Kæmper for bedre trivsel til LGBT+ børn og unge

Foto: Bjarne Henrik Lundis.
Pernille Svendsen blev selv mobbet som ung elitebadmintonspiller i Odense og på bodboldbanen fik hun at vide, at hun ikke var en rigtig pige, fordi hun havde kort hår.
Da hun senere blev lærer, var der en mandlig kollega, som i flere år groft chikanerede og mobbede hende, fordi hun var lesbisk. I dag forsøger Pernille Svendsen som lærer at hjælpe LGBT+ børn og unge – men også alle andre børn og unge, så de ikke kommer ud fra det, som hun selv har oplevet. Så de kan trives godt på deres skole og hverdag.
En undersøgelse fra det nationale analyseinstitut Vive har nemlig vist, at mange LGBT+ børn og unge mistrives. Og værst ser det netop ud i Odense kommune, hvor hele 71 af LGBT+ børn og unge mistrives i Odense. Noget, der ærgrer Pernille Svendsen, da de netop har arbejdet meget med LGBT+ børn og unges trivsel på Næsby Skole, hvor hun arbejder.
”Hvis det havde været majoriteten af børn og unge i Odense, der mistrivedes, så havde skolerne slået alarm med det samme, og så var der blevet handlet hurtigt. Når det ikke sker når det drejer sig om LGBT+ børn og unge, så tror jeg, at det hænger sammen med, at det drukner lidt, blandt andet, fordi det bliver politiseret og gjort til noget woke. Vi skal passe på med at lægge vores voksne seksualiserende holdninger ned over det” fortæller Pernille Svendsen.
Fokus på sproget
For hende handler det blandt andet om at få gjort noget ved det sprog, som der bliver brugt i skolen.
”Vi har opmærksomhed på sprog, at man ikke bare siger bøsse, svans, og homo. Vi ved, sprog skaber virkelighed. Vi har også arbejdet meget på Næsby Skole med at få et ordentligt sprog. For hvis man hele tiden går og hører ord lebbe og bøsserøv så følger man så ofte forkert”, lyder det fra Pernille Svendsen. For det hende drejer det sig også om for lærerne at få noget mere mangfoldighed ind undervisningsplanen, så der for eksempel er forskellige typer af tekster, så LGBT+ børn og unge også har noget, som de kan spejle sig i.
Undersøgelse fra analyseinstituttet VIVE viser, at hele 13,3 procent af børn og unge opfatter sig som LGBT’er. Det er dog ikke et tal, som overrasker Pernille Svendsen.
13 procent af børn og unge opfatter sig som LGBT’er. Jeg har tit undret mig over, at tallet før var meget lavere. Jeg hører tit børn og unge sige, at de er er biseksuelle, nonbinære og bøsser. Jeg har været lærer i over 21 år, så det kommer ikke spor bag på mig”, fortæller Pernille Svendsen.
Stor mistrivsel
Og at LGBT+ børn og unge mistrives overrasker hende heller ikke.
”Nogle børn skærer i sig selv og nogle spørger mig endda, om jeg ikke kan hjælpe dem med at blive tvangsfjernet. Nogle bliver også væk fra skolen. Jeg har lagt mærke til, at tit når unge mistrives, så handler det om deres seksualitet. Det kan for eksempel være en far, der har svært ved at acceptere, at sønnen er bøsse. Og det skyldes det sprogbrug, mange unge bruger. Når man ofte hører ord som svans og bøsserøv som slang, så føler mange LGBT+ børn og unge sig let forkert”, forklarer Pernille Svendsen.
Hun arbejder sammen med blandt andre Odense Kommune og LGBT+ Danmark for at skabe bedre trivsel for LGBT+ børn og unge. Blandt andet via projektet ”Skole for alle”. Og hun er ved i dialog og samarbejde med Odense Lærerforening at lave netværksarrangementer.
”Vi vil gerne have flere skoler til at gøre noget for at bekæmpe den dårlige trivsel, som LGBT+ børn og unge har i kommunen. Flere skoler er også ved at få øjnene op for det. Vi vil nu lave nogle netværksarrangementer, så lærere og andet fagpersonale kan høre om, hvordan man kommer i gang med arbejdet”, lyder det optimistisk fra lærer Pernille Svendsen.
