Særdeles intens Cabaret på Gjorslev Slot
Stevns Sommerspils version af den legendariske musical Cabaret er den mest intense til dato.
Jeg har ikke præcist tal på, hvor mange gange jeg har set Joe Masteroff, John Kander, og Fred Ebss musical Cabaret. Oprindelig baseret på Christopher Isherwoods roman Farvel til Berlin. En roman, der er stærkt inspireret af Isherwoods egne oplevelser i Berlin i årene op til Hitlers fremmarch i Tyskland.
Jeg har set Cabaret på film, på stationære teatre, og på friluftsscener. Hver især har det været fine forestillinger.
Imidlertid må jeg konstatere, at Stevns Sommerspils version på Gjorslev Slot på Stevns, er den mest nærværende og ikke mindst mest intense, jeg har set til dato. Her, hvor jeg sidder og skriver anmeldelsen, kan jeg stadig få gåsehud over så nærværende den var, og hvor intenst den blev spillet. Derfor allerede her stor ros til alle medvirkende, og til såvel direktør og kunstnerisk leder på Stevns Sommerspil Nicolaj Cornelius og ikke mindst til forestillingens instruktør Rasmus Krabsen Albeck.
Blot en tand bedre
Med dette indledende skriv nedgør jeg på ingen led tidligere versioner eller tidligere anmeldelser af Cabaret, men konstatere blot nøgternt, at forestillingen på Gjorslev Slot, i den grad gik ind under huden på mig.
Om det er forestillingens tema, sammenholdt med højre-nationalismens fremmarch forskellige steder i verden, eller det faktum, at en del af den danske modstandsbevægelse under 2. verdenskrig mod Hitler og alt han stod for, rent faktisk udspilledes på og omkring netop Gjorslev Slot, skal jeg lade være usagt. Men ønsker man en aften ud over det sædvanlige, så kan Stevns Sommerspils Cabaret i den grad anbefales.
Derfor har jeg allerede her lyst at nævne to ting, læserne af anmeldelsen skal have med: 5 store stjerner, plus at forestillingen kun spiller til og med den 3. august. Så tøv ikke, hvis turen skal gå til det smukke Stevns. Gjorslev ligger blot en lille time fra København.
Endelig en lille xtra-anbefaling: Når du ser forestillingen, så læg mærke til øjnene på nogle af de medvirkende: Øjnene er som bekendt sjælens spejl. Især når de medvirkende har det modbydelige hagekors bind på, og står som nazister og kigger ud over publikum, der sidder ganske tæt på scenen, giver det gåsehud.
Det samme når den på en og samme vis særdeles smukke og samtidig i Cabaret sammenhæng sang I morgen tilhører mig. Den går så rent ind, at det er svært ikke at blive aldeles berørt! Den er mega smuk, men indgår i en trist historisk sammenhæng. Den er dermed elsket, og hadet!
Kort opridsning af historien
Når det er skrevet, kan jeg som tidligere kort ridse historien op, om end jeg tænker at langt de fleste inden for LGBT+ miljøet kender til Cabaret.
Cabaret handler om livet i og omkring Fräulein Schneiders pensionat og natklubben Kit Kat Club i 1920´ernes Berlin. Kitkat Club, hvor enhver om natten, når der var varieté, kunne leve som han eller hun ville.
Berlin var i 1920´erne og frem mod Hitlers magtovertagelse en by, hvor der var plads til dekadence, og hvor romancer opstod på kryds og tværs. Uden skelen til køn, til alder, til religion, eller til seksualitet. Det skete dog i et Berlin og et Tyskland, der var under forandring: Hitler fandt stadig større tilslutning, og da først hans tanker, og idéer, blev ført ud i livet, ændredes den sorgløse tilværelse som mange ellers havde levet, markant. Først blev jøder jagtet, siden homoseksuelle. Alle kender vi til Hitlers hagekors, til jødestjernen og til rosa trekant. De to sidstnævnte symboler, som Hitlers regime placerede på henholdsvis jøder og homoseksuelle. Begge steder som et skammens mærke.
