Parodi på Dronningen tog kegler i Køge

Køge har igen fået sin egen sommerrevy.
Foto: Pressebillede.

Den “nye” Køge Sommerrevy kan formentlig bryste sig af at have Danmarks måske bedste revyversion af vores monark. Peter Andersen, ja ham med Drama Queen, brillerer i den grad som Dronning Margrethe i nummeret Daisy Tonite. Teksten er bidende skarp, og fyldt med ironi, og selvironi.

Køge har nu igen fået sin egen sommerrevy. Det sker med baggrund i, at den ene af to nu tidligere lokale revyer på Stevns, Rødvig Revyen, har taget konsekvensen af konkurrencen, og i år er flyttet til Køge, hvor der for år tilbage har været revy.

I Køge Sommerrevy 2022 spiller et firkløver bestående af Peter Andersen, Mette Ladekarl, Kim Brandt og Kirsten Siggaard. I enkelte numre suppleres de morsomt af forestillingsleder Louise Vangkilde.

Køge Sommerrevy, der spiller i Teaterbygningen nær stationen, lægger fint fra start med en præsentation af alle medvirkende. Det sker i nummeret Nu køger vi igen.

Fik vi den? Nu køger vi igen!

Dette første nummer bliver dog hurtigt afbrudt af forestillingslederen, der med beklagelse konstaterer, at efter en tid med Corona, nedlukninger, genåbninger og nye nedlukninger, er sket en fejl. En dobbeltbookning har fundet sted.

Så i stedet for Køge Sommerrevy præsenteres vi for en perlerække af velkendte kunstnere, såvel danske som internationale: Og jo det fungerer ganske fint da blandt andre Mick Jagger, ABBA, Johnny Madsen og Shirley Bassey, kigger forbi og indtager scenen. Sidstnævnte særdeles velspillet og -sunget af Kirsten Siggaard. Det er festligt, fornøjeligt og vi kan alle være med.

A propos Shirley Bassey og Kirsten. Kirsten Siggaard brillerede for år tilbage som den franske sanger Piaf i forestillingen af samme navn. Mon tiden er kommet til at tage livtag med Shirley Bassey? Ren ønsketænkning fra denne anmelder, men tænk over det Kirsten!

Tekstmæssigt flere gode numre

Køge Sommerrevy kan i år bryste sig af flere tekstmæssigt fine numre. Numre, der har en fin pointe, om end man i nogle tilfælde som publikum skal vente lidt vel længe, inden man kommer til pointen. Det gør til tider revyen lidt tung.

Et af de bedre numre, med bid i og med en fin afvikling er Søren Graversens Bank Bank. Her bringer teksten os med et glimt i øjet,tæt på to bankdirektører, spillet af Kim Brand og Peter Andersen.

De driver hver sin bank, men mødes ved kummerne på herretoilettet. Og nå ja, nu vi har den fremme, så ender det naturligvis med et gyldent håndtryk, men også med enighed om, at de da bare kan bytte job: De slipper for at blive gjort ansvarlige for deres gerninger, de får gode aftrædelsespenge, og de kan begynde forfra. Hvem der har regnet den ud? De to bankdirektører og deres ligemænd. Fint fint nummer.

På Herlufsholm får de to fingre

Helt præfekt er titlen på et andet tekstmæssigt godt nummer. Teksten står Rasmus Lundgreen for, og rigtig gættet: Det handler om hvide bukser, blå blæser med et fint emblem med et H, og dermed om, hvad er sket på Herlufsholm.

Komponist er Arthur Sullivan og dermed er melodien Admiralens vise fra forestillingen Pinafore, vi ved den med Kors og bånd, og stjerner på…..og som Jørgen Reenberg i sin tid udødeliggjorde, og som vi alle kan synge med på.

Peter Andersen er præfekten fra 3G på Herluftsholm Kostskole, og som tillader sig ikke så lidt i forhold til de yngre elever på den sydsjællandske skole i Næstveds udkant. Det alt mens Mette Ladekarl og Kim Brandt synger kor. Det sker dog med stigende ulyst til at være med, jo nærmere teksten kommer på korporlig afstraffelse og slutter med to fingre….ja der!

