ANMELDELSER

Midt om natten i ny version

Midt om natten i nye klæder i Tivoli.
Foto: Tivoli

 

Det fungerede (ellers) så godt.

Da musicalen Midt om natten tilbage i 2018 havde premiere blev den en gigantisk succes. Musicalen høstede masser af anmelderstjerner, og blev set af flere end 150.000 begejstrede publikummer. Dermed fulgte den meget flot op på den gedigne succes som først Kim Larsens album fra 1983 Midt om natten, og siden filmen af samme navn, opnåede.

På Kim Larsens tre års dødsdag, torsdag den 30. september 2021, havde musicalen så Københavner repremiere, efter den siden begyndelsen af august har turneret rundt i landet. Det skete i Tivolis Koncertsal og i en ny udgave. En udgave, der ifølge producerne Langkjær Entertainment og Live Nation, samt Tivoli, ligger endnu tættere op ad kultfilmen Midt om natten.

Hvorfor nu skrive dette, vil der nok være nogle der tænker? Hertil er svaret ganske enkelt: Hvorfor ændre på en forestilling, der fungerer? Hvorfor lave om på noget som anmeldere og ikke mindst publikum var vilde med? Dermed også en del af overskriften: Det fungerede (ellers) så godt.

Jeg og min ledsager var ved premieren i 2018 ret betaget af opsætning og udførelse: Historien og replikkerne gled fint. Scenografien var flot og fungerede. Sangene var gode, det var jo nationalskjalden Kim Larsens, og vi sang og nynnede med af hjertets lyst på lige fod med alle de andre premieregæster. Det fungerede bare så fint. Det var en glad aften, som man mindedes med fornøjelse i lang tid efterfølgende.

Anderledes var det torsdag aften i koncertsalen i Tivoli med Midt om natten i en nye version. I min og min medanmelders optik var det blevet en lidt rodet affære, der stak i alle mulige retninger. En rodet affære, måske fordi producent og instruktør har tænkt, hvis vi nu putter endnu flere ørehængere af Kim Larsens og Gasolins kæmpe musik- og sangkatalog ind i historien, kan det kun blive bedre.

Jeg kender ikke årsagen til dispositionen, men synes helt ærligt ikke, det er faldet heldigt ud. Men som bekendt er smag og behag forskellig.

Fællessangen udeblev

Nuvel er sangene rigtig gode, men af en eller anden grund kom hverken vi, og tydeligvis heller ikke mange publikummer i stemning til at synge med på ret meget. Jo ind imellem vippede vi da lidt med fødderne i takt til musikken, men den helt store ”fællessang” som vi oplevede i 2018, den udeblev.

Nogle vil måske mene, at det er ”corona-frygten” der endnu sidder i os. Dertil er kun at skrive, at jeg har været til andre kulturbegivenheder efter vi alle blev noget nær ”corona-frigivet”, og dér sang vi alle med af vores lungers fulde kraft. Vi kunne simpelthen ikke lade være. Og sådan er det også normalt med Kim Larsens sange, men af en eller anden grund kun i meget begrænset omfang på repremiereaftenen i Tivoli.

Årsagen kender jeg ikke, men måske fordi dialogen mellem sangene denne aften af en eller anden grund ind imellem pludselig syntes ganske anstrengt. Vi syntes simpelthen af en eller anden grund, at dialogen bare ikke gled rigtigt. Som min medanmelder bemærkede det: – Det var blandt andet den anstrengte dialog, der var problemet.

Med andre ord, det virkede lidt kunstigt, tilbageholdt, og jo, der var og skal være plads til kunstpauser, men nogle gange virkede de for ”kunstige”, for nu at skrive det lige ud. Samtidig var det ind imellem svært at holde hoved og hale i historien. En historie som egentlig er ganske simpel.

Handlingen kort

Stedet er København i 1980´erne. Det var en tid, hvor frihedsdrømme, kærlighed og spirende oprør mod autoriteterne, og ikke mindst boligspekulanter, blomstrer. Blodsvennerne Benny og Arnold opretter, efter de sammen med mange andre er smidt ud af en forladt ejendom, hvor de har taget ophold, og i protest mod det politiske styre, minifristaden. Den får navnet Haveje og bygger på drømmene om et samfund, hvor der er lighed, frihed og broderskab, og naturligvis også håb og ønske om kærlighed.

