Nyt socialt LGBT-medie ser dagens lys på nettet

Et samlende socialt netværk for LGBT-miljøet over hele verden. Det er målet med OUTlife, som lanceres 16. november.

16. november lanceres OUTlife – et nyt socialt LGBT-netværk, som klart adskiller sig fra både Grindr og Facebook.

OUTlife adskiller sig fra apps og hjemmesider som Grindr, Boyfriend og Planetromeo.

“Mange såkaldt sociale netværk er dating- og sexorienteret – nogle for lesbiske og andre for bøsser. Og der er ikke meget for biseksuelle og transkønnede,” siger Peter Holm Nielsen, som er en af hovedkræfterne bag OUTlife.

“OUTlife er et inkluderende site for alle LGBT’ere. Her er både singler og folk i forhold, og der er både plads til folk, der er ude af skabet, og folk, der ikke er det. Selvfølgelig er det ikke forbudt at have en flirt på OUTlife, men det er er ikke det, som er er hovedformålet med sitet.”

Alternativ til Facebook

Det kan måske lyde lidt som en regnbuefarvet kopi af Facebook, men der er store forskelle, siger Peter Holm Nielsen:

“Det ligger helt fast, at vi ikke vil sælge personoplysninger. Alt hvad du uploader, har du selv rettighederne til. På de områder adskiller vi os helt klart fra Facebook.”
Han understreger også, at for mange LGBT’ere er Facebook ikke et trygt sted at være åben homo, bi eller trans.

“Hvis du er på Facebook, skal du være ude af skabet, for også din chef og dine kolleger kan se med,” siger Peter Holm Nielsen.

“I Danmark kan de fleste godt være ude på deres Facebookprofil. Men den mulighed er der ikke i rigtig mange lande. Prøv at kigge på Afrika. Prøv at kigge på rigtig mange steder i USA. Men også Tyskland, hvor min ekskæreste ikke ville være åben homo på Facebook, da det ville være stærkt karrierehæmmende for ham.”

København, Berlin og New York
I lanceringsfasen har OUTlife valgt at fokusere på København, Berlin og New York.

“København er vores hjemmebane. Her kender vi mange folk, som vil oprette en profil. Berlin har vi valgt, fordi det er det sted, som kommer flest LGBT-turister. Hvis vi kan blive rimeligt store i Berlin, vil det hurtigt sprede sig ud i Europa. Og New York er valgt, fordi det er det sted med den største befolkningstæthed blandt LGBT-personer,” siger Peter Holm Nielsen.

“Vi har valgt de tre steder ud, for hvis vi kan blive store her, skal det nok gå godt. Grindr startede i New York og bredte sig derfra, og den strategi er jo gået ret godt.”

Kvindelig investor

Peter Holm Nielsen er direktør for OUTlife og ham, som oprindeligt fik idéen og startede arbejdet med at udvikle OUTlife.

Han er uddannet i statskundskab samt film- og medievidenskab og har derefter arbejdet som marketingschef og med selvstændig virksomhed.

“Jeg stoppede i august i mit job som marketingschef i Net1 for at kunne gå fuldt ind i OUTlife. Gennem det seneste år har jeg kun arbejdet der to dage om ugen, mens vi udviklede OUTlife.”
Bag projektet står en kvindelig investor, som ønsker at være anonym.

“Hun bryder sig ikke om, at nogen ved, at hun har mange penge. Derfor vil hun være anonym. Men hun lægger stor vægt på, at OUTlife er en socialt ansvarligt side, og derfor ønsker hun at støtte projektet.”

OUTLIFE

På OUTlife kan du oprette profil, chatte med andre LGBT’ere, finde LGBT-events, læse nyheder og bruge mange andre funktioner.

Det er gratis at have profil på OUTlife, og sitet er reklamefrit. Eneste betaling kan blive et mindre engangsbeløb, hvis man til mobilen eller tabletten ønsker at købe OUTlifes app, når den er færdigudviklet.

I første omgang er sitet på engelsk, men en dansk version forventes klar i løbet af få måneder. Du kan dog nemt oprette profil, hvis du blot har et minimum af kendskab til engelsk.

Sitet lanceres 16. november.