ANMELDELSER

Mageløse Wicked stempler ind uden tyngdekraft

Fredericia Musicalteater spiller teaterversionen af musicalen Wicked. Den 21. november har den første del af filmen over musicalen premiere. Foto: Emilia Therese

Fredericia Musicalteater leverer med musicalen Wicked magisk grøn stjernestøv. Wow, bare wow.

Der er dømt storslåethed på alle parametre hos Fredericia Musicalteater. De præsenterer en af de største internationale musicalsucceser, den fortryllende Wicked. Det sker i samarbejde med AHA Creations. De to parter har lovet musical i international standard, og det får man.

Hele castet stråler. Opsætningen emmer af overskud, der strømmer imod en. Men går opløftet derfra og fyldt med benovelse.

To lysende talenter

De har begge, de seneste år, vist at talentet er stort. Men med rollerne som henholdsvis Elphaba og Glinda, stempler Nanna Rossen og Johanne Milland, begge ind i den danske musicalelite. De griber og charmere os. De stråler.

Nanna Rossen vælter salen igen og igen med sin vilde sangpræsentation. Hun nailer det til fulde, det giver gåsehud og man kan ikke andet end at overgive sig. Broadway next step?

Johanne Milland, følger lige efter, også med stærk sang, men ikke mindst utallige grin, med hendes fantastiske komik og timing. Skulle Legally Blond have været indspillet i dag, havde Reese Witherspoon haft en skarp konkurrent til Elle, her.

Begge spiller de med styrke, dybde, selvtillid og rammende samspil. Power, ja tak.

En samlet enhed

Det er sjældent man ser så harmonisk et cast, som det, der er samlet i Fredericia. Alle levere og hver en rolle, stor, som lille, træder i karakter og tager sin plads. Præcise og med vellyd. Der er stor energi og det mærkes.

Førsteelskeren Fiyero spilles af Diluckshan Jeyaratnam. De gør han med den perfekte blanding af en charlatan og bullerbasse, der besidder stor mild- og blidhed. Meget forfinet og tilpasset spil.

Madame Morible leveres af Cecilie Thiim med elegant slesk farlighed. Anders Gjellerup Koch som Troldmanden, er måske ikke rigtig farlig, men der er en stor kærkommen umiddelbarhed i hans spil.

Der er nerve og indebrændt smerte at mærke i Marie Louise Hansens udgave af Elphaba’s søster Nessarose.

Jens Kau Wahlers Nielsen giver dårende ungdommelig uskyld som Boq, og Christian Lund dybde med sin Dr. Dillamond.

Fra første tone fra det yderst velspillende band. Samt ved første strofe fra ensemblet, mærker vi den overordnede fælles styrke.

WICKED er fortællingen om et usædvanligt venskab mellem to piger, der møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz. Her er der Johanne Milland som Gelinda. Foto: Emilia Therese.

Den gode blonde og den onde grønne

Kender du ikke lige handlingen i Wicked, så lad os kort ridse den op her.

Musicalen er historien om godt og ondt. Tilsat kærlighed og lidt heksekunst. En fortælling om det at være anderledes. Prøve på at udvise tolerance og det at kæmpe for, det man tror på.

På et dybere plan er Wicked en metafor for farerne ved udelukkelse, racisme, diktatur, fascisme, og hvor hurtigt løgne kan spredes.

Elphaba, er født med grøn hud, og skiller sig derfor kraftigt ud. Hun føler sig anderledes. Gelinda er den smukke og yderst populære pige, der altid har fået tingene som hun vil. De to møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz.

Fra start er de på kant, men da de skal bo sammen, opstår der på værelset uventede kemi. Folk fra den yngre generation vil i den pågældende  scene, ikke mindst grundet scenografien, få Wednesday Addams og hendes sidekick Enid, vibes. Den er som revet ud af Netflix serien Wednesday.

Nærmest på trods og imod alle odds, opstår der et særligt bånd og venskab de to imellem de to hekse. Senere bliver de kendt som henholdsvis Den Onde Heks fra Vest og Den Gode Heks fra Nord.

De og deres venskab sættes på prøve. Deres værdier bliver testet, af dem selv og ikke mindst folk udefra, der konstant prøver at spille dem ud mod hinanden.

Historien er løst baseret på Gregory Maguire romanen: :Wicked – Den Onde Heks Fra Vest’. Handlingen foregår i samme univers som klassikeren: Troldmanden fra Oz. Fortællingen i Wicked er dog før handlingen heri. Men referencer er der rigeligt af.

Et kæmpe international fænomen

Det er første forestilling i Fredericia Musicalteater og AHA Creations sprit nye ambitiøse samarbejde. De har fået tilladelse til at lave den berømte Broadway-musical i en ny og original version.

Wicked fik premiere på Broadway i 2003,  og det er den anden mest indtjenende musical i Broadways historie. I 2006 kom Londons West End også med. Den dag i dag spiller den stadig begge steder for fulde huse.

Fortællingen om de to hekse blev fra starten modtaget med stor hype. Den er sidenhen blevet et ret stort kulturfænomen med en ret trofast fanskare.

Opførelser verden rundt er kommet til. Herhjemme spillede den på Det Ny Teater  i 2011, med Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Annette Heick i hovedrollerne.

