ANMELDELSER

Pinocchio – Imponerende flot fremtidsversion

Pinocchio i Tivoli kan og skal ikke sammenlignes med Disneys udgave.                                                                                                                     Foto: Thomas Hergaard

Eventyrteatrets nye børne-unge-musical Pinocchio er kort og godt imponerende flot. Historien, dialogen, sangene, kostumerne, og selve udførelsen, er imponerende. Men hvorfor den har fået navnet Pinocchio er lidt en gåde. Eller rettere: 2024 versionen er en særdeles nu- og fremtidsorienteret version i forhold til den italienske forfatter Collodis 1883-børnebog Pinocchio, og Disneys filmversion fra 1940.

Jeg skal være helt ærlig: Da jeg så anmelderinvitation til Eventyrteatrets nye musicalforestilling Pinocchio, gled tankerne straks til Disneys filmversion fra 1940 af samme navn. Den med dukkemagere Gepetto, trædukken Pinocchio, hvis næse vokser, når han lyver. Jesper Fårekylling, og den ikoniske sang Der er ingen bånd, der binder mig.

Følgelig glædede jeg mig også maks til premieredagen, blev på ingen måde skuffet, tværtimod, men….

…men, for der er et men: Jeg var simpelthen ikke nok forberedt på at Musicalteatrets version var så nu- og fremtidsrelateret som tilfældet er. Derfor var jeg indledningsvis, sammen med flere andre publikummer, skuffet, fordi det ikke var den gode gamle historie. Men i stedet en helt nu it, computer, og kunstig intelligens styret version. Og jo det stod i indbydelsen, at det var en fremtidsversion. Men vi er jo så vant til Disney, at det er svært ikke at tænke i Disney-baner.

Eventyrteatrets version er altså hvad vi nok vil betegne en særdeles nutidig og fremtidsrettet version, der nok tæller elementer, baseret på den oprindelige historie, men langt fra er den relateret til den version vi kender fra Disneys juleshow.

Gør det noget?

Gør det noget? Næ faktisk ikke, når først ”skuffelsen” over ikke at opleve en musicalversion baseret på den oprindelige gamle historie, har lagt sig. Årsag: Det er rent faktisk lykkedes at skabe en helt igennem fantastisk flot, livsbekræftende, farverig, spændende, og dermed også seværdig familiemusical. For børn, unge og voksne i alle aldre. Også selvom den anbefales fra 5 år og opefter.

Roserne for dette kan i fællesskab tilskrives medinstruktør og ikke mindst manuskriptforfatter Kim Ace Schjerlund, medinstruktør Jeff Ace Schjerlund, komponist Stuart Goodstein, kostumedesigner Christine Brincker, scenograf Jonas Vestergaard, og ikke mindst de mange. Store som små på scenen.

Sammen har de nemlig skabt en helt igennem fantastisk tempofyldt familieforestilling, hvor man ikke keder sig ét sekund.

Handlingen i 2024s Pinocchio

Handlingen tager udgangspunkt i computergeniet Gepetto og hans computer. Han har mistet sin søn til en uhelbredelig virus. Så han beslutter sig for at bygge en ny søn, med fokus på en computerskabt verden.

Computerdrengen, navngivet Pinocchio og med kunstig intelligens, vil gerne lære om livet. Han får lov at gå i skole, men på betingelse af, at inden må opdage, at han er en kunstig intelligens. Naturligvis har Pinocchio svært ved at skjule hans og Gepettos hemmelighed. Også selvom han får hjælp af forestillingens fortæller Jesper, der også kan sætte tiden i stå. Timeout.

Pinocchio møder legetøjssælgeren Ærlige Bente. Ærlige Bente, som måske alligevel ikke er helt så ærlig, – husk på vi lever i en løgnens verden. Ærlige Bente har tidligere forsøgt til med KI, kunstig intelligens, på hendes fabrik. Og på fabrikken opbevarer hun nogle af de første prototyper, herunder også Karlo Kanin.

Velfortalt historie med tråde til dansk tv

Undervejs i historien oplever vi på morsomste vis elementer fra blandt andet Vild med dans, Den store Bagedyst, og andre kendte tv-programmer. Alt tilført en høj grad af humor, som måske nok primært de voksne og de lidt større børn, ser det rigtig sjove i.

Alle bør fremhæves

Alle i forestillingen bør fremhæves: Man imponeres i den grad over den spilleglæde, sikkerhed og charme, forestillingen fremføres i. Samtidig med at man som anmelder glædes over den talentmasse, som Eventyrteatret her viser frem. Vidunderligt!

Enkelte skal dog fremhæves med navn: Jens Dons Christensen er vidunderligt charmerende og sikker som Pinocchio, og det samme er Clara Dragsted Hansen, Freja Larsen og Lui Trampedach som henholdsvis Ærlige Bente, Karlo Kanin, og skolelærer. Tue Alleslev Lange giver den flot som Gepetto, og Elias Meyer Jacobsen, Isabel Siersbæk, Laurits Hjertholm, og Katharina Kapsch, som henholdsvis blå, hvid, pink, og glimmer løgn. Og jo, mon ikke manuskriptforfatter og instruktørparret Kim Ace Schjerlund og Jeff Ace Schjerlund har tænkt lidt LGBTQ+ farveskala ind i fortællingen. Det synes klædeligt så. Så jo Pinocchio er bestemt også en forestilling for regnbuefamilierne!

Nyskabende med potentiale

Eventyrteatrets Pinocchio er en nyskabende musical, der hvis oversat, faktisk godt kan have potentiale som en vidunderlig international børne- og ungemusical. Dét har den potentiale til, så farverig og fantasifuld som den er.

Pinocchio er en særdeles velskrevet, og velkomponeret musical: Masser af vidunderlige sange, helt fantastiske kostumer, og med ikke mindst en masse meget dygtige unge engagerede og sikre sangere, dansere og skuespillere på scenen. Det er så smittende, at man glad går ud af Tivolis Glassalen, for det er her Eventyrteatrets fremtidsversion af Pinocchio spilles.

Så herfra stort tillykke med en fantastisk musical, også selvom vi troede det var den gode gamle Pinocchio vi skulle opleve.

Og til regnbuefamilierne: Køb nu de billetter og kom afsted med ungerne. Det fortjener de, og det fortjener Musicalteatrets og dets mange unge dygtige aktører. Rigtig god farverig fornøjelse!

Kort om forestillingen

Premiere: 5. oktober 2024

Spilleperiode i Glassalen i Tivoli: Den 5. oktober til den 20. oktober 2024

Medvirkende: 100 børn og unge fra Eventyrteatret, deriblandt Jens Dons Christensen, Tue Alleslev Lange, Romeo Lundholm Dahl, Clara Dragsted Hansen, Freja Larsen Lui Trampedach.

Instruktion og koreografi: Kim Ace Schjerlund og Jeff Ace Schjerlund

Manuskript: Kim Ace Schjerlund

Musik: Stuart Goodstein

Kostumer: Christine Brincker

Sanginstruktør: Lisa Tjalve

Varighed: To timer inkl. 20 minutters pause

Alder: Fra minimum 5 år

Andet: Fra den 11.-20. oktober giver teaterbilletten adgang til Halloween i Tivoli på spilledagen

Billetter: eventyrteatret.dk.

Mangfoldigheds-dagsordenen går i den rigtige retning