Baseret på roman fra 1939 – men stadig aktuel
Historien Cabaret bygger som nævnt på den engelsk-amerikanske forfatter Christopher Isherwoods delvist selvbiografiske roman fra 1939, Farvel til Berlin.
Rammerne for Stevns Sommerspils Cabaret er slotsgården på det smukke smukke Gjorslev Slot. Alene gåturen fra p-pladsen og ned til slotsgården, hvor man går mellem de særdeles smukt vedligeholdte gamle kvæg- og hestestalde i rødt bindingsværk med tegltag, er en sommeraften værd.
Og det er i denne ramme, og i en fin udendørs produktion, at Cabaret udfoldes.
Det er en historie, der er farverig, livsbekræftende, og samtidig uendelig trist. Trist fordi livsidealer, troen på kærlighed mellem mennesker, uden skelen til førnævnte køn, alder, seksualitet, og ikke at forglemme religion, lider en trist skæbne. For selvom Cabaret handler om 1920 érnes Berlin, må vi desværre konstatere, at den nok er mere aktuel, end da den første gang gik sin gang over scenen.
Intenst skuespil
Anton Wammen er eminent god i rollen som Emcee, Kit Kat Klubs karismatiske sprechstallmeister. Emcee er i forestillingen her, der og alle vegne. Han er den, der på charmerende vis binder Cabaret sammen. Selv da det bliver særdeles hedt i Kit Kat Klub grundet nazisternes indtrængen, forbliver Emcee tro mod sig selv og sine kunstnere. Også selvom han ved, at det hele fører mod afgrunden.
Maria Kinnerup er lige så overbevisende i rollen som Kit Kat Klubs stjerne Sally Bowles.
Den amerikanske forfatter Cliff Bradshaw, der flirter med seksualiteten, sådan som Christoffer Isherwood også selv gjorde det, spilles fint nuanceret af Nicolaj Cornelius. Stevns Sommerspildsdirektør og kunstneriske leder er således selv på scenen i en gennemgående og stærk rolle.
David Lakshøj-Hansen spiller flot rollen som den Hitler- og nazivenlige Ernst Ludwig, og leverer ligeledes en flot præstation.
Nævnes skal også Sune Svanekier som den jødiske grønthandler Herr Schultz, Ann Hjort som pensionatsejeren Fräulei Schneider, og endelig Annie Højer Hviid i rollen som glædespigen Fräulein Kost.
Sidst, men ikke mindst, skal nævnes alle de andre skuespillere på scenen i større og mindre roller. Flere af dem indtager en mængde særdeles skiftende karakterer, hvilket de gør flot, hver som en. Det uanset de er Kit Kat Klub piger, drenge, sømænd på sjov, toldbetjente, nazisoldater, eller noget helt andet.
Samlet set medvirker flere end 75 personer omkring hele det set-up som Stevns Sommerspil står for med årets forestilling.
Sammen med instruktør Rasmus Krabsen Albeck, scenograf Pernille Ekstrand, koreograf Karina Svale, musikalsk konsulent Mikkel Rønnow, og ikke mindst lyd og lysdesigner Mikkel Nordenhoff, har de skabt en intens Cabaret, det er værd at bruge en sommeraften på. Det er i hvert fald den mest intense version af Cabaret, jeg har set til dato. Derfor herfra et stort og flot tillykke med fem flotte stjerner til Stevns Sommerspils version af Cabaret!
Kort om forestillingen
Spillested: Gjorslev Slot, nær Store Heddinge på Stevns.
Spilletid: Frem til 3. august
Billetter: stevnssommerspil.dk
Instruktør Rasmus Krabsen Albeck
Dansekaptajn: Linda Laursen og Therese Schønveller Larsen
Koreograf: Karina Svale
Musikalsk konsulent: Mikkel Rønnow
Scenograf: Pernille Ekstrand
Medvirkende:
Maria Kinnerup: Sally Bowles
Nicolaj Cornelius: Cliff Bradshaw
Anton Wammen: Emcee
Ann Hjort: Fräulein Schneider
Sune Svanekier: Herr Schultz
David Lakshøj-Hansen: Ernst Ludwig
Annie Højer Hviid: Fräulein Kost
m.m.fl.