ANMELDELSER

Giv slip, Natten fanger dig

Oplev teaterkoncerten Natten på Aarhus Teater.
Foto: Emilia Therese

Himlen er så stor, med klare stjerner på. Velkommen til mørket. Velkommen til natten. Frem til slutningen af september, kan du opleve teaterkoncerten Natten, på Aarhus Teater.

Kunstnerduo Den Sorte Skole har sammen med Aarhus Teaters huskomponist Marie Koldkjær Højlund, samt instruktør Nicolei Faber, skabt en sanselig rejse ind i nattens pulserende verden,  gennem fortolkninger af sange fra den danske sangskat.

Der er et eller andet ved begrebet natten. Det er tit forbundet og kunstnerisk fremstillet, med alt det som skiller sig ud og måske ikke helt tåler dagens lys. Det mystiske. Der noget lidt tilbageholdt og hemmeligt over færden i nattetimerne. Natten har sit eget liv.

På Aarhus Teater, er man med Teaterkoncerten Natten, dykket helt ned og ind i mørket.

Tung musikalsk lethed

Tonen slås sikkert an, nå vi som det første føres sanseligt ind i natten med et mix af godnat sange. Med et er vi ført ind i de dunkle og letter tåget nattetimer. Igennem fem faser: Natten falder på, Nattens vågne timer, I søvnens verden, Mareridtet og Opvågningen, får vi serveret en lang række sange fra den danske sangskat. Vi kommer ind i dybet, hvor der også sideløbende sættes vises lighedstegn med overgang til døden.

Det er det dysfunktionelle der har fokusset. Det klare valg på en retning man har taget. Der er ingen drømme om lyserøde enhjørninger, skæve farverige og legene ture i slaraffenland eller de lette svævende om den store kærlighed. Det er mareridtet, det uvisse og dermed den lidt desorienteret sindstilstand.

Den Sorte Skole levere deres velkendte tunge og groundet lydunivers, med sikker øje for detaljer, og det kontrolleret eksperimenterende. Det går vel i spænd med Marie Koldkjær Højlund, lidt mere finurlige stil og leg med tekst. Det er solidt og sætte en ind i en lukket eftertænksom stilstand. En vuggende døsighed. Tung og omfavnende, men samtidig let og meditativ.

Et brudt sangunivers

Odense Teater sluttede sidste sæson af med en teaterkoncert baseret på 27 sange fra de sidste 100 års sangskat. I ”I det korte liv”, stod sange og teksterne stærke fremme, som virkelig viste kræften i dem, imens man stadig havde leget og skabt sit eget univers. Da Aarhus Teater i sin tid lavede ”Lyden af de skuldre vi står på” trådte de enkelte sanges oprindelige tynge mere tydeligt og direkte frem.

I Natten, er sangene mere brudt op og bliver til en fællesmængde. Det fungerer og der er ikke en finger at sætte på det musikalske, men det kunne lige så godt havde været en række nyskrevet digte, man bliver ikke 100 procent overbevist om hvorfor det skulle være fra sangskatten.

Det er slagkraftig sang der leveres fra castet. Mændenes dybe sprøde og kvindernes lidt mere skrøbelige og poetiske klang. Og så viser Teaters kor atter deres værd. De har udviklet sig til altid at være garant for at være et sikkert plus at tilføje.

Fænomenalt visuelt udtryk

Mathias Hersland og Lars Gaarde, giver os suverænt lysdesign, med en volumen og intensitet de sjældent er set på den Aarhusianske hovedscene. Fra hardcore techno rave vibes, til den stille og meget smukke solopgang. Det sker i en tæt og direkte kontakt med Julian Juhlins scenografi. De drager os med legene billeder, og fanger os med deres overraskende greb. For eksempel en mørk stjernehimmel der bliver til utallige svævende bure, med indespærret fugle, med lysende øjne. Sammen giver de forestillingen en stærk visuel helhed.

Man bliver omfavnet af natten, det er den følelse man mærker og tager med sig. En stor tyngdedyne der giver tryghed, på trods af alt uvisheden, rastløsheden, tankerne om døden og tanke mylderet. Kontrast, bevares, men det er jo det natten kan. Når lyses slukkes.

Jeg lader fem stjerner lyse for og i natten. Så nu hvor Aarhus Festuge er forbi, og du måske har været forbi flere af deres Rum der forkynder koncerter. Så er her en oplagt mulighed for at få stillet ligene abstinenser. God tur og god nat.

—-

Hvad: Natten – en teaterkoncert. Hvor: Aarhus Teater. Spilleperiode: Frem til 30 september.

Musik & arrangementer: Den Sorte Skole & Marie Koldkjær Højlund, Iscenesættelse: Nicolei Faber, Scenografi & kostumedesign: Julian Juhlin, Koreografi Marie Brolin-Tani, Lysdesign: Mathias Hersland og Lars Gaarde, Assisterende kostumedesigner: Nanna Bernholm.

Medvirkende: Marie Marschner, Mette Klakstein, Carla Eleonora Feigenberg, Amalie Drud Abildgaard, Jacob Madsen Kvols, Simon Mathew, Emil Prenter, Emil Busk Jensen, Marie Koldkjær Højlund, Aarhus Teaters Kor.

 

Læs også: Nyt dansk LGBT+museum