ANMELDELSER

Ny dansk musical med lækre musikalske og komiske takter

M for Marriage er en spændende og sjov ny dansk musical.
Foto: Pressebillede

I Aarhus er der store grin, sjove figurer og et særdeles velspillende cast, i en tæt musikalsk og nyskrevet musical.

Det er ikke så ofte det sker. Slet ikke når det ikke sker på baggrund af en film, bog, eller en allerede kendt historie. Men ikke desto mindre var der d. 23. september premiere på den komiske rock musical M for Marriage i Aarhus. Intet mindre end en ny dansk musical – dog på engelsk. Trods det, at det var dagen for dansk teaters 300 års fødselsdag. Men pyt.

M for Marrige har været på en lille eventyrsrejse, inden den nu er endt i Aarhus. Her spiller den i forlystelsesparken Tivoli Frihedens kulturhus: Hermans. Musicalen er den første 100% danske produktion, der har været opført på en off-Broadway scene.

Den er skabt af mand og kone. Stykket havde ligget en rum tid hjemme i skuffen og samlet støv. Men da datteren var kommet ind på en musicalskole i New York, fremførte hun der en af sangene fra skuffen. Det skabte en nysgerrighed og interesse for, hvor sange kom fra.

Efter flere års ventetid og en rutchebanetur af udfordringer lykkedes det at få sat forestillingen op i december sidste år. Hele netværket blev sat i sving, og der arbejdes stadig på en større opsætning i New York. Men det danske publikum skal ikke snydes så derfor spiller den nu i Aarhus.

Komiske og musikalske lækkerier

Handlingen kort: Et nygift par ankommer til et hotel. Her bliver specielt bruden testet og udfordret af hotellets noget underlige personale. Presset bliver ekstra stort, da hendes mand Mr. M. forsvinder. Om han bliver fundet og hvilke twist der sker undervejs, ja, dem røber vi naturligvis ikke her.

Det er en forestilling, der kræver et tæt og sikkert ensemblespil. Det får vi, for vi møder et yderst velspillende cast, der tillige er stærkt syngende. Hver især får de lov til at vise sig frem, til stor fornøjelse, når de giver den fuld skrue i hver af deres sange, som præsentere de enkelte roller, undervejs i forestillingen. Og lad os bare tage den med det samme. Musikken er virkelig en af stykkets helt store forcer. De brager igennem, både bandet og sangerne. Det er lækkert at høre på og en fryd at opleve. Særdeles velskrevet og vi kommer vidt omkring i genrene, der bliver mixet ind. Nutidigt, moderne og dejligt rocket.

En anden af stykkets helt store triumfkort er humoren. Det er en krimi-komedie og vi griner med fra start til slut. Timingen og de mange komiske elementer sidder lige i skabet. De skyder det fra hofterne og replikkerne kommer som  som skidt fra en spædekalv. Det giver smil og latteren fylder salen. Når man som jeg ovenikøbet var så heldig at side i nærheden af to damer, der har nogle dejligt smittende grin – så tør vi andre også godt give los. Musicalen har en klar erotisk og lidt lummer undertone. Men aldrig ren pik og patter, men raffineret, med et stort kærligt glimt i øjet.

Handlingen er lidt tynd, og vi får ikke de store karakterkarakteristika eller baggrund. Vi får et derimod et persongalleri, der er klart defineret, med enkelte karaktertræk til hver. Det fungerer og figurerne, grundet castets spil, supplere og spiller vel op af og mod hinanden.

Fra bagedyst til musical

Vi kommer nok heller ikke udenom at nævne Tobias Hamann, der spiller The Chef. Ikke fordi nogen særligt skal fremhæves fra castet. Mere fordi, han nok er den største overraskelse på rollelisten. Den tidligere bagdyst-vinder, er jo ikke ligefrem kendt som musicalstjerne. Så man er spændt på, hvordan mon han klare den. Han falder på ingen måde igennem, lidt stiv i kropssproget, men han leverer kokkens sjove replikker med gnist. Så stor han den helt store overraskelse, når han helt perfekt, leverer kokkens rap, midt i anden akt.

Han og resten af castet klarer desuden den svære balance med sproget. Bevares flere af dem har engelsk/amerikansk som modersmål, men man kunne frygte, at man så tydeligt vil høre de danske. Men der er blevet arbejdet med sproget, så de lyder ensartet.

Scenografien, gør hvad den skal. Den kunne i højere grad sagtens have vært en mere aktiv medspiller.  Det visuelle, kunne i højre grad have underbygget det skøre, skabe større skift i udtrykket mellem de enkelte sange, scener og lokationer. Det bliver lidt spøjst, når brudeparret siger: “Skal vi gå til elevatoren og tage op til vores værelse”, når de står lige ved siden af værelsets seng. Det hele ville stadig kunne holdes enkelt, og dermed blive en ekstra gevinst for forestillingen og løfte den yderligere. Hermans scenen er stor. Det blev ikke rigtig udnyttet, hvilket gør det sceniske udtryk fastlåst.

Alligevel en klar anbefaling om at komme afsted at støtte op. Det fortjener musicalen. Så krydser vi fingre for den videre færd.

Fire store kærlighedsstjerner herfra.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Wallmans i København overgår sig selv