En serie af monologer fænger ikke

Fra forestillingen On The Way to The Sawmill.

Den spanske produktion, On the Way to the Saw Mill, blev introduceret som højdepunktet på Copenhagen Queer Theater Festival. Den består i det væsentlige af fire monologer på engelsk, spansk og japansk. Det er ikke en forestilling, der følger de skandinaviske teatertraditioner og formår ikke at få publikum til at glemme de hårde stole i Hippodromen.

Det idémæssige udgangspunkt er en såkaldt Hikikomori Space, der betegner unge japaneres måde at frasige sig en krævende verden på. De isolerer sig fra omverdenen, lever alene gennem internettet og ender ofte med at begå selvmord. Herudfra har forfatteren, Marco Magoa, klistret nogle monologer sammen, der især omhandler begær, kærlighed, lidelse, død – og mere død.

Græsk tragedie/Japansk isolation

Når man har fire erfarne skuespillere til rådighed, virker det bizart at basere en hel forestilling udelukkende på monologer. Og af disse fire formår kun én enkelt at komme ud over scenekanten. Den er udført af den engelske skuespiller, Maxwell Chartey, der henvender sig direkte til publikum, så man pludselig føler noget som helst. Resten er resultat af forfatterens dybe fascination af græske tragedier og Shakespeare. Marco Magoa er desuden også instruktør, medvirkende skuespillerne samt producer, så forestillingen er helt på hans præmisser – og den forbliver i sin egen Hikikomori isolation oppe på scenen.

Tekstet tale

Én af monologerne bliver fremført på spansk, ikke fordi instruktøren har en intention med det – ej heller med at gengive en engelsk oversættelse på rulletekster på bagtæppet – men fordi den valgte skuespiller desværre ikke kan tale engelsk. Det er velkendt, at det kan være svært at finde midler til at sætte en uafhængig forestilling op, men der må trods alt findes engelsktalende skuespillere, der kan levere varen. Man må respektere kompromisløsheden i forestillingen, men hvis man en anden gang skulle begive sig på vej til dette savværk, vil de fleste nok vælge at gå en omvej.

On the Way to the Saw Mill, Folketeatret. Sprog: Engelsk. Instruktør Marco Magoa. 90 minutter. Medvirkende Marco Magoa, Maxwell Chartey, Ruth Salas. Forestillingen blev kun vist én gang, 16.8.2021.