ANMELDELSER

Napoli – Bournonville udsat for samtiden

Foto: Costin Radu

Ballet: Bournonville i en fortolkning af Sorella Englund og Nikolaj Hübbe med en dramaturgisk gendigtning af Nikolajs søster giver mere plads til triumviratet end til Bournonville.

Genfortolkningen er ikke specielt tro over for oplægget, og den woke ramme suppleres da også af den efterhånden faste gæst i ensemblet, transen. ”Spot the drag”. Her dog i en lang og underholdende mimerolle med indhold. Sjovt og godt.

Få højdepunkter, men alene anden akt kan bære forestillingen i min verden. Her løftede denne ballet sig ud af det trivielle. Alle dansere er præcise i udførelsen, og lander den professionelt.

 Første akt

Scenen er sat i et cirka 1950-Italien, og vi ser et helt klassisk ønske om social opstigning, at moderen Veronica ønsker bedre kår for sin datter Teresina, end den fattige fisker Gennaro kan tilbyde. Derfor skal datteren præsenteres for to andre kandidater. Disse er to ældre, men bedre stillede mænd Peppo og Giacomo. Teresina afviser dem begge og venter i stedet på sin Gennaro. Da Gennaro vender tilbage fra havet, opsøger de sammen Veronica for at få hendes velsignelse. Det lykkedes. Scenen er tæt befolket, og der er mange, der prøver at fange din opmærksomhed.

I mellemtiden ankommer en gøglertrup med en forestilling til byen. En voldsom storm bryder ud, og festlighederne slutter. Da stormen lægger sig, er Teresina borte. Moderen Veronica formoder, at Teresina er druknet, og hun bebrejder Gennaro datterens død. Gennaro er ulykkelig, men opgiver ikke at finde Teresina.

Anden akt (Den Blå Grotte)

Gennaro leder efter Teresina alle vegne og finder hende endelig i den blå grotte. Her hersker havguden Golfo, der har forvandlet Teresina til en najade. Forvandlingen har udslettet Teresinas hukommelse, og hun husker ikke længere Gennaro. Gennem fantastiske danse – og til trods for  Ryan Thomas i sin fænomenale dans i sit forsvar for at beholde Teresina på havets bund, så lykkes det Gennaro at vække Teresina, og sammen forlader de grotten for at vende tilbage til Napoli.

Tredje akt (Brylluppet)

Da Teresina og Gennaro vender tilbage til Napoli, er byens folk overraskede, at Teresina er i live. Peppo og Giacomo forsøger endda at overbevise alle, at Gennaro har aftalt det hele med djævelen. Rygtet afvises. Brylluppet mellem Teresina og Gennaro fejres og de kører væk på en Vespa.

Flot aften med skøn musik, dejlige kostumer og gode kulisser. Og en ballet med store verdensdansere. #kglteater.

Dirigent Gabriella Teychenné / Scenografi og kostumer Maja Ravn / Lysdesign Mikki Kunttu / Grafisk design Anton Liep, Morten Balling, Lars Brok, Peppe Tannemyr / Lennart Wählin DigiGobos, Sylvester Holm, Claus Dohn og Jakob Bo Nystrup / Koreografi Sorella Englund og Nikolaj Hübbe efter August Bournonville / Musik Edward Helsted, H.S. Paulli, H.C. Lumbye og Louise Alenius / Dramaturgisk gendigtning Camilla Hübbe / Sidste forestilling Gamle Scene den 4. juni 2023.

Læs også: Første homokys på film