Femstjernet IKEA-musical viser Fredericias særlige musical-DNA
Aldrig er ordet profit blevet sunget så kælent og sexet, som når Fredericia Musicalteater skruer fuldt op for den svenske charme og lader kapitalismen tale i IKEA-musicalen Ingvar.
Tilbage i 2018 kunne man på Odense Teater opleve musicalen Forårsrullen, om iværksætteren, den kinesiske Sai-Chiu Van, der åbnede Daloon i Nyborg og skabte en karriere på de så kendte forårsruller på frost. Hvor der er en vilje, er der en vej, fristes man til at sige.
Det gælder også for Teatret i Fredericia, der har kigget til vor naboland og fundet en af de helt store iværksættere at synge om. Det er altså fortællingen om møbelimperiets skaber, Ingvar Kamprad, vidunderdrengen fra Sverige, som ønskede at indrette hele verden med Billyreoler og köttbullar.
Hvad er kapitalisme?
Musicalens omdrejningspunkt er dog overordnet mere selve kapitalismens væsen. Jagten på den evige vækst. Hvad gør den ved en, og hvordan finder man vej i den?
Ingvar Kamprad havde udgangspunkt i det sparsommelige liv, at alle var lige, og det at give tilbage til sit land og sine rødder. Samtidig med at han endte med adresser i Schweiz, en belejligt uoverskuelig virksomhedsstruktur, stort hus med udsigt over fjorden og en flirt med fascistiske bevægelser.
Hele denne kompleksitet er forestillingens stamme. Sunget for eksempel i vendinger som: Kapitalismens enbårne søn og demokratisk kapitalisme.
Hvem er Ingvar?
Vi starter hos en række børsmæglere, der oplever, at alt går ned og dermed kollapser. Hvor går man hen herfra, og hvad griber man fat i som redningsplanke. De kigger sig omkring og hiver deres store idol, den ultimative kapitalist, IKEAs grundlægger, Ingvar Kamprad, frem, for her at finde råd. Men da han er død, bliver det til tanken: Hvad vil Ingvar gøre?
En tanke, som teatret og stykkets ensemble også muntret har cirkuleret omkring i diverse storys på instagram som optakt til forestillingen. Fra træningen til madlavningen.
Altså i alle hverdagens gøremål. Vi kender det alle, når der er sne, og man er i forårshumør. Når toget er aflyst. Når man ikke orker madpakkerne til ungerne.
Tilbage på scenen udvælger mæglerne en fra kontoret til at spille Ingvar, imens alle de andre påtager sig rollerne omkring ham. Herefter fortæller ensemblet sammen Ingvars liv for i inspiration at se, om de kan finde nogle gode råd.
Svensk folkemusik for fuld udblæsning
Den er en gennemkomponeret musical, og musikken er folkemusik krydret med små drys af både pop, rap og traditionel musical.
Vi hylder de svenske folketraditioner, og det giver en autentisk og direkte forbindelse.
Det lille tomandsband bestående af orgel og violin udgør et fantastisk grundelement, og skønt setup’et er simpelt, formår de til fulde at skabe en energisk vellyd. Med lidt ekstra trampende og klappende hjælp fra ensemblet.
Der synges, specielt fælles, særdeles vel, og alt sker flydende og velsmurt.
Forestillingen er generelt lig tankerne i et IKEA-møbel, solid. Men vi kender jo alle de så berømte samlevejledninger; undervejs kan man godt komme lidt på afveje. Det sker også her.
Letter problemer med samlevejledningen
Første akt bliver en smule lang, og scenegang og udtryk tæt på ensformigt. Det holder dog lige akkurat, og i anden akt åbnes der op. Udtrykkene bliver flere, og det store scenerum bruges bedre og langt mere varieret. Det er også her, der skrues endnu mere op for det skæve, som gør, at stykket får endnu mere kant.
Man er underholdt, for der er gode grin at få. Der er fyldt med pudsigheder, stor ironi, spøjse vinkler, sjove sprogblomster og overraskende take på historien. Humoren er ikke klask på lårene og lige til, men raffineret og satirisk. Det gør dog ikke grinene mindre; de kommer blot med eftertanke.
Den brede musicalgenre længe leve
Mange er måske skeptiske, for hvad er nu det for noget. En musical om en svensk møbelmand. Er det ikke lidt mærkeligt. Det er ikke noget, de kender, og det er ikke Disney.
Men hertil kan jeg kun sige:
Kære borger i Fredericia. Støt jeres teater. I har en lille perle af et teater, med et stort mod og en helt særlig DNA, med musicalhjertet på rette sted.
Kære publikum, stol på teatret. For både det ny og det gamle teater i Fredericia elsker genren. Så med dem i hånden er det trygt at tage på nye eventyr. Også ud i det ukendte, for man kan altid mærke, at de brænder for og elsker musical. Man vil altid møde noget interessant, og hvis ikke andet vil man altid få et stor skud af stedets energi.
Lod sig rive med
Men nej, Ingvar er ikke en musical for alle. Hvilket man også kunne høre på snakken i pausen. Nogle ryster lidt på hovedet og tænker: Hvad er dog det?. Men hej, en gang imellem skal man udfordres lidt.
Denne anmelder og hans ledsager lod sig rive med, og begejstringen er der.
Forestillingen store styrke er dens finurlighed og originalitet, den livlige musikalitet, samt sin insisteren på sin form og humor.
Vi griner med det særdeles velspillende cast, der inden for det stramme udtryk formår at lege og sende intense energier ud over scenekanten. Ingen nævnt, ingen glemt, dog et shout-out og klap på skulderen til den debuterende Magnus Bruno.
Heja Sverige og Tjulahop-tjulahej-tjulahopsasa. Herfra kommer der fem selvsamlet ej blå/gule, men regnbuefarvede stjerner.
INGVAR – spiller på Fredericia Musicalteater den 10.-26. marts 2023
Instruktør: Nikolaj Tarp, Scenograf: Lise Birch, Koreograf: Ernestine Ruiz, Kapelmester: Pojken, Flensborg / David Tølbøll Mortensen, Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen
Medvirkende: Thomas Jensen, Elise Ruusunen, Line Staun Jensen, Cecilie Thiim, Johan Klitgård, Magnus Bruno, Søren Bech-Madsen, Jakob Rosendahl Poulsen.
Læs også: Fed oplevelse: Grease kører som smurt!