ANMELDELSER

Den glade enke 2.0

Den Glade Enke .
Grafik: Det Kgl. Teater.

 

En forunderlig blanding af den oprindelige historie og med utallige referencer til samtiden – også nogen af politisk karakter og delvist brancheorienteret, hvor det var DJØF’erne, der var skydeskive. Men det var gjort med kærlighed og i grov satire. Operetten er en lettere genre med både sødt, salt, surt og bittert. Det levede den op til.

Den glade enke af Franz Lehár indeholder så mange fængende melodier, så man skal tage sig i at nynne med. Det opfordrede overteksten ellers til for i næste øjeblik at skrive, ”Tak, vi ringer. Nu fortsætter orkestret alene.

Der er en fin kontakt til publikum og den komiske gendigtning af både historie og libretto er flere steder meget underholdende og genialt skrevet. Latterudbrud og store smil opstod ved de sjove gendigtninger med en noget anden betydning end i den oprindelige tekst. Der er dog flere sammenflettede handlinger og referencer til det oprindelige oplæg for både handling og tekst. Tidsånden i 2021 er super præcist portrætteret og forstærkes effektivt med videografik.

Zeta er gift med Valencienne, som har en affære med filminstruktøren Camille. Den glade enke Hanna Glawari er forelsket i Danni Lorenzen (Danilo) – og så er der en række figurer, som skal forpurre, at Hanna Glawaris formue går til netop den anden part.

Intriger på kryds og tværs

Første akt viser alle de forviklinger et teater må igennem ved økonomisk svære tider, og specielt når en tidligere korpige dukker op som den glade enke efter i kort tid at have været gift med nyligt afdøde milliardær Svine Svendsen. Hanna Glawari Svendsen bliver så den glade enke, som alles øjne hviler på, da alle vil have fat i hendes formue. Og så er alle intrigerne i gang på kryds og tværs – de evige tre.

Anden akt foregår på Hanne Glawaris arvede svinefarm i Vestjylland. Hun har annonceret, at hendes formue skal gå til kunsten og kulturen, men nu vil hun prøve dem – på svinegården. Hun vil udfordre sine bejlere og samtidig selv bejle til Danilo, som hun aldrig har glemt fra sin tid som korpige. Han er en flanør og kvindebedårer og en svær nød at knække for den glade enke.

Tredje akt er tilbage i teatret, som er udlejet til det tidsaktuelle begreb reality show, som Danilo har en hovedrolle i. Den glade enke køber sig ind som sponsor for TV-showet på Zetas teater, og hun får lov at styre showet alene for at vinde Danilo tilbage. Hun får også sin Danilo. Sidste scene er meget tidsaktuel med en inkluderende tekst af livsfilosofisk karakter.

En vidunderlig aften i Operaen med overraskelser og inkluderende omtale af LGBT-segmentet på en samlende og kærlig måde med hyldest til friheden og kærligheden og formidlet med en direkte opfordring til at være, den du er. Måske skal jeg se den igen. Bestemt en tur værd.

Holdet bag

Iscenesættelse Kasper Holten, Assisterende instruktør Anna Schulin-Zeuthen, Bearbejdelse Adam Price og Kasper Holten, Sangtekster og dialog Adam Price, Dirigent Vincenzo Milletarì, Dirigent Thomas Bagwell, Scenograf Steffen Aarfing, Kostumedesign Ida Marie Ellekilde, Koreograf Signe Fabricius, Lysdesign Ulrik Gad, Videodesign Luke Halls.

Zeta Morten Staugaard/Simon Duus, Hanna Glawari Sine Bundgaard/Gisela Stille, Valencienne Clara Cecilie Thomsen/Dénise Beck, Danilo Peter Lodahl/Palle Knudsen, Camille Gert Henning-Jensen/Jens Christian Tvilum, Nielsen Lise Baastrup/Patricia Schumann (cover), Bogense Lise Christensen,Kronborg Michael Kristensen/Christian Damsgaard, Ken Skade Frederik Rolin/William Pedersen, St. Brioche Torleif Steinstø/Fredrik Bjellsäter, Sylvester Jacob Skov Andersen/Anders Kampmann, Olga Gina Gloria Tronel/Fanny Soyer, Speaker Jens Jørn Spottag
Svine Svendsen Ulf Pilgaard, Dansere Maria Malmström, Nefertiti Pedersen, Thea Schøtt, Stine Andersen, Ingeborg Andersen, Tone Reumert.

 

Mere info, billetter og spilletider finder du her.

Læs også: UDSTILLING ”MÆND”