“Det Magiske Tivoliteater” – hjertevarmt teater i børnehøjde

Med fortællingen om ’ Det Magisk Tivoliteater’ viser Aalborg Teater sig charmerende frem, og leverer den perfekte mængde sødme til julens kommen.
På dagen, hvor julemanden kom sejlende til Aalborg, byens store julemarked åbnede og julebelysning blev tændt, var Aalborg Teater fyldt med en livlig og ekstra magisk hyggelig stemning. For som i byen, flyttede julen også ind her.
Der var en voldsom trængsel og alarm, for man havde hele to premiere på dagen, nemlig ’Det Magiske Tivoliteater’ og ’Drøm om efteråret’. Der var en summen og et sitrende leben uden lige. Duft af gløgg og æbleskiver. Julelys og pynt, der funklede. Kort sagt: En fryd for øjet, en liflen for øret, en kildren i næsen og en rislen ned ad ryggen. Alt det, der gør at julemanden, og os andre ikke mister humøret.
Den store familie-juleforestilling på Aalborg Teater er i år “Det Magiske Tivoliteater “. Den norske julekalender, som herhjemme blev vist på DR sidste år.
Den er blevet forvandlet til en sødmefuld og kær forestilling i øjenhøjde. Fyldt med finurligheder og en fortælling med de rette budskaber i højtidens ånd, der gør godt i ens julehjerte.
Et teater truet af lukning
Det er beretningen om den lille fattige dreng, Luca, der er omdrejningspunktet. Han bor alene med sin far, som stadig er i sorg efter Lucas mor døde for år tilbage.
I byen er der også et gammelt varieté-teater, fyldt med en verden af magi og en teaterfamilie med plads til alle. Luca er fascineret af stedet og bliver suget ind i dets verden. Alt imens han udvikler sit talent for trylleri.
Byens rigeste kvinde, den egoistiske Ellen Buttenschøn bliver tvunget til handling, da hun og hendes familie kommer i en økonomiske krise. Det er hende, der ejer det gamle Tivoliteater. Hun beslutter sig for at smide folkene derfra væk. De skal være ude senest den 24. december, så hun kan sælge.
Dramaet ligger herefter i, hvordan Luca og alle hans nye teatervenner kan forhindre teateret i at lukke, og dermed at mange mister deres tag over hovedet. Lykkes det mon?
Mmm…det er hygge
Forestillingen bliver på behagelig vis fortalt i et roligt tempo uden stor og overdreven aktion. Hvor andre store familieforestillinger, er kæmpe komplekse eventyr, der kan hægte de mindste af, er dette et, hvor de med glæde kan være med. Det bliver som den hyggelige højtlæsning af en godnathistorie. Trygt og rart. Spændende, men uden at give mareridt.
Det lykkedes at skabe en fortælling, hvor man ikke mangler noget og uden løse ender. Det er en svær disciplin at mestre, og som man tit har set har voldt problemer andre sted. Her behøver man ikke have set julekalenderen, stykket står i dig selv. De 24 afsnit er kogt ned til en essens, der emmer af hygge.
Det er en velfungerende og traditionel juleforestilling, præcist som det skal være.
Visuelt opløftende
Marianne Nilsson der har stået for kostumer og kulisser, har skabt et vidunderligt univers fyldt med farver og karisma. Hun bidrager med grafisk magi, der pakker forestillingen ind i visuelt varmt kram.
Der er silhuetter af en lysende by, vasketøj som viser en baggård, lemme i gulvet som lejligheder, lyserød gennemsigtigt stof fra top til bund hos de rige. Og ikke mindst et Tivoliteater i midten, der nemt og hurtigt kan flyttes frem og rundt, så vi får fornemmelsen af at være både på, bag og foran scenen. I princippet enkelt, men særdeles velfungerende. Opløftende elementer, der styrker historien. Suppleret af Egil Barclay Hansen veltilpasse lysdesign.
Kostumerne er direkte i sprog, som giver skøn kulør og et kunstnerisk krydderi.

Musikalsk stemning
Sangene fra julekalenderen er også at finde her. De er stemningsskabende lig i TV-serien, og til dette er de helt perfekte. De drysser let fryd udover stykket. Men en musicals storhed har de ikke. Lidt større energi havde været ønskeligt, men spørgsmålet er om ensemblets stemmer samlet ville være for spinkle til at løfte dette. Det kommer i hvert fald lidt til at fremstå sådan. Med større energisk volumen kunne musikken og sangene have forstærket historien endnu mere. Rebekka Lunds prøver ellers, hvad hun kan i forhold til at live dem op med sine iderige koreografier.
De musikalske elementer og de herligt spillende musikanter giver også i sig selv et behageligt touch. De er med til at underbygge den så velskabte visuelle rammes stemning. De folkelige toner giver en dejlig nærhed.
En enkelt sang, nemlig sangen ’ Magi’ sunget af Magnus Bruno som Luca stikker ud. Her får og mærker man et drive. Han gør sangen levende.

Varmt spil i øjenhøjde
Og generelt spiller Magnus Bruno vel. Han har tidligere vist gode takter i Fredericia Musicalteaters opsætninger af ’ Avenue Q’, ’ Charles Tante’ og IKEA musicalen ’Ingvar’.
Ligeledes i hans egen selvskrevet og udviklet musicalmonolog ’Den Indre Stemmes Ord’.
Han spiller med charme og fanger en. Lucas optimisme er solidt plantet i ham, og lyser i hans øjne.
Og der er i det hele taget en varme i hele truppens spil, der rummer samme glæde. Lidt større power i spilet, vil have givet et lidt større dramatisk svung. Kontrasterne og dramaet vil have haft mere kraft. Stemmeføringen bliver også meget i de samme, meget lyse tonelejer.
Men uanset hvad så levere de en forestilling der er lige til, klar i sin fortælling og i sit udtryk. Den er i øjenhøjde hos børnene og fornøjer. De mange familier der skal afsted, skal nok gå hjem med smil på læben. For der skabes en stemning, hvor glæden ikke kan andet end at blomstre i en. Og det er ikke en helt tosset magisk kunst at kunne. Julen er landet og kommet til Aalborg. Det er sødmefyldt teater der lyser i mørket og lys har vi alle brug for.
Fire magisk flyvende julestjerner fremtrylles herfra.
Om forestillingen
’Det Magiske Tivoliteater’ – Aalborg Teater.
Spilleperiode: Frem til og med d. 23. dec. 2024.
Baseret på NRK-julekalenderen ”Det magiske Tivoliteater” .
Originalmanuskript: Kjetil Indregaard og Mads Løken. Dramatisering: Hilde Brinchmann. Instruktion: Geir Sveaass.Scenografi og kostumer: Marianne Nilsson. Komponist: Sindre Hotved. Sangtekster: Kjetil Indregaard. Oversættelse: Niels Fonseca. Koreografi: Rebekka Lund. Kapelmester: Lasse Sandkamm. Musikalsk ledelse: Niels Søren Hansen og Lasse Sandkamm. Lysdesign: Egil Barclay Hansen. Lyddesign: Mads Stagis.
Medvirkende: Magnus Bruno, Steffen Berenthz Eriksen, Kathrine Høj Andersen, Ida Mia Appel, Nanna Buhl Andresen, Kirstine Hedrup, Jørgen W. Larsen, Marcus Gad Johansen, Mogens Rex, Lisbeth Gajhede, Josephine Nørring mfl.