ANMELDELSER

En kæk omgang ’The Sound of Music ’ har indtaget Aarhus

Foto: Emilia Therese.

Aarhus Teater er så småt i gang med at lukke dette års sæson ned, inden at de efter sommeren vender tilbage med deres 125 års jubilæums sæson. For første gang har teateret netop haft premiere på stor klassikeren ’The Sound of Music’. Forestillingens evengrens lyder sæsonen ud, imens den af mange elskede fortælling bliver spillet.

’The Sound of Music’ er svær at komme udenom. Det er en klassiker som mange elsker, og på en eller anden måde har et forhold til. Den har været spillet et utal af gange på de internationale, såvel som danske scener. Den er også et populært valg rundt omkring på amatørscenerne. Og så er der selvfølgelig filmen som i år fylder 60. Den har mange eksempelvis nok hygget med, iført julepyjamas på sofaen, i en af juledagene hvor den ofte bliver vist.

Men på forunderlig vis har musicalen ikke før nu fundet vej til det aarhusianske teater og dets Store Scene.

Det er kommet en ganske veludført og kæk udgave ud af. Der dog lige mangler de sidste toner.

Ny på musicalfronten

Historien er velkendt, men hvis den lige kort skal ridses op; Den uregerlige novice Maria skaber uro i klosteret og det besluttes derfor, at hun for en stund må forlade det. Det sker for at blive guvernante for enkemanden kaptajn von Trapps syv børn. Både børn og faderen er en ordentlig mundfuld, men Maria gør alt, hvad hun kan. Følelserne vokser og med dem udvikler fortællingen sig. Det hele sker i en urolig tid, hvor nazismen er ved at overtage Østrig. Det skaber problemer for familien, men sang og landets bjerge er lindrende og tryghedsskabende foranstaltninger.

Det er den anerkendte svenske instruktør Viktor Tjerneld, der står i spidsen for iscenesættelsen. Det er første gang han kaster sig over en musical. Det fornemmer man en anelse, for uden, at der behøver gå ren show i den, ville det have været klædeligt med et skud ekstra svung og lidt flere udadvendte optrin. At spil, sang og musik på en måde løftede hinanden i større omfang end tilfældet. Det ændre dog ikke på, at det er et yderst hæderligt forsøg og bud, han er kommet frem til. Ganske kæk. Man fornemmer små glimt af fornyet energi og de små referencer til vor nutid. Skru bare op for det næste gang.

Herlige pudsigheder

Trods manglen på de større optrin, hvor der kan gives fuld gas, og uden et ensemble, der ville kunne løfte det, lykkedes det alligevel for koreograf Melker Sörensen at skabe interessante koreografier, med mange små herlige pudsigheder. Specielt dansen til sangen “Sixteen Going on Seventeen” er et dejligt friskt indslag. Hvilket naturligvis også skyldes de to medvirkende skuespillers livlige udførelse. Nazismens direkte indtog får et ekstra lag uhygge, i en til gengæld mørk stærk koreograferet scene.

Scenografisk er der højt til loftet. Men scenografien er nærmest kun markører og jovel det fungerer og dejligt lyst, men videre spændende er det ikke. Ingen skade er sket, men heller ikke noget der bidrager med ekstra og ender derfor lidt tamt.

“The sound of music” Aarhus Teater 2025. Foto: Emilia Therese.

Lidt for indstuderet

Amanda Friis Jürgensen, er som altid en solid spiller. Hun er egentlig ganske charmerende som Maria og har en god lækker mørk varm klang i hendes sang. Hun har også skønne humoristiske elementer, specielt i det akavede score hun gode grin og smil på læben. Men spillestilen generelt bliver og virker lidt for indstuderet, knap så umiddelbar og naturlig, som man kunne have håbet. Hun vinder os over, vi er med hende, men overvældet bliver man ikke.

I forhold til opbygning af karakteren, kan man også undre at man, som denne anmelders med gæst til premieren også påpegede, ikke har valgt at tage sagen “I Have Confidence” med. En sang der ellers virkelig viser hvad der sker af tanker inde i Maria, samt hendes styrke. Er med til bygge hende op. Men nuvel den er selvfølgelig også en tilføjelse fra filmens side. Den ville dog her være gavnligt da vi mangler en større karakterudvikling. Jacob Madsen Kvols, er Aarhus Teaters stærke klippe og skuffer aldrig, heller ej som Kaptajn Von Trapp. Men man mangler lidt detaljer i følelsesregistret hos begge hovedroller, på trods af for eksempel deres ellers udmærket samspil, og begges velsang.

En sand ikonisk fortælling

The Sound of Music fik urpremiere på Broadway i 1959 og har dermed i mere end seks årtier haft sin succesfulde rejse, hvor ikke mindst filmen fra 1965 med Julie Andrews og Christopher Plummer har været med til at ikonisere forestillingen. En elsket klassiker af de store. Det er utroligt nok første gang at den rammer Aarhus Teaters scene og indtager de historiske rammer. Tidligere har det forgangne lokale friluftsspil: Vilhelmsborg Festspil haft sat musicalen stort op af omgange, blandt andet i en udgave med Maria Lucia i hovedrollen, imens hun stadig prøvede sit talent af, og ej havde ramt de professionelle græsgange endnu.

Historien er er baseret på en virkelig østrigsk familie og opstået med udgangspunkt i erindringsbogen “The Story of the Trapp Family Singers” skrevet af Maria von Trapp hende selv. Der er dog fiflet lidt med detaljerne for at få det hele til at gå op. Der var for eksempel 10 børn i den virkelige familie og ikke kun syv som det ellers portrætteres.