I november i år udkommer del et af en længe ventet filmudgave, hvor Cynthia Erivo og Ariana Grande spiller hovedrollerne. De to Wicked film er begge instrueret af Jon M. Chu.

Spændingen er kæmpe. Trailerne hertil har allerede skabt store forventninger, kommentarer og debat. For Wicked er en musical mange har en holdning til.

En LGBT+ darling

Musicalen har lige fra begyndelsen haft en stor tiltrækningskraft i forhold til LGBT+ miljøet. Den har her fundet klangbund hos mange på grund af forestillingens helt  store temaer.  Det at være udenfor, at skulle stå ved sig selv. At slå fast at man er god nok, på trods af at man ikke er som andre.

Den helt store titelsang ”Defying Gravity” har, specielt i udlandet, også haft sit helt store indtog i Queer-grupperinger, når der er dømt karaoke, kabarets eller Dragshow.

Der er ikke nogen direkte Queer-roller i musicalen. Men Googler du, vil du kunne finde ufattelige mængder af lesbisk fanfiction over Elphaba og Glinda’s forhold. I mange fora diskuteres og analyseres der også på om de i virkeligheden er lesbiske. Eller bare den ene, eller måske bi, eller pan. På trods af alt flirteriet med Fiyero i forestillingen. Hvis ikke andet så må Madame Morible, da være til kvinder, ikke? Hele den debat vil denne anmelder dog ikke kommenterer.

“Wicked” spiller både på Fredericia Musical Teater og i Tivoli. Nanna Rossen viser stor styrke. Foto: Emilia Therese.

Visuelt overvældende

Noget der også har sit eget liv, hvis vi vender tilbage til Fredericia opsætningen, er det visuelle udtryk. Det er skarpt, stilsikkert og smukt.

Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul Holms kostumedesign er direkte og sikkert, samtidig med at være liftlig og legende. Fyldt med forfinet detaljer, en fornøjelse og særdeles veludført. Sublimt suppleret af Michael Skytte og hans folks dygtige håndværk der kommer til udtryk i hår- og parykdesign.

Benjamin La Cour er blevet dansk teaters allemandseje. Han er her, der og alle vegne. Hvor mange timer har den mand i døgnet?

Der leveres som altid vidunderlige smukke kreationer. Om man er til de store skærme eller ej, så overvældes man over hvor utroligt stærkt det træder frem. Det er overdådigt, samt knivskarpt. En stor gave til fortællingen. Det suger en til sig.

Fælles skaber de et visuelt fængende og betagende univers.

Hele opsætningen virker næsten for stor til det knap så store teaterrum Fredericia Musicalteater nu engang er.  Armene bredes i hvert fald ud i fuld flor. Og til max.

Helt generelt kan man sagtens nørde den, finde forstørrelsesglasset frem og finde hårene i suppen. Forestillingen er måske en my for lang. Scenografisk er det måske lidt for meget skærm på skærm og mangler hist og pist lidt dybde. Handlingen kunne enkelte steder godt have trådt tydeligere frem og bliver selvsamme steder en smule kluntet. Sangene i forestillingen bliver næsten for meget. De slås nærmest om, hvem, der kan være mest pompøse.

MEN, det er alt sammen i det små, ud fra det endelige udtryk, hvor alt andet hurtigt overstråler det. Følelsen man går derfra med. Så pyt, det er ikke værd at bruge tid på og ligger på flere punkter også hos det originale værk.

Et brag af en forestilling

For Wicked er wow med wow på. Punktum.

Vi kommer ikke uden om det. Har du ikke købt billet, så skal du. Det er et MUST SEE og du vil ærgre dig hvis du ikke får det gjort. Du kan godt vente til den rammer Tivoli, men hop gerne i en bil eller på et tog, og støt op om stedet lokalt, til gavn for dem og byen. Tyngdekraften lader de sig i hvert fald ikke skræmme af.

Seks lysende grønne stjerner fra et sted over regnbuen uddeler vi herfra. Bravo.

Bag om forestillingen – praktisk  information

Spilleperiode på Fredericia Musicalteater: Den 18. september 2024 – den 5. oktober 2024 og igen fra den 25. oktober 2024 – den 17. November 2024.

Information og billetsalg: FredericiaMusicalteater.dk.

Spilleperiode i Tivolis Koncertsal: Den 11.-19. oktober 2024.

Information og billetsalg: tivoli.dk/wicked.

Medvirkende: Glinda: Johanne Milland. Elphaba: Nanna Rossen. Fiyero: Diluckshan Jeyaratnam. The Wizard: Anders Gjellerup Koch. Madame Morible: Cecilie Thiim. Elphaba alternerende: Katrine Skovbo Jespersen. Boq: Jens Kau Wahlers Nielsen. Nessarose: Marie Louise Hansen. Dr. Dillamond: Christian Lund.

Ensemble: Maria Overgaard Vinter, Maria Skuladottir, Mads Æbeløe Nielsen, Morten Kristensen, Johannes Johansen, Sille Højberg Heilmann, Søren Bech-Madsen, Martin Gæbe, Linda Olofsson, Kathrine Lemmeke Madsen. Swing and dance captain: Christine Sonnich. Swing: Christofer Lindström.

Musik og sangtekster: Stephen Schwartz.

Manuskript : Winnie Holzman.

Foto: Emilia Therese.
Foto: Emilia Therese.