OPINION

Homo-parade lokker virksomheder til

Nykredit og Spies er to af 23 virksomheder og interesseorganisationer, der i år gik med i Copenhagen Pride-paraden.
Foto: Camilla Boyhus Madsen

Copenhagen Pride er ikke længere forbeholdt homoseksuelle. Store virksomheder som Nykredit og Spies deltager i paraden, der ellers er mest kendt for letpåklædte mænd, glimmer og høj musik.

Af Journalist Camilla Boyhus Madsen

Mænd med glimmerindsmurte overkroppe, sorthårede kvinder i stramt laktøj og en to-meter høj drag-queen klædt ud, som en indisk gudinde med seks arme. Alle bevæger de sig til høj popmusik ned af regnvåde Vesterbrogade i København. Bagved går en gruppe på omkring 40 mennesker iført mørkeblå trøjer med Nykredits logo.

Et par af dem har regnbueflag i hånden og en enkelt en lyserød fjerboa svunget om halsen. Et andet sted i Copenhagen Pride-paraden danser en gruppe unge på ladet af en stor lastbil, mens de vinker til kødranden af tilskuere på fortovet. På siden af lastbilen er der påklistret et stort orange skilt med palmer, blomster og markante sorte bogstaver, som viser, at lastbilens indhold af feriepåklædte unge med gule drinks i hånden kommer fra rejseselskabet Spies.

Nykredit og Spies er to af 23 virksomheder og interesseorganisationer, der i år gik med i Copenhagen Pride-paraden, som 30. august bugtede sig fra Frederiksberg Rådhus ind til Rådhuspladsen. Paraden er sponsoreret af 52 virksomheder og interesseorganisationer, som ikke til dagligt er involveret i LBGT(Lesbian, Bisexual, Gay, Transsexual)-arbejdet. Sponsorerne tæller 7-eleven, McDonalds og Danish Crown.  Den stigende deltagelse og støtte skyldes flere ting.

”Vi forsøger at få flere til at engagere sig i festivalen og det værdisæt vi står for. Desuden har flere virksomheder fået øjnene op for, at der er et købestærkt publikum i vores miljø, som det er fedt at få en krog i. Undersøgelser viser, at LGBT´er har en forbrugerloyalitet overfor virksomheder, som støtter LGBT-dagsordenen,” siger Lars Henriksen, bestyrelsesformand i Copenhagen Pride.

Omsætning og værdipolitik går hånd i hånd

Nykredit har deltaget i Copenhagen Pride-paraden de sidste fire år. Afdelingsdirektør i Rekruttering & Employer Branding hos Nykredit, Pernille Hermansen fortæller, at virksomhedens deltagelse i Pride-paraden kobles til at udbrede kendskabet til deres produkter. Blandt andet holder deres filial på Frederiksberg åbent den lørdag, hvor paraden afholdes, for ifølge Pernille Hermansen bor der en stor andel af homoseksuelle i den lille kommune.  I år har de også hængt et reklamebanner i vinduet, hvor to mænd ved siden af hinanden, skal signalere åbenhed over for forskellige familieformer.

Nykredit begyndte at deltage i Pride-paraden, fordi en homoseksuel medarbejder henvendte sig, fortæller Pernille Hermansen. Og virksomheden kunne godt se idéen i at inkludere seksuel orientering i deres mangfoldighedsstrategi. Det handler både om bløde værdier og cool cash.

”Der er mange i bankverdenen, som er homoseksuelle. Det viser undersøgelser fra England og Holland. Ud fra et virksomhedsperspektiv vil vi kunne rumme alle medarbejdere. Ifølge en undersøgelse fra IBM er homoseksuelle medarbejder, som er åbne omkring deres seksuelle orientering, 10-25 procent mere produktive,” siger Pernille Hermansen.

Værdi-hvidvaskning

I Danmark har der de seneste år været positiv fokus på homoseksuelles rettigheder. Kirkelige vielser er nu en reel mulighed og en del af Rådhuspladsen er blevet omdøbt til Regnbuepladsen med inspiration fra regnbueflaget, som illustrerer imødekommenhed over for homoseksuelle. Tendensen går i retning af, at homo-rettigheder er blevet en vindersag for virksomheder og organisationer. Begrebet Pink Washing anvendes til at beskrive, hvordan nogle virksomheder udadtil stiller sig i front for en bestemt værdipolitik, for eksempel ved at gå med i Pride-paraden, men ikke indadtil sætter handling bag ordene.

Lars Henriksen er dog ikke bekymret for, at virksomhederne udelukkende bruger Pride-paraden som reklamesøjle. Samarbejdet skaber dialog og Copenhagen Pride har hjulpet flere virksomheder med at formulere en medarbejderpolitik, der tilgodeser LGBT-medarbejderes rettigheder.  Hans oplevelse er, at virksomheder og organisationer tager samarbejdet seriøst.

”Under Priden afholdte vi et arrangement, hvor fagforeningsledere, arbejdsgiverorganisationer, LGBT-personer og politikere debatterede LGBT og inklusion på arbejdsmarkedet. Vi besluttede at lave et LGBT-netværk, som fagforeninger kan trække på, når de uddanner tillidsrepræsentanter. De lovede også at forsøge at finde penge til ny forskning på området. Det er jo et meget konkret resultat af Priden,” siger Lars Henriksen.

Forskningen skal kortlægge, hvordan LGBT-personer trives på arbejdsmarkedet. Der er ikke kommet ny forskning på det område siden 2009, hvor undersøgelser viste, at kun 50 procent er åbne om deres seksuelle orientering på arbejdspladsen.

Tæt på Win-Win

Lars Sandstrøm, specialist i analyse og strategi hos kommunikationsbureauet Bysted beskriver virksomhedernes deltagelse i Pride-paraden som co-branding.

”I modsætning til et almindeligt sponsorat, hvor virksomhederne betaler for synlighed, så betyder co-branding, at begge parter identificerer sig med hinandens værdier”. Den tætte relation kan dog få negative konsekvenser, tilføjer Lars Sandstrøm: ”Ved co-branding har man giftet sig med den anden part. Hvis Priden får kritik, så skal de deltagende virksomheder forholde sig til det.”

Der er feststemning blandt de næsten 15.000 deltagere i paraden. Mange har en øl i hånden, er iklædt kreative kostumer og danser til musikken. Andre gør mere ud af at få et budskab igennem.

”Jeg synes det er fint, at mange virksomheder går med og viser deres støtte.  Det gør paraden mere åben. Jeg håber det betyder mere støtte til hiv-smittedes rettigheder,” siger Herluf Tirsbæk, der går med for organisationen Hiv-Danmark, der arbejder for homoseksuelle hiv-smittedes rettigheder.  Med sin hverdagsuniform beståede af jeans og trøje med en T-shirt udenpå adskiller han sig fra hovedparten af de farverige, festklædte og sminkede deltagere.

 

Læs også: 7 grunde til at vi stadig har brug for pride