Naturligvis går det ikke helt så gnidningsfrit, heller ikke mellem Benny og Arnold. Det umiddelbart sorgløse liv på Haveje varer nemlig kun kort. Snart sætter stoffer, rockere, boligspekulanter og ikke mindst købmandens kønne datter, Susan Himmelblå, det tætte venskab mellem Arnold og Benny på en alvorlig prøve. Og de blodbrødre de oprindelig var, må tage deres opgør.

Gensyn med

Glædeligvis er der – og heldigvis for det – mange gennemgående elementer fra musicalversion Midt om natten anno 2018 til version 2021. Scenografien, lyssætning og kostumer er noget nær den samme. Og det fungerede flot flot.

Det samme med persongalleriet, der er bygget op omkring vennerne Benny og Arnold, Susan Himmelblå, hippien Tusindfryd, og rockerlederen Jimmy.

Til gengæld var der skiftet lidt ud i skuespillertruppen om end der var gensyn med Gustav Wolter, Allan Mortensen og Jimmy Jørgensen som henholdsvis Benny, Tusindfryd, og rockerleder.

Rollerne som Arnold og Susan spilles nu af henholdsvis Morten Hemmingsen og Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen,

Og selvfølgelig kan skuespillere, der medvirker i en musical synge. Ellers er de næppe castet til opgaven. Men som alle vi andre, kan de have gode og mindre gode dage.

Helheden

Midt om natten er en fin fortælling om kærlighed, om troen på fællesskab og ønsket om, at vi alle skal være lige. Ingen skal være mere end andre. Men som i den virkelige verden er nogle mere lige end andre, nogle får mere kærlighed end andre, og nogle gange må man bare sande, at et er ønsker, håb og visioner, noget andet er den skinbarlige virkelighed. En virkelighed der kan være svær at acceptere, og som man må gøre op imod. Nå jo, og så er der de ord, man ikke længere må sige, hvis man skal være politisk korrekt, fremfor politisk ukorrekt. Det medførte en sjov scene, som publikum i den grad tog til sig. Thumbs up!

I Midt om natten er sangene naturligvis det bærende og heldigvis for det. Kim Larsen og hans tekstkollegaer forstod at skrive sjove underfundige sange, ofte med et gran af politisk holdning, men også så smukke, at man iblandt må knibe en tåre, når de går lige lukt i hjertekulen.

Personligt er jeg stor fan af Gør mig lykkelig, Vi er dem, De smukke unge mennesker, Flyvere i Natten, Som et strejf af en dråbe, og ikke mindst Kringsat af fjender. De blev leveret smukt, sikkert og godt, og var sammen med Pianomand med til at trække anmeldelsen op på fire stjerner.

Pianomand blev leveret meget smukt som en absolut sidste hilsen på aftenen til Kim Larsen af Gustav Wolter og Jimmy Jørgensen, siddende på hver deres stol og med ensemblet smukt i baggrunden. Og der sang vi alle med. Netop dér, kunne vi simpelthen ikke lade være: Tak for sangene Kim!

 

Cast på Midt om natten i Tivolis Koncertsal

Gustav Wolter / Benny

Morten Hemmingsen / Arnold

Allan Mortensen / Tusindfryd

Jimmy Jørgensen / Charles/Rockerleder

Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen/Susan Himmelblå

m.fl.

– samt band og stort ensemble

 

Kreativt hold 

Manus / Heinrich Christensen baseret på filmmanus af Erik Balling, Henning Bahs, og Kim Larsen

Instruktion / Heinrich Christensen

Scenograf & kostumedesign / Marie í Dali

Koreograf / Peter Friis

Kapelmester / Joakim Pedersen

Executive kreativ producent / Thomas Langkjær

Producenter / Tivoli, Langkjær Entertainment & Live Nation

Spilleperiode:

Frem til 24. oktober 2021

Billetter og spilletider finder du her.

 

Læs også: Den glade enke 2.0