Især Natasjas egne hits rykker i Operaen
Musikforestillingen Natasja, slutter med nogle af Natasjas allerstørste egne hits. Det får hele salen til at synge og danse med, og er dermed en fin afslutning på en forestilling om den danske sanger og sangskrivers alt for korte liv.
Smag og behag er som bekendt forskellig fra menneske til menneske. Men der var ingen tvivl om, at nogle af de sange som Natasja selv var ophavsmand til, og som vi alle kender så godt, var nogle af de absolutte højdepunkter, da musikforestillingen Natasja havde premiere i Operaen. Den Opera, der ligger ikke langt fra hvor rapperen og reggae-kunstneren Natasja selv var vokset op. Men tusindvis af kilometer væk fra der, hvor hun mistede livet: I en trafikulykke på Jamaica, tilbage i 2007, blot 33 år gammel.
Således var stemningen totalt i top, da sange som Ildebrand i Byen, I Danmark er jeg født, Calabria, Op med Ho´det, og ikke mindst Gi mig Danmark tilbage, gik over scenen.
Disse numre var i den for Natasja så velkendte stil. Den stil, der var med til at give hende et utal af hædersbevisninger, og ikke mindst har været med til at cementere hendes historie, som en af de absolut største inden for den danske rap- og hiphopscene.
Fortællingen om en ung kvinde
Ideen til forestillingen om Natasjas alt for kort liv står Clemens Le Telling for. Han har skrevet manuskriptet, primært på vers, så det fulgte rappens ”linje”. Og sammen med andre komponister og sangskrivere har han skabt en musikforestilling. En musikforestilling om Natasja. Fra hendes liv på Bryggen, over hendes karriere som hestepige og jockey, over hendes rejser til blandt andet de svenske popsnedkeres by Stockholm, til reggaens hjemland Jamaica, om hendes holdninger og meninger, også til kvindekamp, social uretfærdig- og uværdighed, og kvindeundertrykkelse, og til hendes død på Jamaica.
Det hele krydret hele med hendes egne nok så vigtige sange, og så en stribe til forestillingen nyskrevne sange. Af nyskrevne sange rykker især den særdeles følelsesladede Jeg kan se det for mig, smukt sunget af Trine Appel i rollen som Natasja mor, Christine Saad. Jeg kan se det for mig, er poetisk rørende, og lægger op til det vi alle ved skal ske, trafikulykken der koster den 33-årige Natasjas liv.
Musik og tekster var i centrum
Selve musikforestillingen introduceres efter et velkommen til damer og herrer, binære og nonbinære, med en kort opsummering af, hvad Natasja stod for: Hun sagde fra overfor jantelov, og seksuelle krænkelser længe inden det hele begyndte, for hun accepterede ikke at gå ind i en rolle som pladeproducerne ønskede det. Hun accepterede ikke at skulle betale med seksuelle ydelse for at nå til tops i pladebranchen. En branche der især nok tidligere var styret af rigmænd og andre, der troede, at de kunne få dækket egne behov, for at give adgang til pladekontrakter og koncertscener.
Allerede fra Natasja var lille pige på Bryggen, blev hun grebet af musikken og havde talentet for at videreudvikle den. Hun blev grebet af musikken fordi hendes mor, fotografen Kirstine Saad i hjemmet spillede reggaeplader, der gik lige i hjertet og kroppen på Natasja.
Hun begyndte at dyrke musikken på klubben Barbue i indre København, og lærte sig hurtigt ikke mindst rytmer og musik fra Jamaica. Sammen med veninden Karen Mukupa, stiftede hun sin egen gruppe, og da den amerikanske rapstjerne Queen Latifah gæstede Amager Bio var Mukupa og Natasjas gruppe No Name Requested, opvarmning.
Siden gik det hurtigt, også selvom hun ikke ville følge pladeselskabernes tanker om, at hun skulle lave hurtige hits a la den svenske popgruppe Ace of Base.
