De store wienerklassikere lever flot videre

Vidunderligt vellydende wienermusik i Operaen.
De store wienerklassikere komponeret af de største navne Mozart, Beethoven og Schubert lever her 200 år efter de blev komponeret stadig videre. Og i bedste stil.
Det fik publikum mulighed for at høre og opleve, da Det Kongelige Teater og Det Kongelige Kapel havde indbudt til en aften med de store wienerklassikere. En aften der blev afviklet i Operaen på Refshaleøen, og med den vidunderlige klang, som et velspillende kapel kan præstere i den smukke bygning med den gode akustik.
Aftenens dirigent Dirk Kaftan måtte da også efter koncerten på dirigentpodiet op til flere gange, for sammen med Det Kongelige Kapels mange dygtige musikere, at modtage publikums taktfaste hyldest og tilråb.
Stående ovation var nærmest en selvfølge på denne vidunderlige aften i Operaen.
Schuberts Ouverture i italiensk stil
Aftenens program blev indledt med Franz Schuberts smukke Ouverture i italiensk stil. Ren fryd for øregangene med hjertesmeltende vellyd, der i den grad fyldte Operaen.
Efter en kort pause, hvor operaens klaver blev kørt frem foran dirigentpodiet indtog Dirk Kaften igen dette, mens den 82-årige klavervirtuos Stephen Kovacevich, der til daglig bor i Californien, indtog klaverstolen.
Den amerikanske klassiske pianist og dirigent er især berømt for sine indspilninger af værker af Bartók, Schubert, og Beethoven, men man må også sige, at han kan sin Mozart. For det var netop Wolfgang Amadeus Mozart den aldrende pianist kastede sig over i Koncert for klaver og orkester nr. 24. c-mol, KV491.
I modsætning til sine meget dygtige kollegaer i Det Kongelige Kapel, havde Stephen Kovacevich ikke brug for noder, da først der blev slået an til Allegro, Larghetto og Alegretto. Godt 30 minutter velklingende lyd inden den store pause.
Ikke ufortjent høstede også Stephen Kovacevich stor applaus.
Det gik heldigvis godt
Desværre havde man ikke fået tilpasset klaverstolen til Kovacevich, der flere gange mens musikken var sat i gang, rykkede rundt og søgte at indstille denne.
Det så faretruende ud iblandt, at man som publikum næsten havde mere frygt for at den dygtige aldrende pianist ville vælte med sin klaverstol, end på selve musikken. Heldigvis gik alt godt – også klaverspillet. En sand fornøjelse at opleve hvordan dygtige pianister kan fortolke på de gamle mestres værker.
Pastoralesymfonien
Efter den store pause stod programmet på Ludwig van Beethovens symfoni nr. 6. F-dur. Opus 68, også kaldet Pastoralesymfonien.
Smukkere kan det næppe gøres, og dermed fik publikum denne aften i Operaen bevis for, hvorfor wienermusikken, sådan som den blev komponeret for langt over hundrede år siden stadig er så populær: Musikken rummer det hele, lidenskab, kærlighed, natur, vind, vejr, og tordenvejr.
En vidunderlig aften i Operaen var det, og Out and About kvitterer med fem smukke stjerner.
Sted: Det Kongelige Teater, Operaen, Store scene
Blandt de medvirkende var:
Dirigent: Dirk Kaften
Klaver: Stephen Kovacevich
Det Kongelige Kapel
Koncertmester: Kumi Shimizu
Wienermusikkens spilletider finder du her.
Læs også: Trist udlægning af Mozarts liv