Chicago buldrer derudaf på Aarhus Teater
Med jazzet svung, smooth dans og brilliant sang, ruller Aarhus Teater sig ud, med den morderiske Chicago musical.
Aarhus Teater imponerer med Chicago, fyldt med dragende velklang. Musik og sangstemmer der brillerer. Orkestret overrumpler os med deres blærede liflige toner, og castet henrykkede med storslået sang og dansetrin. Musicalens elskede musikalske univers lever virkelig. Oh year det er lækkert.
Stærke sprælske hovedroller
Sofia Nolsøe er sprælsk, herlig komisk og vidunderlig energisk i rollen som Roxie. Som der siges i forestillingen: Roxie rocks Chicago. Det lever hun mere end rigeligt op til. Amanda Friis Jürgensen, er standhaftig, men også levende og direkte i sit spil som Velma. Power kvinder, for fuld drøn.
De får lidt mindre plads til sammenspil og modspil, end i andre opsætninger, men de mærkes i den grad, alligevel.
Szhirley, er måske ikke den man gængst vil tænke på, når Mama-rollen nævnes. Det er sådan set underordnet. I spil og kostume, bliver hun dog en anelse for fin. Der er lidt for lidt. Til gengæld, i sang og spillet heri, leveres der, så rollen får den pondus, den fortjener. Her viser hun selvsikkert sit værd.
Emil Busk Jensen er skøn som den sødemedfulgt akavet Amos, Roxies mand. Og Jacob Madsen Kvols, er, som altid, fristes man til at sige, storspillende, som den ålglatte, advokat Billy Flynn. Også begge de herrer præsenterer stor vellyd.
Anders Bilberg, som mange vil kende som hans Drag Queen alias Betty Bitschlap, er forrygende, som den morsomme og karikeret sladderjournalist, Mary Sunshine. Og sikke et toneleje.
Det resterende cast fuldender og leverer.
Alle bliver de bakket op af det fænomenale elskelige orkester, der også aktivt og livligt bliver brugt visuelt i diverse scenarier.
Min sandhed, sådan cirka
I en tid, hvor berømmelse jages, hvor iscenesættelse af sig selv, Fake News, eller drejning af detaljer, til egen vinding, fylder, så må man sige at Chicago, er højaktuel. Bevares der kommer måske ikke den store nye vinkle og tunge argumenter, men den belyser meget godt, elementerne i hele denne gråzone.
Hvor langt vil man gå, for at få opmærksomheden og for at få folk med på sin side? Vil man gøre alt for berømmelse?
Ryk direkte i fængsel
Vi er primært i et kvindefængsel. Hvor en lang række kvinder sidder inde for mord. Mord sket med løftet pande. Vi følger de to kvinder, Velma succesfuld, som har dræbt sin mand og søster, og korsangerinden Roxie, som dræbte sin elsker. Nu vil de erklæres uskyldige. Men mest af alt, vil de have berømmelsen, der følger med, hele opmærksomheden omkring deres retssager. De må kæmpe om pressens gunst, og især mod hinanden. De får hjælp fra stjerneadvokaten Billy Flynns, der ingen skrupler har, så længe de betaler, og han selv holdes i spotlightet. Og Mama Morgan, som bag linjerne, styrer fængslet med hård hånd.
Alle vil have en bid af kagen. Men alt er flygtigt og ingen gør noget uden en bagtanke. Alt bliver vinklet til egen fordel.
En legendarisk musical
Musicalen Chicago er en velkendt affære. Den er baseret på et stykke af Maurine Dallas Watkins.
Som musical fik den premiere på Broadway i år 1975 og blev en af de længst kørende. Og har igen og igen været sat op, som stor publikums magnet, verden over.
Allerede året efter premieren på Broadway, havde den premiere på Aarhus Teater, med Birgitte Bank-Mikkelsen og Susanne Breuning i de kvindelige hovedroller. Med i castet var også mange andre velkendte navne, så som Kirsten Norholt, Søren Pilmark, Ulla Henningsen, Anders Bircow, Ole Thestrup og Søren Spanning.
Samme år blev den faktisk også sat op på Alléscenen på Frederiksberg, hvor det var Susse Wold og Lisbet Dahl der indtog rollerne som de to morderiske kvindelige stjerner.
