Udstilling om stumfilmens diva nr. 1: Asta Nielsen
Inden længe åbner en udstilling på Kunstmuseum Brandts i Odense med titlen: DIE ASTA – STUMFILMENS DANSKE SUPERSTJERNE.
Lad os nu bare være ærlig. I mange afkroge af LGBT+-miljøet elsker man en ægte diva? Især når hun har noget at have det i. I et kvart århundrede havde Asta Nielsen base i Berlin og lagde hele verden for sine fødder i mere end 70 stumfilm.
Allerede i sin danske debutfilm “Afgrunden” (år 1910) viste hun en afdæmpet spillestil, der egnede sig perfekt til lærredet, og hendes erotiske udstråling slog nærmest benene væk under publikum. Filmen blev en kæmpe succes.
En af hendes mest kontroversielle roller i sin tid var Hamlet i en fortolkning, hvor Hamlet er en pige, som af sin mor tvinges til hele sit liv at give sig ud for en dreng.
Hun var indbegrebet af en moderne kvinde: trendskabende, selvstændig og handlekraftig. Hun mestrede om nogen selviscenesættelsens kunst, og så forstod hun præcis, hvad den unge filmindustri kunne bruges til. Med sit unikke talent var Die Asta, som hun kort og godt blev kendt som, med til at gøre filmskuespillet til en kunstart og lagde dermed grundstenen til den mastodont af en underholdningsindustri, vi kender i dag.
Udstillingen kommer til at bestå af udvalgte filmklip, tekster og et nykomponeret lydlandskab, med ny musik komponeret af Bjørn Svin.
Det vilde Berlin:
Der lægges op til en sanselige fortælling om Asta Nielsen, hendes store karriere og den samtid, hun var med til at forme. Det bliver med andre ord også en rejse ind i mørket til 10’ernes, 20’ernes og start 30’ernes hæsblæsende Berlin i hendes selskab. En tid vi også kender fra filmen og musicalen Cabaret og TV-serien Babylon Berlin. Berlin kunne i de gyldne 20’ere for 100 år siden byde på fristelser for enhver smag.
Det var et stort mix af bauhaus-arkitektur, grotesk og grænsende billedkunst og ikke at forglemme Brechts dramatik, det hele blandet med tvetydige kønsroller og seksuel frigørelse, etniske minoriteter, seksuelle orienteringer og nye kreative åndelige retninger.
Det var altså også tiden, hvor der blev skabt banebrydende filmkunst med Asta Nielsen og Malene Dietrich i ikoniske roller.
Udstillingen lover at give et indblik i den banebrydende og moderne kunstform, men også en bittersød fortælling om både berømmelsens og filmens forgængelighed.
Kan du ikke vente, eller vil du have den perfekte optakt, så kan du her høre Asta Nielsen i en samtale med Jens Dreyer.
Udstillingen åbner d. 30.10.2020 og kan ses frem til d. 15.8.202.
Sted: KUNSTMUSEUM BRANDTS, AMFIPLADSEN 7, 5000 ODENSE C