ANMELDELSER

Pragtfulde Colin Firth som homo i ny film

Colin Firth og Stanley Tucci spiller et homoseksuelt par i filmen Supernova.         Foto: Scanbox

Supernova er et mesterstykke. Det er hverken en homo-film eller en fortælling om demens; det er en film om ægte kærlighed. Både den populære engelske skuespiller, Colin Firth, og hans amerikanske modpart, Stanley Tucci, spiller brillant, troværdigt og nuanceret.

Der er ingen tvivl om, at dette er en engelsk film, skrevet og instrueret af skuespilleren Harry Macqueen. Den er i sin grundform uamerikansk og usentimental – og alligevel må man mange gange se filmen gennem dampen fra ens egne tårer. Men det er ikke nogen ungdomsfilm. For at få den fulde nydelse af Supernova skal man nok have gennemlevet en række årtier – eller i det mindste været igennem nogle rucheture i livet. For filmen når dybt ind i de opmagasinerede følelser.

Den usynlige sygdom

Handlingen udspiller sig i England, hvor homo-parret Sam og Tusker er taget på en road-trip i deres camper for at besøge venner og familie. De stopper også ved smukke landskaber, der har en romantisk plads i deres fortid. Det er stemningsfuldt uden at være glansbilledeagtigt. Men turen har en blind passager. Tusker lider nemlig af demens i det stadie, hvor man godt ved, at den er gal, men alligevel griber til fornægtelse for at holde det ud. Eller, sådan tror man, det forholder sig… Uden at røbe mere, skal det tilføjes, at demens er en ond og uforståelig sygdom, der stadig fortjener mere opmærksomhed.

Ægte kærlighed

Som det ofte er, viser den dybe kærlighed sig først, når den for alvor bliver sat på prøve.  Det bliver tydeligt, at de to mænds gensidige kærlighed er stor, men de har forskellige måder at udtrykke den på. Og hvem har mest brug for omsorg og hensyn – den, der er ved at miste livet, eller den, der er ved at miste sit livs kærlighed? Svaret ligger i stjernerne.

Garvede skuespillere

Colin Firth er kendt for en lang række film som fx ’The English Patient’, ’Shakespeare in Love’ og ’Brigit Jone’s Diary’, mens mange nok bedst husker ham fra homo-rollen i ’A Single Man’, baseret på Christopher Isherwoods roman. Stanley Tucci har optrådt både i film og tv-serier, der har givet ham hele tre Emmy Awards, ligesom han har instrueret og produceret flere film.

Selv om filmen giver mange smil på læben, kommer man ikke jublende ud fra biografen efter at have set Supernova. Men man kommer ud som en klogere og rigere person. Som Tusker siger til sin guddatter: ”Vi har alle en lille smule stjernestøv i os” – instruktøren Harry Macqueen har tydeligvis fået en god håndfuld.

Supernova, 2020, drama. 1 time og 33 minutter. Instruktion Harry Macqueen. Medvirkende: Colin Firth, Stanley Tucci. Biografpremiere 12. august 2021.

Billetter og spilletider finder du her.