Poetisk, relevant og rørende hverdagsmusical

Fredericia Musical Teater sætter i en ny dansk musical “Efterlysning” fokus på livets store småting. Alt det der sker igennem det menneskelige almindelige kaos fortalt relevant og i øjenhøjde.
På teatret i Fredericia får hverdagens liv og krummelurer lov til at udrulle sig, med poetiske tekster og kompositioner, samt tre funklende musicalstjerner som fanebærer.
Med stor mulighed for genkendelighed, og at blive rørt helt inde, hvor det gør gavn, leveres en forestilling, som rammer sin tid og sit publikum. Båret af Fredericia Musical Teater og dets talenters altid engerende kærlighed til musicalgenren og lyst til at udforske den.
En bacheloropgave udviklede sig
Fredericia Musical Teater har både i sin tidligere form og nuværende, altid gjort en dyd ud af også at give plads til de mindre kendte musicals. I flere år har de været med til at udvikle genren i musicaludviklingsprogrammet PORTAL (tidligere kendt under navnet Uterus) og med deres årlige mini festival Smagen af Musicals, samt Musical Reading Festival i samarbejde med Østre Gasværk Teater og CPH Stage.
’Efterlysning’ startede som en bacheloropgave for Mille Lambert som afslutning på Den Danske Scenekunstskole i Fredericia. Partneren Kristoffer Nybye blev involveret og siden har de udviklet og finpudset projektet, med Fredericia Musical Teater og deres udviklingsprogram som fast sparringspartner. Flere gange har vi som udefrakommende kunne få lov til at få indblik i processen og høre små bidder. Nu kan den opleves i sin helhed med Mikal Korsgaard Larsen, der også har været med i hele forløbet, som iscenesætter.
En sammensat buket af sange
Der er ikke en musical med en handling fra a-å, men mere en buket af sange. Hverdagsøjeblikke, pudsigheder, betragtninger og følelser i sin helt egen sangcyklus. En kabaret om man vil. Blomsterne og skydende i livets mange facetter og retninger. Med tvivlen, det om man er nok og at være bange for at slå til som underliggende strømninger. En konstant efterlysning af at der må være noget mere.
Der er blevet skabt et vidunderligt tekstunivers. Underfundigt, fyldt med humor og smerte i et yderst raleterbart sammenspil. Man finder genkendelighed, bliver mærket og rørt, og nogen vil nok ligefrem sige at de bliver hørt. Det menneskelige træder i karakter og det er forestillingens aller største styrke.
Kompositionerne understøtter teksterne på fornemmeste vis og er ganske velklingende.
Hver sang har sin historie, sin fortælling. I en stil som for eksempel komponister og sangskrivere som Scott Allan og Sam Davis har dyrket og udgivet flere albums inden for.

Formidable sangpræsentationer
Det er en fornøjelse at høre sangene bliver fremført. De tre performere synger fantastisk og tryllebinder os med deres stemmer. Med power, kontrol, indlevelse og stor følsomhed.
Der er hele tiden noget på spil.
Johanne Milland som vi næsten lige har oplevet brage igennem i ’Wicked’ charmere os igen når hun lukker op for sit komiske talent og glimt i øjet. Men også når hun viser sårbarheden så nøgternt og fin.
Søren Torpegaard Lund vil flere kende fra han deltagelse i Dansk Melodi Grand Prix, og ikke mindst større roller i en efterhånden lang række af musicals, for eksempel som Tony i ’ West Side Story ’ på Det Kongelige Teater, og da han sang sig smertefuldt ind i mange hjerter som Daniel i den nyeste Matador musical.
I ’Efterlysnig’ leverer han sine sange med en smuk skrøbelighed der rammer med og i en hårfin balance.
Diluckshan Jeyaratnam der nærmest er fast er med i teatrets opsætninger skaber karakter i sine sange med en helt særlig dybe, der virker så kompleks og alligevel så lige til. Det er stærkt orkestret spil og en teknik han mestre. Altid en fryd at opleve.
De små hår i suppen
Livet kan ikke leves med perfektion. Der vil altid være små revner hist og pist, små hår i suppen om man vil. Det er der også i forestillingen her. Den har ikke hundred procent fundet sin dramaturgiske form og forløses derfor heller ikke helt på denne front. Og lige så vel som musikken er velkomponeret, vil det alligevel være ønskeligt at der måske var lidt større kontraster sangene imellem. Uden at skal skifte helt stil, kun der godt krydres med lidt krydderi fra og af andre rytmer og genre ind imellem. Lidt mere fællessang vil også give større fællesklang i det dramatiske.
Dele af scenografien skæmmer udtrykket. De mange velmenende plastikblomster og de udvalgte genstande på scenen, giver et lidt rodet udtryk. I hvert for denne anmelder der ville have foretrukket bare den enkelte stil, som skærmene og lysdesignet gav. For i virkeligheden er sangene nok i sig selv.
Der er dog intet af dette, der skal forhindre dig i at tage ind og se forestillingen. Tværtimod er håbet virkelig herfra at man kommer afsted og giver det ukendte en chance. Fredericia Musical Teater har vist det igen og igen. Stol på dem. Selvom du måske ikke helt ved hvad du går ind til, så er du i trygge hænder og der leveres altid efter en ret høj standard og bare.
Vi holder af hverdagen
Så skal der rundes af og det gøres der med anbefalingen: Kom afsted og støt op. Men skynd dig den spiller kun kort.
Og så lige en ting til. Sange fortjener at komme ud og leve. Ikke kun på scenen, så herfra skal lyde en opfordring til også at få dem udgivet, så man også kan dykke ned i og dyrke dem på alle de skæve tider af livet, hvor flere af dem vil kunne gavne en at blive lytte til.
Og midt i hverdagen for en frivillig skribent og anmelder som mig, hvor det hele skal passe sammen med job og en lang række almindelige gøremål og tankerække. Ja, midt i alt det findes der fem stjerner frem til den nye rørende og relaterbare musical ’Efterlysnig’ og hele holdet bag. For uanset hvad, så holder man jo af hverdagen, som Dan Turell så indkapslende og fornemt har forfattet om.

Bag om forestillingen
Musik og tekst: Mille Lambert og Kristoffer Nybye. Instruktør: Mikal Korsgaard Larsen. Kostumedesigner: Lotte Martine Blichfeldt. Instruktørassistent: Sebastian Holm. Lyddesigner og afvikler: Peter Løvenhardt. Lysdesigner og afvikler: Martin Jensen.
Medvirkende: Diluckshan Jeyaratnam, Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Musikere: Kristoffer Nybye (kapelmester og keys), Mathilde Helding (cello) og Ditte Fromseier (violin).
Efterlysning spiller 28. marts – 13. april 2025 på Fredericia Musical Teater.