ANMELDELSER

Lamb / Dýrið – fabel med et hav af undertoner

Den islandske film Lamb er en folkegyser.
Foto: Pressebillede

Film: En dyrefabel med forholdsvist vage referencer til både folkefortællinger og samtidens identitetspolitik. De kalder selv filmen en folkegyserfilm. Okay så. Men det er snarere en identitetspolitisk advarsel godt kamufleret i en dyrefabel. Fremragende skuespil med Naomi og Hilmir. Et dramatisk landskab indrammer den fabulerende fortælling.

“Det dunkelt talte er det dunkelt tænkte”. Det gælder vel både film som ord. En filmleverandør kalder denne film for et genreundvigende drama, der udspiller sig i det nordatlantiske. Så slipper man da også for at fortolke mere på den film. Vogue skrev, ”Årets ’what the fuck’-film”. Ja, det er nok tættere på. Selv kalder filmskaberne filmen for en folkegyserfilm. Filmen fra 2021 er instrueret af Valdimar Jóhannsson, som skrev manuskriptet sammen med Sjón. Det er en international co-produktion mellem Island, Sverige og Polen.

Handlingen

Lamb er en intens identitetspolitisk fortælling i formatet dyrefabel. Et forældrepar har mistet et barn. Sproget afslører her sin fattigdom, da forældre, der mister et barn, ikke har en entydig betegnelse. De er jo ikke barnløse, da de HAR haft et barn eller har måske endda andre eller flere. Men den sorg, der er i et forhold, hvor et barn er taget fra et forældrepar, er ikke beskrevet i sproget. Det er den virkelighed, det unge par lever i. De passer gården og fortsætter livet, da de mister en datter Ada, men kun indtil den dag, et halvt dyr, halvt menneske dukker op ved den årlige læmning. Husbonden tror ikke på det, men lader sig overtale af sin kone til at tage kimæren til sig som deres eget barn. Moderfåret dukker op igen og igen og vil have sit lam tilbage, og det medfører et hurtigt jalousimord: Konen skyder moderfåret. Det ser den hjemvendte fortabte bror, som bruger sin viden som pression for at få lov til at parre sig med sin svigerinde.

Ægte og nærværende personskildringer

Den fortabte bror konfronterer forinden sin bror og svigerinde om deres tvangsforestilling om deres nye ’datter’. Men også han falder ind i den identitetspolitiske glasklokke og tror på kimæren. Men monstret, som er det fadelige ophav til kimæren – også et halvt menneske, halvt dyr dukker op og forstår at betjene et gevær. Dette fabelmonster skyder så den falske identitetspolitiske far og drager af sted med den kimære ’datter’ Ada. Snart finder hustruen sin skudte ægtemand og hun forstår, hvad der er sket. Måske. Her slutter filmen.

Personskildringerne er ægte og nærværende. Det tog mig tid at finde ud ad af den kvindelige hovedkarakter er Lisbeth Salander i ’Mænd der hader kvinder’. Fabelagtig nærværende og troværdigt spillet af Noomi Rapace, og fint samspil med ægtemanden, Hilmir Snær Guðnason.

Tydelig morale

Fabler er små, korte historier, der oftest handler om dyr eller ting med menneskelige træk. Fabler har næsten altid en meget tydelig morale, der fortæller, hvad der er rigtig, og hvad der er forkert. Dette gør også fabler til en god måde at lære børn om grundværdier og adfærd på. Sådan lyder definitionen på wikipedia.

Men hvad skal vi lære af filmen. Jeg ser fortællingen som en fabel med moralen, at du skal tænke selv og ikke hoppe med på andres indbildninger. Hustruen på gården er så ulykkelig i sin barnløshed, at hun ser et lam som sit barn. Hun tillægger det menneskelige egenskaber. Først er husbonden modvillig, men går med på fortællingen. Han er medløber på hendes historie – og det må han bøde med livet for.

Så hvis du tænder på tunge film med mange fortolkningslag og svære skæbner, så er denne film lige noget for dig. Bestemt et godt valg på en vinteraften, hvor alt alligevel lukker kl 22.00. Ha’ parat til en varm lumumba, når du kommer hjem. God fornøjelse.

Filmen har dansk biografpremiere 27. januar 2022.

Fakta:

Titel Dýrið / Instruktion Valdimar Jóhannsson / Skuespillere Noomi Rapace, Hilmir Snær Guðnason, Björn Hlynur Haraldsson, Ingvar Eggert Sigurðsson / Produktion Hrönn Kristinsdóttir, Sara Nassim, Piodor Gustafsson, Erik Rydell, Klaudia Śmieja-Rostworowska, Jan Naszewski, Zuzanna Hencz, Marcin Drabiński, Jon Mankell / Musik Þórarinn Guðnason / Verdenspremiere på Cannes Filmfestival 2021 / Shortlistet til Oscar 2022 i kategorien ’Best International Feature Film’ .

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Kinky Boots, Lola, og Silas Holst, sætter fokus på retten til at være præcis den, man er