Hele historien rulles ud i Operaen i København, ikke langt fra der hvor Natasja levede en stor del af sin barn- og ungdom.
En ener spilles af tre enere
At Natasja var en ener, hersker der næppe nogen tvivl om, og hendes alt for tidlige død, har på mærkelig vis, sådan som det også har været for andre alt for tidlige døde sangere og komponister, været med til at udødeliggøre hende og hendes musik.
Natasja var en ener, men i musikforestillingen i Operaen spillers hun i én og samme forestilling af ikke mindre end tre virkelig gode sangere: Feven Geles, også kendt som rapperen FVN, Cisilia Ismailova, også kendt som sangeren Cisilia, og skuespilleren Roberta Hilarius Reichhardt. De tre gør det super fint skiftevis som Natasja og nogle af personerne omkring hende. Det samme gør Trine Appel i rollen som pladeselskabsdirektøren, den rige mand, og reservelægen, men imponerer især i rollen som Natasja mor, da hun synger sangen Jeg kan se det for mig.
Caroline Henderson rammer som ridemesteren nerve og sjæl i nummeret Teenagedrøm.
Pharfar, der også kendte Natasja i virkeligheden, spiller lydmand, kommentator, og er morsom i rollen som overlægen der tilser Natasja på Riget efter hun har været ude for en alvorlig rideulykke. I forbindelse med venindernes besøg på Riget nyder de i fællesskab en joint. Om det var den på scenen, eller en eller flere blandt publikum, der også lige fik sig et sug eller to, skal ikke siges, men duften deraf i Operaen var ikke til at tage fejl af!
I mindre men ikke uvæsentlige roller som blandt andet dansere ses Luc Boris André Kouadio, Ibrahim Ukash Flensborg Madsen, Oliver G. Zohore Bergstedt og Suad Demirovic. Og jo de kunne alle fint være taget direkte ud af hiphop og street miljøet.
Samlet set
Samlet set har Clemens og Lion Musicals lavet en underholdende musikforestilling, hvor som nævnt især Natasjas egen musik overstråler det hele. Musik der har nerve, sjæl, og rytme, der gør at det er svært at sidde stille.
Out & About takker og kvitterer med 4 stjerner, netop fordi Natasjas egne succeshits runder forestillingen af. Da blev det en fest.
Som afrunding kan det nævnes, at Natasja er stedt til hvile på Assistens Kirkegård. Hun ligger ikke langt fra andre store danske personligheder, der kunne noget med ord, blandt andre Benny Andersen, og H.C. Andersen. Især sidstnævnte, som rent faktisk var den første, der skrev teksten I Danmark er jeg født.
FAKTA OM NATASJA
Holdet:
- Musik og sangtekster: Natasja Saad, Pharfar, Saqib Hassan, Rasmus Seebach, Nicolai Seebach, Rune RK, Volmers World, Kenneth Bager, Clemens Telling m.fl.
- Manuskript & idé: Clemens Telling
- Instruktør: Nikolaj Cederholm
- Koreograf: Toniah Pedersen
- Kapelmester: Pharfar
- Executiv producent: Thomas Langkjær
- Produceret af: Lion Musicals i samarbejde med Live Nation og Clemens
Rolleliste:
- Natasja/Natasjas veninde: Cisilia Ismailova
- Natasja/Natasjas veninder: Feven Geles
- Natasja/Natasjas veninde: Roberta Hilarius Riechhardt
- Ridelæreren: Caroline Henderson
- Kirstine Saad (Natasjas mor): Trine Appel
- Danser: Luc Boris André Kouadio
- Danser: Ibrahim Ukash Flensborg Madsen
- Danser: Oliver G. Zohore Bergstedt
- Danser: Suad Demirovic
- DJ: Pharfar
Billetinfo:
Premiere: 13. juli 2023 i Operaen i København
Spilleperiode: Operaen i København: 13. juli – 3. august 2023
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: Oplev dansk LGBT+ historie på Københavns Museum