Den Blå Kaftan – årets “must see” LGBT+ film
Den blå kaftan er ikke en typisk LGBT+ film. Den foregår i en marokkansk ramme, hvor homoseksualitet stadig er et stort tabu.
Omdrejningspunktet i Maryam Touzanis film “Den blå kaftan” er kærlighed og relationer mellem de tre gennemgående karakterer. Ægteparret Halim og Mina, der driver en kaftanbutik sammen med den unge charmerende lærling Youssef. Han deler den samme passion for syning som hans læremester Halim. Det delikate håndværk er i forvejen udfordret af den stadigt mere industrialiserede klæde- og modebranche. Da Halim langsomt begynder at fatte mere end bare professionel interesse for sin unge protegé kompliceres deres liv yderligere.
Filmen forholder sig til krydspunktet, hvor kultur og menneskelige følelser krydser. I Marokko er homoseksualitet stadig et stort tabu og mange forsøger at leve med deres seksualitet i det skjulte. Sådan er det også for Halim. Godt nok er han gift med Mina. Men ægteskabet er mere et skalkeskjul. Mina er godt klar over Halims tiltrækning til andre mænd. Uden hun dog stiller Halim overfor et ultimatum eller påtaler det. Som om de to har en stiltiende aftale. Som filmen skrider frem får man mere og mere forståelse for både Halim og Minas handlinger.
Filmisk går filmen mod tidens trend med hurtigt skiftende billeder og vinkler. I “Den blå kaftan” får kameraet lov til at dvæle. Vi får lov at suge alle indtryk ind. Nogle gange så meget, at følelserne på lærredet skaber en klump i halsen i biografmørket. Specielt mod slutningen af filmen, hvor Mina beder Halim om at give slip og bare elske.
Eminent skuespil
På overfladen er filmen en nedtonet og nænsomt skildret kærlighedshistorie. Fuld af varme og empati. Langsomt udfolder skuespillerne filmens mange lag.
Rollerne som ægteparret Halim og Mina spilles eminent af Saleh Bakri og Lubna Azabal. De to leverer i den grad et både smukt og intimt billede af et ægtepar, hvor mandens skjulte homoseksualitet konstant er en vigtig og uomgåelig medspiller.
Scenerne er mest i hjemmet, hvor det er forholdet mellem Mina og Halim, der er i centrum. I værkstedet, hvor det er kærligheden til håndværket, der fylder. Eller på den lokale hamam, hvor Halim kommer for at dyrke sex med andre mænd, der er i samme position. Også her skildres sexscenerne både smukt og intimt uden at krydse grænsen til det vulgære.
Kombineret med et stærkt lydbillede og brugen af mange nærbilleder gør “Den blå kaftan” til årets “must see” LGBT+ film.
Den blå kaftan er optaget i medianen i Salé udenfor den marokkanske hovedstad Rabat. Filmen havde verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes i 2022 og var samme år det marokkanske bud på en Oscar.
“Den blå kaftan” kan ses i biografer landet over fra den 7. september.