De fleste i vor tid vil nok mest tænke tilbage på de to store opsætninger på Det Ny Teater, i henholdsvis år 2007 og 2017. Begge med Julie Steincke som Velma, og henholdsvis Birgitte Hjort Sørensen og Maria Lucia som Roxie.
Og ja, så er det svært at komme uden om filmen, der i år 2002 blev et kæmpe hit, med et stjernecast bestående af Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Richard Gere, Queen Latifah, i front. Filmen vandt i alt seks Oscarstatuetter.
Tænkt ud af boksen
Siden år 1996 har musicalen, været underlagt, at skulle spilles i en såkaldt ’blackbox-version’ med den samme sorte scenografi og sorte kostumer. Men nu er den blevet frisat. Det er første gang, at rettighederne er frie, så der kan fortolkes i udtrykket. Så nu er der kommet farve på og endnu mere show i det visuelle.
I blackboks udgaverne har det været meget kropslig og flirtende. Underspillet, sexet og cool. Det er der stadig, i denne nye Aarhusianske udgave, men fylder lidt mindre, fordi indpakningen, i form af show, humor og det letter farverige, er blevet skruet op. Det syndige og lyst, er blevet mere pikant. Det sker med et elegant resultat til følge.
Det er samme kreative team, der stod bag opsætningen af Cabaret på teatret for to år siden. Det ses tydeligt og det er mange af de samme greb og virkemidler der bruges. En klar rød tråd og stilsikre i deres virkemidler. Det er friskt og klassisk moderne. Men skønt man dyrker det rå og uskønne, så bliver det måske alligevel, en smule for poleret, enkelte gange. Det er en smagssag. For ingen tvivl om at de har øje for at ramme plet.
Overraskelsernes scenografi
Benjamin la Cour, kan noget med at skabe scenografier, der virker simple, men gang, på gang, overrasker, og der findes nye veje i. Lidt som i en julekalender, åbnes der hele tiden op, for nye låger.
Der køres rundt, op og ned, imens man spændt venter på, hvad der mon bydes på, når næste scene finder sted, og en ny låge dermed skal åbnes.
Med en fængselsende trammerammekonskrution, et par trapper og den flittige brugte drejescene som grundlag. Og nå ja, en hulens masse pærer. Skabes alle de rum der er brug for. Tilsat godt med elegance i glimmer og glitter. Det er mageløst vel orkestret og skabt.
Ja tak, til jazzhands
En knivspids ekstra af det farlige, en lille bloddråbe ekstra i, for alvor kunne mærke at der er noget på spil, vil have fuldendt forestillingen.
Men Chicago buldre derudaf og det er bare med at hoppe med. Det er ren kliche at sige, men det kan ikke gøres mere enkelt, end med vendingen, at der simpelthen bare er: All That Jazz.
Fem fængslende stjerner og en omgang jazzhands herfra.
Bag om Chicago
Chicago, Aarhus Teater.
Spilleperiode: Frem til 15. juni.
AF John Kander, Fred Ebb & Bob Fosse.
Dualig: Fred Ebb & Bob Fosse. Musik: John Kander. Sangtekster: Fred Ebb. Oversættelse af Adam Price.
Instruktør: Niclas Bendixen.
Scenografi og lyddesign: Benjamin la Cour.
Kostumedesign: Helle Damgård.
Koreografi – Koncept: Signe Fabricius.
Koreografi – realisering: Luc Boris André og Tone Reumert.
Musikalsk arrangør: Petter Sørlie Kragstad.
Kapelmester: Jens Hellemann.
Lyddesign: Lars Gaarde.
Medvirkende: Sofia Nolsøe, Amanda Friis Jürgensen, Jacob Madsen Kvols, Szhirley, Emil Prenter, Anders Bilberg, Emil Busk Jensen, Linnea Stenbeck, Ingeborg Meier Andersen, Thea Carla Schøtt, Tone Reumert, Nefertiti Pedersen, Luc Boris André, Mads Gronemann, Lasse Dyg og Linea Høgh.
Musikere: Jens Hellemann, Edi Premate, Lasse Høj Jakobsen, Johan Toftegaard Knudsen, Rasmus Bøgelund, Jacob Danielsen, Martin Klausen, Janus Mogensen, Niels Jacob Nørgaard
Køb billetter og få information her.