ANMELDELSER

Trine Gadebergs satirefigur Pelle, piller ved det hele

Foto: Anja Ekstrøm

 

Med flere end ni millioner visninger på Youtube har Trine Gadebergs satirefigur, den ”fem og en halv-år gamle” Pelle, taget rigtig mange danskere med storm. Derfor også naturligt at lave et show, et one-woman/child show, og sende det på turné rundt i landet.

I Kerteminderevyen 2017 fødtes for alvor satirefiguren Pelle, sunget og spillet af Trine Gadeberg. Det med baggrund i at Trine Gadeberg siden 1989 og frem til 2017 med jævne mellemrum har optrådt under navnet Svend-Bent, hvor hun præsenterede sit publikum for en række guldkorn. Guldkorn opsnappet fra børn på den institution, hun tilbage i slut 80´erne arbejdede på.

I 2017 blev Svend-Bent videreudviklet til satirefiguren Pelle. Pelle har siden gået sin sejrsgang på ikke mindst Youtube. Her er hans videoer blevet set flere end 9 millioner gange. Alene hans nytårstale 2020 fik over tre millioner visninger og flere end 70.000 delinger på Facebook.

Hen over de seneste år har Pelle ytret sig om en række forskellige aktuelle emner. Det er altid sket med udgangspunkt i, hvordan børn opfatter den måde voksne taler til og med hinanden på, om samfundsaktuelle emner. Det er med et glimt i øjet. Men uden at man på noget tidspunkt har været i tvivl om, hvad Pelles mor og far har sagt. Pelle præsenterer os nemlig for både kraftig samfundskritik og – satire. Med sit barnesprog gengiver han de samtaler, han har overhørt hans forældre har haft.

Og alene der kan den opmærksomme læser nok fornemme, at man naturligvis ikke kan blive sur på Pelle. Også selvom han siger noget politisk ganske ukorrekt. Eller fordi han er meget sexistisk i sine udtalelser: Det hele er jo netop baseret på, hvad far eller mor har sagt.

Pelle er med andre ord en ”fem og et halv-år gamle dreng,” der bor med sin mor, far, og teenagesøster. Han er blevet så populær, at Trine Gadeberg i 2018 blev årets revykunstner, og modtog Årets Dirch netop for rollen som Pelle.

Med dette flotte afsæt har det været naturligt at arbejde videre med figuren Pelle. Derfor har Trine Gadeberg netop haft premiere på sit første one-woman-child-show Verden ifølge Pelle. Det skete i den ikoniske gamle fredede cirkusbygning i centrum af København, bedre kendt i dag som Wallmans.

Et broget persongalleri

Nu er så påbegyndt en Danmarksturné med Trine Gadeberg, Pelle, og alle de andre figurer, der optræder i showet, for Pelle er ikke alene om at optræde på scenen.

I Verden ifølge Pelle, som showet hedder, møder vi også den 81-årige Emma. Hun har mistet sin mand Gunner, og i stedet lægger an på hver en mand hun ser. Vi oplever naboen Jannik Snoghøj, der gennemgår varmeregnskabet i boligforeningen Frydendal. Vi hører Ballerup-teenageren, den rappende Vanessa, den stangstive mor til Camille, der holder tale for sin datter – uden at sige noget ondt om eksmanden forstås, maleren Sonja fra Horreby, der leder efter sin kat Bøllemis, men også dansktop sangerinden Ingerlise, eller også kaldet nattergalen fra Bjerringbro, der synger om død, ulykke og evig kærlighed til en cancerdøende. Og naturligvis – og heldigvis, oplever vi også den skønne altid velsyngende Trine Gadeberg selv.

Swolle får en god ide

Inden showet starter møder publikum også produceren, showarrangøren med meget mere, den trinde Swolle, der som alle øvrige ovenstående figurer naturligvis også spilles af Trine Gadeberg. Swolle har fået den geniale idé at tage Pelle med på tur. Han har derfor spurgt Pelles forældre, om det er i orden at tage drengen med rundt i landet. Forældrene svarer ja på betingelse af at Pelle kommer hjem i ét stykke, og ikke er misbrugt undervejs. Swolle lover, og snart efter tager Swolle og Pelle på turné med Verden ifølge Pelle.

Inden Pelle går på scenen, får han at vide, at når først showet er i gang, kan han ikke bare forlade scenen igen. Heller ikke for at tisse. Og skulle det ske, at han skal tisse, må han for alt i verden ikke gå ud ad døren, hvor der står udgang. For så kommer han ud i den virkelige verden, og kan ikke komme tilbage.