Von Trapp-familiens flugt fra nazizmens indtag af Østrig fik dem blandt andet til Danmark, hvor de i en periode boede for eksempel i Assens på Fyn. De har også givet flere koncerter rundt om i landet.

Herhjemme har senest Det Nye Teater haft musicalen på plakaten som sin store 30 års genåbningsjubilæums forestilling i en meget storslået og anmelderrost udgave.

Foto: Emilia Therese.

Stilsikkert ensemble

Kigger man på ensemblet i Aarhus leveres der stilsikkert hele vejen rundt. Clara Sophia Phillipson er knapt så dydig som den ældste datter Liesls, rollen har fået et let skud af selvtillid og moderne teenager. Det ses for eksempel tydeligt i kampen om det første kys med buddet Rolf der spilles af Oskar Salvatore. Livligt og

Anders Baggesen er i sit es som Von Trapps farverige ven Max Detweiler. Anne Vester Høyer, formår at få Von Trapps forlovede, Baronessen til at fremstå som et helt menneske. En rolle der ofte kan ende som karikatur, bliver her et levende bekendtskab. Trods hendes letter vampede stil.

Maria Skuladottir som abbedissen spiller og synger med medmenneskelighed, varme og fylde.

Frank Thiel og Nanna Buhl Andresen, som henholdsvis Butler og husbestyrerinde, er to skæve figurer, der betragtende, der giver små sjove både replik-mæssigt og kropsligt kommentarer. De spiller med blink i øjet.

Børnene er altid et hit og også i denne opsætning charmere de med deres blotte tilstedeværelse.

Man får hvad man forventer

Det er blevet en fin velfungerende forestilling. Løfter sig til de store højder gør den ikke. Man får hvad man kan forvente af den kendte klassiker og det skal nok gøre lykke. Publikum strømmer allerede på forhånd til, til en tæt på udsolgt spilleperiode.

Man bliver glad og tager medmenneskeligheden, fællesskabet og håbet der, trods mørket, er at finde i fortællingen, med sig. Ting der bestemt er rart at blive mindet om i denne nyhedstunge og urolige tid.

Og gode ting at have med sig til disse dages fejring af 80 års dagen for befrielsen af Danmark, hvor de forstørres yderligere.

Fire stjerneformet bjergtinder rejser sig for Aarhus Teaters udgave af ’The Sound of Music’.

Bag om forestillingen

Forestilling: The Sound of Music.

Sted: Aarhus Teater, Store Scene.

Musik: Richard Rodgers.

Sangtekster: Oscar Hammerstein II.

Manuskript: Howard Lindsay, Russel Crouse efter idé foreslået af “The Trapp Family Singers” ved Maria Augusta Trapp.

Oversættelse: Frank Rubæk & Steffen Gliese.

Iscenesættelse: Viktor Tjerneld.

Scenografi: Franciska Zahle.

Kostumedesign & Scenografisk barselsvikar: Karin Gille.

Koreografi: Melker Sörensen.

Kapelmester: Henrik Svenning.

Lysdesign: Anders Kjems.

Lyddesign: Lars Gaarde.

Foto: Emilia Therese.

Medvirkende: Amanda Friis Jürgensen, Jacob Madsen Kvols, Clara Sophia Phillipson, Maria Skuladottir, Anders Baggesen, Anne Vester Høyer, Oskar Salvatore, Frank Thiel, Nanna Buhl Andresen, Kjartan Hansen, Jacque Lauritsen, Christina Marie Skodborg, Laura Kjær Jensen, Emilie Groth, Christina Elisabeth Mørkøre, Mathias Flint.

Medvirkende børn: Erika Wildfang Flensborg, Agnes Bille Veie, Tessel Lauren Kroon, Nor Thorn Korterød, Aleksander Zintchouk, Malou Ambrosius Larsen, Atlas Louis Lundbye, Sophia Viktoria, Teves Kjellerup, Hjalte Skov Lützhøft, Alba Ophelia Hernandez Pontes, Tadeas Bendtsen, Silje Marie Gilbert Langseth.

Musikere: Edi Premate, Allan Dahl Hansen, Lonnie Svilling, Thor-Erik Gilbert Langeseth, Henrik Resen, Signe Helene Madsen, Nicolas Sublet, Maria Isabel Edlund, Kim Mikkelsen, Frederik Larsen, Thomas Christiansen, Niels Jacob Nørgaard.

En jubilæumssæson er præsenteret

Landets mange teatre præsenterer i denne tid deres kommende sæson. Det gælder også Aarhus Teater, der netop har sendt deres sæson-katalog på gaden. Vi næver ikke hele det store program her, men kort tre af forestillingerne man kan se frem til.

Teaterkoncert Thomas Helmig / Premiere 28. august 2025.

I samarbejde med Aarhus Festuge præsenteres en groovy og visuel rejse ind i Thomas Helmigs varmblodede sangunivers, som i fire årtier har været soundtrack til vores kærlighedsliv på tværs af generationer.

Fædra / Premiere 20. november 2025.

To af dansk scenekunsts mest kompromisløse kunstnere nyfortolker den græske tragedie om en kvindes seksuelle begær, så safterne suser og blodet bobler lover teatret.

Fædra er en antik legende, der taler lige ind i vores tid, når den skamløst lystent og med rå brutalitet skildrer begæret og kærlighedens magt.

Dear Even Hansen / Premiere 30. april 2026.

Hjerteskærende hitmusical har gået sin sejrsgang i både New York og London – nu rammer den musikalske meteor Danmark. Du kan for første gang opleve den geniale musical Dear Evan Hansen i Danmark, skabt i et samarbejde mellem Aarhus Teater, Det Kongelige Teater og LION Musicals.

 

Moderne Jeanne d’Arc skyder med spredehagl