Kai Normann ”genoplives” på Gjorslev
Skuespiller og sanger Nicolaj Cornelius portrætterer på fin vis den danske film-, revy- og operettekomponist Kai Norman Andersen i hans modstand mod den tyske værnemagt. Det sker i stykket Kai Normann og Krigen – flugten fra Gjorslev.
Skuespiller og sanger Nicolaj Cornelius tager i stykket Kai Normann og Krigen – flugten fra Gjorslev, livtag med en periode under 2. verdenskrig. En periode i krigens slutning, hvor danske modstandsfolk gjorde deres bedste for at genere den tyske værnemagt. En periode, hvor Kai Normann og hans hustru, skuespillerinden Ellen Gottschalch, skjulte jøder for tyskerne i deres hjem. Men også en periode, hvor modstandsfolkene led tab, således også Ellen Gottschalch, der mistede den ene af sine to sønner.
Og dermed er rammen sat for et stykke, der også fortæller, hvordan den danske kulturelite anført at PH (Poul Henningsen) i tekst, og Kai Normann Andersen i musik, forsøgte at holde modet oppe hos den danske befolkning. Dét, samtidig med, at de med vanlig dansk satire, søgte at gøre grin med tyskerne.
Kommer i rette historiske ”mood”
Stykket, der varer knapt en time, spilles i Rosensalen på det stevnske slot, Gjorslev, hvilket det ikke bliver ringere af. Tværtimod. Man mærker historiens vingesus, når historien udfoldes i de historiske rammer, hvor en del af virkelighedens drama under 2. verdenskrig udspillede sig.
Dårligere bliver det næppe af adgangen til Gjorslev: På det sidste stykke ad vejen til Gjorslev går man på brosten, mellem gamle, smukt hvidkalkede, og skarpt optrukne i rødt bindingsværk, tidligere kvægstalde. Efterfølgende passerer man voldgraven, inden man bydes velkommen i slottets sale til en velkomstdrink. Og dermed er man i rette ”historiske mood,” inden publikum samlet føres op i riddersalen, hvor stykket tager sin begyndelse.
Historien
Historien, for mange givetvis endnu ukendt, er den, at Kai Normann Andersen og Ellen Gottschalch om sommeren boede på det af Gjorslev ejede og nærved liggende Søgaard. Her gemte de jøder, der var på flugt fra den tyske besættelsesmagt. De gemte jøderne indtil lokale Stevns fiskere kunne sejle dem til det neutrale Sverige.
Det skete på foranledning af Gjorslevs daværende ejer, godsejer Edward Tesdorph. Tesdorph bad simpelthen Kai Normann Andersen og hans familie om at skjule jøderne. Det skete samtidig med, at Kai Normann Andersen komponerede musikken til flere af PH, Povl Henningsen´s udødelige og samtidig tvetydige sange, som til hver en tid vil være forbundet med modstanden mod den tyske besættelse.
Brevet til Jytte
Gennemgående i stykket skriver Kai Normann Andersen brev til sin datter Jytte, der under krigen er bosat i Paris. Han fortæller om de tanker og bekymringer han gør sig om den tyske besættelse af Danmark.
Ind imellem beretter Kai Normann Andersen også mere direkte henvendt til publikum, om nogle af genvordighederne med at få PHs tekster godkendt af den tyske censur. Men også om hvordan PH ændrer på teksterne, så danskerne fanger de tvetydige tekster, mens tyskerne ikke kan tolke tvetydigheden. Tværtimod synes den tyske øverstbefalende i Danmark, dr. Werner Best, at teksterne, såvel som musikken er genial.
Kai Normann fortæller om sine bekymringer med at skjule jøderne, og stykkets højdepunkt kommer, da han samme med Ellen Gottschalk i al hast også selv må flygte til Sverige. Det sker da rygtet går om, at tyskerne vil arrestere de danske revyfolk.
De særlige sange
Historien er spændende blandt andet fordi den fortæller om en tid, hvor Kai Normann Andersen komponerede nogle af bedste melodier i sin karriere, og til PHs som nævnt tvetydige tekster: Den meget sigende Man binder os på mund og hånd, den meget smukke I dit korte liv, og endelig den mere ”festlige” Jeg gir mit humør en gang lak.
Sangene blev i sin tid fremført af datidens store stjerne Liva Weel, mens de i Kai Normann og Krigen fremføres af Kai Normann Andersen i skikkelse af Nicolaj Cornelius.
Mødet med de store
Selve historien, som vi præsenteres for den, er skabt i et samarbejde mellem stykkets instruktør Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius, der selv har skrevet manuskriptet.
Selvom Nicolaj Cornelius i rollen som Kai Normann Andersen er alene på scenen, bortset fra hushovmesteren Petersen, særdeles køligt spillet af Claus Nielsen, snydes publikum ikke for at møde hverken Werner Best, PH, eller Ellen Gottschalk. De er ”til stede” gennem i forvejen indtalte tekster af Simon Bennebjerg, Sune Svanekier, og Susanne Breuning.
Kai Normann og Krigen- flugten fra Gjorslev, føjer endnu en spændende brik til historien om 2. verdenskrig, og om hvordan der var danskere, der gjorde modstand mod den tyske værnemagt. Men også om den evige frygt for at blive opdaget, som modstandsfolkene levede under. Og for de mere lokale, stevnsboerne, må den også give et strejf af stolthed over, hvordan en tidligere generation ikke ville ligge under for den tyske værnemagt, for Gestapo og deres metoder.
Med følelse og empati
Stykket er fint og velkomponeret, og det krydres ekstra, når Nicolaj Cornelius synger de tre tidligere nævnte sange. Det sker med følelse og empati, og som publikum bliver man revet med af historien, sådan som den fremføres.
”Illusionen” af at være til stede dengang, hvor historien rent faktisk fandt sted, havde været noget nær perfekt, hvis vi som publikum var hentet op i riddersalen af hushovmesteren fra stykket. Tilsvarende hvis Kai Normann Andersen, sådan som i virkeligheden, havde pulset på en cigaret. For på alle tilgængelige fotos af Kai Normann Andersen har han en cigaret i munden.
Dette skal dog ikke hindre at Out & About tildeler fire velfortjente stjerner, deraf den ene for at stykket udspilles i de autentiske rammer.
Kort om forestillingen
Kai Normann Andersen: Nicolaj Cornelius
Hushovmesteren: Claus Nielsen
Indtaling: Susanne Breuning, Simon Bennebjerg, Sune Svanekier
Historien skabt af: Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius
Instruktion: Sune Svanekier
Manuskript: Nicolaj Cornelius
Musikindspilning: Kenneth Sichlau
Komponist: Kai Normann Andersen
Produceret i samarbejde mellem Gjorslev Gods og Nicolaj Cornelius
Varighed: 60 minutter
Spiller udvalgte dage frem til 4. september
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: Mangfoldig queer teater festival