Naturligvis må Pelle forlade scenen og ganske rigtigt gættet: Han vælger den forkerte dør. Det giver Swolle en lang række problemer, men heldigvis er der på teatret en række andre personer, førnævnte persongalleri, som kan træde til, og underholde, indtil Pelle i slutningen af showet vender tilbage.

En sjov ide, hvor Swolle er den samlende figur, og hvor der kontinuerligt på storskærm og scene skiftes mellem på forhånd optaget backstage kamera, små videoklip hvor dagens gang i Danmark og verden i den grad spiddes, og de optrædende reservekunstnere.

Det hele fungerer i sin morsomme, men også skarpt satiriske opsætning rigtig flot i den fine vekselvirkning, der er mellem optræden på scenen og visning af de forskellige videosekvenser. Videoseksvenser, der i den grad også har klare budskaber.

For meget eller for lidt Pelle, det er spørgsmålet.

Pelle er figuren vi elsker. Det er ham vi er kommet for at se, så fra første sekund Trine Gadebergs elskede Pelle kommer på scenen nærmest koger hele salen. Vi klapper, vi griner, vi græder salte tårer, efterhånden som Pelle fortæller historier. Historier fra hjemmet, fra legekammeraterne fra vejen Abdel og Villum, fra plejehjemmet, hvor der lugter af tis og frikadeller. Vi får historier fra nogle af de andre beboere fra villavejen, men også fra den store verden, som hans mor og far så lystigt debatterer.

Ingen af historierne er kedelige. Langtfra. Og de er slet ikke politisk korrekte. Der er masser sexistiske fortællinger om lange og korte kønsdele, om krig, ufred, og alt derimellem. Det er historier om kinky sexlege mellem en tidligere efterretningschef og en konservativ partiformands nu tidligere mand. Om utroskab, om blowjobs og sexdukker, men også om størrelsen på små mænd, læs tre diktatorers tissemænd. Der er historier om krigen i Ukraine, og om problemerne i kongehuset.

Det hele er samlet i særdeles skarpe satire-tekster, hvor Pelle, undskyld hans forældre, ikke lægger fingrene imellem.

Flere figurer kommer på banen

Som nævnt præsenteres vi for en række af Trine Gadebergs andre figurer. Sjovest er ubetinget den stærkt berusede mor til konfirmanden Camille, og den dansktopsyngende Ingerlise fra Bjerringbro. Det er herlige figurer, der i den grad også viser bredden i Trine Gadebergs formåen på de skrå brædder. Og skønnest er naturligvis Trine Gadeberg, da hun optræder helt som sig selv.

Personligt havde jeg nok håbet på lidt mere Pelle, for den figur er så vidunderlig, at man ikke kan få nok af den måde han, undskyld hans forældre, i den grad revser, kommenterer på, og viser os mennesker, som vi også er. Det er simpelthen genialt og hylende morsomt. Det er grænseoverskridende, men også totalt afvæbnende i en tid, hvor der ellers er rigeligt med vold, krig og ufred.

Når jeg derfor stiller spørgsmålet for meget eller for lidt Pelle, er det fordi jeg selv er så vild med netop denne figur. Omvendt kan det måske blive for meget med to timer med Pelle og hans fortællinger fra den virkelige verden. For der bliver virkelig sagt meget.

Rammer flot

Trine Gadeberg har sammen med tekstforfatterne, ægtemanden Kasper le Fevre, Vase & Fuglsang, og Mei Oulund skabt et til tider forrygende satire-univers, hvor intet synes helligt. Flere af figurerne er vidunderligt morsomme, men der er også et par stykker, hvor man tænker – nå ja, de er ok sjovt tænkt, men de har tekstmæssigt ikke meget at byde på.

Verden ifølge Pelle, – og ikke mindst Trine Gadeberg er alt i alt et skarpt satirisk one-woman-child-show, der trækker fem fine stjerner fra Out & About.

Fakta om Verden ifølge Pelle:

Arrangør: CSB Island Entertainment

Medvirkende: Trine Gadeberg

Instruktør: Frede Gulbrandsen

Tekster: Kasper le Fevre, Trine Gadeberg, Vase & Fuglsang, Mei Oulund

Scenografi: Jens Frausing og Julie Bovbjerg

Produktion: All stage

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Stem til Danish Rainbow Awards 2022