Når sko støtter op om mere end fødderne
Lola Ramona er et dansk designet sko-brand, som har eksisteret siden 2006, og som i 2019 startede et samarbejde med Copenhagen Pride. Det udmundede i en kollektion dedikeret til pride. Men det stopper ikke der.
Når man træder ind ad døren på Sankt Hans Gade 17, mødes man for det første af smil og dernæst af et brag af farver. Lola Ramona er et af de mest farverige sko-brands i Danmark, og derfor passer pride perfekt ind i de øvrige kollektioner, som brandet sender ud til stort set hele verdenen.
Men det hele handler ikke kun om at sælge sko og tasker. Det handler i højere grad om at give noget tilbage. Og det er hele essensen af pride-kollektionen fra Lola Ramona – at give noget tilbage. Derfor donerer brandet 100 procent af overskuddet til organisationerne Copenhagen2021, FSTB og Sabaah.
Farver, prikker, sløjfer og striber
Der er tænkt over alt hos Lola Ramona, som er en gennemført stil. Er du til farver, prikker, sløjfer og striber, så er det her stedet for dig.
Brandet har fra start haft et tilhørsforhold til det retro- og vintage-inspirerede, men har nu også bevæget sig in på LGBTQAI+-området. Det er ikke længere kun sko for kvinder. Nej, brandet laver i deres pride-kollektion sko helt op til størrelse 46.
Grundlægger og CEO hos Lola Ramona, Gitte Sandquist, er hoveddesigner for brandet og hovedkraften bag designs til pride-kollektionen.
Lola Ramona har altid haft striber, prikker og sløjfer som et varemærke, og disse varemærker er også gennemgående for pride-kollektionen. Her er det bare ikke de sorte og hvide striber, der er kendetegnet, men regnbuen.
Alle sko er lavet med Memory Skum-sål, således at fødderne har de bedste forudsætninger for at få størst mulig støtte og komfort.
Der lægges stor vægt på at give mest muligt tilbage til organisationerne, som også har været med til at skabe kollektionerne. Alle, der køber et par sko med regnbue-indersål, er med til at støtte op omkring disse organisationer.
Men hvad får Lola Ramona ud af at lave denne form for velgørenhed? Ja, det spørger mange om. Det handler ikke om, hvad brandet får ud af det, men det handler mere om at støtte op omkring organisationer, som kæmper for rettigheder, og det, de bidrager med til samfundet som helhed. Selv om Danmark er et forgangsland, så har vi stadig et stykke vej endnu før, det ikke er et problem at være dem, vi er.
Lola Ramona vil gerne være med til at rykke nogen af de barrierer, der er, og derfor er det en vigtig sag for brandet at bakke op om. Lola Ramona er kendt under sloganet ’Sko med attitude’. Men det ville nok være mere passende, at pride-kollektionen gik under sloganet ’Sko med et vigtigt formål’.
Velgørenhedsauktion med DiDi Cancerella
Det har været en vigtig faktor for brandet at støtte op om de forskellige minoritetsgrupper og deltage aktivt i Copenhagen2021.
I samarbejde med dragqueen DiDi Cancerella laver Lola Ramona en velgørenhedsauktion på Nørrebro i pridedagene til fordel for Copenhagen2021, FSTB (Foreningen for transkønnede børn) og Sabaah, hvor flere virksomheder ud over Lola Ramona har doneret flere værdifulde ting til auktionen.
”Med denne auktion håber vi, at vi kan få samlet en masse midler ind til de organisationer, som ligger vores hjerte nærmest, og vi håber mange vil komme til Nørrebro og deltage. Vi har tidligere afholdt events i forbindelse med pride, men det her er noget andet og noget, vi glæder os til at fyre af!” Det er Lola Ramona-teamet enige om.
#YouAreIncluded går i den grad hånd i hånd med Lola Ramona, og du vil ikke blive skuffet til auktionen. Du har blandt meget andet mulighed for at få en helt speciel Lola Ramona-aften. Hvad den indebærer, det må du jo finde ud af den 18. august på Nørrebro.
Se også: Copenhagen 2021