Ingen tvivl om, at Herlufsholms Kostskole i den grad er kommet på Danmarkskortet, – og på årets revykort! Næppe en sommerrevy, der tager det alvorlige emne krænkelse under behandling.

Klappe, Klappe Køge handler om klapningen af slam i Køge Bugt i forbindelse med det store københavnske prestigeprojekt med en ny kunstig ø, hvor der om mange år skal opføres 30.000 boliger. Kirsten Siggaard og Kim Brandt synger om genvordighederne i forbindelse med projektet, lige indtil der er telefon til Kirsten. Hun må forlade nummeret, da hun bliver ringet op af Lynette Holm. For ja selvfølgelig handler det om Lynetteholm projektet, der har givet grå hår hos mange i Køge Bugt området.

Fint nummer i den aktuelle debat hvor nogle politikere presser et stort projekt igennem i klimasikringens navn.

Dronningen over dem alle

Og så er der Daisy Tonite. Et nummer absolut i topsærklasse med tekst af Peter Engholm og Peter Andersen.

Nummeret opføres med Peter Andersen som er det en Queen værdigt. Som min medanmelder og jeg var enige om, så slår Peter Andersen som hendes majestæt i dette nummer mange af de øvrige, der gennem årene har forsøgt sig og ellers har gjort det rigtig godt. Fik jeg her nævnt så store skuespillere og aktører ud i netop denne rolle som Ulf Pilgaard, Preben Kristensen og Jan Schou.

Ingen tvivl, Peter Andersen er Dronningen, Margrethe II, en ægte dramaqueen! Og ingen tvivl om at nummeret tog kegler i Køge.

Nummeret er ualmindeligt sjovt, og når da også lige at trække en tråd tilbage til et af revyaftenens tidligere numre Helt præfekt. For som dronningen blandt andet konkluderer, så er Prins Nikolai holdt op med at bide negle efter at have været på kostskolen ved Næstved. Hertil er kun at skrive, det er tilladt at grine så tårerne løber, og det gjorde vi så.

Hmmm numrene

Som indledningsvis nævnt så rummer Køge Sommerrevy flere ganske fine tekster, men desværre også nogle, der ikke er lange, men virker lange. Og ja, så er der efter denne anmelders mening også enkelte numre, som nok burde være luget fra.

Hellere en lidt kortere revy med smæk for skillingen, end en revy med numre, hvor man tænker, hmmmm…det er for plat, eller noget for langt ude. At dømme også efter det øvrige publikums reaktion, så var der numre, der haltede lidt. Her tænker jeg ikke mindst på numrene Nerver af stål og Kong Christian.

Til gengæld må man glædes over, at Køge Sommerrevy også har taget livtag med et meget stille, flot udført og sigende nummer som Bord til to, men også med et rent klovne- og gakkeri-nummer som Magic.

Afslutningsvis skal nævnes en fin tekst af Rasmus Krogsgaard, der selv står på scenen i årets Nykøbing F. revy, nemlig teksten I det store perspektiv. Her leveres teksten meget fint af Kirsten Siggaard, og som de øvrige på scenen i Køge, så kan hun noget med en tekst, når denne ellers er velskrevet.

Out & About vælger i år at give 3 stjerner til Køge Sommerrevy 2022.

Fakta om Køge Sommerrevy 2022

Direktion: Jeanette Larsen

Skuespillere: Peter Andersen, Mette Ladekarl, Kim Brandt, Kirsten Siggaard

Kunstneriske ledere og instruktører: Claus Reenberg og Nikolaj Tarp

Scenografi: Michael Møller Larsen & Jan Hansen

Kapelmester og musikalsk arrangør: Jan Overgaard

Koreograf: Fie Alberte Damsgaard-Lauritsen

Forestillingsleder Louise Vangkilde

Forestillingen spiller til 2. juli

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Svendborg Sommerrevy – Rottefælden, gør det kort, præcist og godt