtt, Mark Agerskov, Ernestine Ruiz, Paul James Rooney, Emma Kumlien, Olof Åman, Elise Ruusunen, Simon Nøiers, Henrik Lund og James Leece.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Ny dansk musical med lækre musikalske og komiske takter