Succes for hummels russiske LGBT-kampagne

Foto: Wilfred Gachau/wilfredgachau.com
Det danske sportsmærke hummel kastede sig i juni ind den globale værdikamp med en kampagne til fordel for det russiske LGBT-miljø. Det skete under VM i Fodbold der blev afholdt i netop Rusland i juni og juli.
Alexander Agapov er formand for den russiske LGBT-organisation The Russian LGBT Sport Federation, og han har i årevis forsøgt at finde en samarbejdspartner blandt internationale sportsmærker, som vil støtte organisationens arbejde. Men det har været en umulig udfordring, fortæller han til Out & About.
Ingen turde samarbejde
”Vi og de fleste af sportsmærkerne arbejder for den samme ide: Udtryk dig selv gennem sport, vær den du er i sport, og at sport er for alle. Mange sportsmærker har kampagner, der viser, at de værdsætter mangfoldighed, og støtter LGBT+ forbrugerne – og her skal jeg tilføje “i Vesten”. Vi har haft møder med globale sportsmærker både i deres kontorer i Rusland og i udlandet, men lige meget hvor god vores dialog har været, og hvor stort og flot et projekt vi udarbejdede med deres ’mangfoldighedsafdeling’, blev projektet altid begravet af topledelsen. Hvorfor? Fordi vi foreslår et LGBT+-projekt, der skal udføres i Rusland”, fortæller Alexander Agapov, om de udfordringer han har mødt.
Gennembrud med hummel
”Efter de mange skuffelser var vi skeptiske, da danske hummel kontaktede os, og foreslog et samarbejde. Men vi mærkede hurtigt, at de var dybt interesserede i at støtte os, men de var ikke sikre på, hvordan de bedst kunne gøre det, og vi havde ikke meget tid at gøre med. I dag er det svært at overvurdere kampagnens betydning, og hummel hjalp os med et ægte gennembrud”, fortæller Alexander Agapov fra Moskva.

Foto: Privat
Regnbuekampagne
En del af kampagnen var salget af forskellige fodboldtrøjer – en for hver farve i regnbueflaget.
Alexander Agapov havde frarådet hummel at føre en aggressiv kampagne i Rusland, da det ville øge myndighedernes fokus The Russian LGBT Sport Federation.
I Danmark bakkede Out & About op om kampagnen med gratis reklameplads til hummels kampagne. Det skete på baggrund af en vurdering af, at kampagnen ikke var et forsøg på pinkwashing, men en reel kampagne udført på den russiske LGBT-samarbejdspartners præmisser.
”Det har været fantastisk at mærke interesse og støtte fra rainbow-miljøet omkring initiativet. Vi er kommet langt omkring med budskabet, og medier over hele verden har samlet historien op og været med til at sætte fokus på sagen. Vi har naturligvis været i mange rainbow-medier, men kampagnen har været meget bredt omkring og har sat LGBT-sagen på dagsordenen inden for sport, mode og kultur”, fortæller hummels PR, Karma & Communications Manager, Ulrik Feldskov Juul til Out & About, og tilføjer:
”Vi er glade for – og stolte over – hvordan kampagnen udviklede sig over sommeren. Det var rigtig ikke at lave det store banner-event i Moskva, men i stedet gå ind som sponsor af LGBT-fodboldturneringen og konferencen under VM.”
Fantastisk pride
Hummel inviterede Alexander Agapov til Copenhagen Pride, og besøget har gjort indtryk, fortæller han til Out & About:
”Copenhagen Pride er en vidunderlig begivenhed, der mødte mig med positiv energi. Der er ikke så mange steder, selv i Vesten, hvor LGBT+-personer bliver budt så varmt velkommen som i København. Selvfølgelig er jeg en homoseksuel hvid ciskønnet mand, der besøgte København midt i Pride Week, og som således ikke nåede at opleve hverdagen. Men jeg havde mulighed for at trække vejret frit, og mødte mange hyggelige mennesker, der villigt til støttede mig. Copenhagen Pride inspirerede mig, og hjemme igen kan jeg i det mindste dele følelsen af frihed med andre mennesker, som ikke har haft den chance.”

Foto: Privat
LGBT-snak med Lars Løkke
To ting står særligt klart for Alexander Agapov efter Copenhagen Pride:
”Jeg glemmer aldrig muligheden for at takke tusindvis af mennesker fra Copenhagen Pride-scenen i en vidunderlige atmosfære, og muligheden for at diskutere personligt med Danmarks statsminister. Vi talte om fremme af mangfoldighed og accept af LGBT+-personer i sport”, fortæller Alexander Agapov om sit møde med statsminister Lars Løkke Rasmussen, inden han til sidst fortæller, at han er rejst hjem til Moskva med en masse gode ideer til sit fremtidige arbejde.
Sekscifret overskud
Det endelige overskud af salget af regnbuetrøjerne er endnu ikke gjort op, men hummel har godt nyt:
”Salget af fodboldtrøjer til støtte for The Russian LGBT Sport Federation er gået over forventning. Vi mangler stadig den sidste opgørelse af salget, men venter at kunne sende en check på et sekscifret beløb til organisationen”, fortæller Ulrik Feldskov Juul stolt.