Hopperne styrer lortet på Aarhus Teater

Med rå attitude, i den velspillet forestilling: ’ Kirstens hævn’, fyldt med intensitet, får vi på Aarhus Teater et indblik i et helt særligt teenager hestepigeunivers, hvor tvivlen råder. Hvad er sandheden?
Duften af hest rammer en når man ankommer til Studio Scenen på Aarhus Teater. Det første scenografiske element man møder er en særdeles naturtro mødding. Man får sig sat og kigger direkte ind i store mørke skodder. Såkaldte stalddøre, der med saft og kraft hives fra og til i løbet af forestillingen. Bag er der indkig til række båse. Som en ramme rundt om scenariet er lyserød plys, lig det der er som omslag på den dagbog der synligt ligger fremme. Men der er ikke lige så rent og pyssenysset for der er smurt lort udover det meste. Forestillingen er på mange måder en lang dagbogsfortælling, noter vi hopper rundt i med vores hovedperson Kirsten som skribent og fortæller.
”Jeg hedder Kirsten, jeg er fjorten år, og jeg har besluttede mig for at slå en mand ihjel” Sådan er ordene, vi får skudt det hele i gang med.
Teenagerlivets kompleksitet
Vi er i stalden på Kirstens mors stutteri i det Vestjyske tilbage i start 00’erne. Udover Kirsten, er det veninderne Karina, Anita og Hvepsen der styrer det hele. Det er deres territorium. En evig kamp om at positionere sig i såkaldt teenagemiljø og skabe, samt finde sig en plads i den verden, som ikke altid er nem, eller drejer i ens retning.
Vi hører om den udvikling, de er i som individer og gruppe, deres sammenhold, men også interne konflikter. Deres prøven grænser af, der jo har det med at flytte sig og nemt kan blive flydende. Og ikke mindst deres kamp med at være i alle de sociale grupperinger og deres hierarki. Både eksternt og internt.
Det hele fortalt igennem dagbogen, og dermed Kirstens ord, hjerne og følelser. Hendes ikke på ingen måde filtrede perspektiv i nuet.

Direkte spillende cast
Der spilles med en energisk umildbarhed i et stærkt samspil fra hele castet. Clara Sophia Phillipson er Kirsten præcis i skiftende fra flabet og rå, til usikker og sårbar. De andre: Alberte Riis Alexis Ibsen, Laura Kjær Jensen og Solvej Sonne Horn skifter rundt imellem flere karakterer. De er gode til at give de enkelte konkret og direkte liv, med meget få virkemidler og karistika. Det er præcist og velkomponeret. De gør også, sammen med teksten og de klassiske teenager situationer, der opstår det hele relaterbart. At øve at skulle kysse, den første kæreste, festerne med druk og tankerne om det seksuelle. Det er genkendeligt for mange og et ægte nostalgitrip i forhold til stil og vibe. Der skabes et tydeligt bånd alle skuespillerne imellem som giver det centrale venskab og dets gnister, hos rollerne, ekstra nerve.
Hvad er sandheden?
Manden Kirsten vil slå ihjel er hendes grænseoverskridende stedfar. De er to, der aldrig rigtig har ramt samme sekvens, og, hvis verdener konstant ramler ind i hinanden med de skarpe kanter først. Vi hører om, hvordan hun skiftende planlægger at myrde ham. Hun VIL udføre det, og når der er sket skal dagbogen bortskaffes, skønt det er svært at give slip. For hvis nogen læste hendes ord, ville fanden for alvor være løs.
Det er en intens forestilling man som publikum bliver præsenteret for, til tider nærmest dæmonisk i sin fortælling. Kirsten er næsten besat i sit hævntogt mod sin stedfar. Vi ender i et grænseland, hvor man sluger det hele råt, men også helt bevidst sidder med tvivlen. Hvor meget af det er sandt, hvor meget er Kirstens fantasi og opskruet fortolkning er situationen. Det er tvivlen der er et af stykkets styrker. Hvis ikke det største. Det spændende i hvor langt kan man drive sig selv ud og væk fra virkeligheden. Det er interessant og det river en med.


Selvbiografiske referencer
Med ’Kirstens hævn’ præsenteres vi for sæsons anden forestilling i den tematiske trilogi: Virkelighedsflugt og katastrofetanker, som Aarhus Teaters huskunstnere, Carolin Oredsson og Josefine Thornberg-Thorsøe står i spidsen for.
Denne fortælling om de fire riddepiger er baseret på forfatteren Bjørn Rasmussens roman fra sidste år, med samme titel som stykket her. Ren fiktion, men også en fortælling hvor selvbiografiske referencer har fået lov til at blande sig ind. Rasmussen voksede nemlig selv op på en rideskole i Vestjylland, red og var derfor selv en del af et ligene miljø.
Bjørn Rasmussen har været tilknyttet Aarhus Teater af flere omgange. Først som en del af sin tid som militærnægter, så den tre årige Dramatikeruddannelse. Tilbage i 2021 skabt han en dramatisering af Anthony Burgess’ kultklassiker ”A Clockwork Orange” på teatret og i 2023 forestillingen Traume, som sikrede ham en nominering som årets dramatiker ved Reumert prisuddelingen det år. Hans popmusikkollektiv ’Solen er sexet’, som han har dannet i samarbejde med sangerinden, Lise Westzynthius, hvis soloudgivelser han også har skrevet sangtekster til, leverede de musikalske elementer til forestillingen. Var du tilstede ved åbningen af Museum Køn i Aarhus aktuelle udstilling ’Glory’ var ’Solen er sexet’ med til at sætte stemningen. Men det er sådan set blot en sidenote.
Bjørn Rasmussen har ved siden af sit forfatterskab også gjort sig gældende på Odense Teater, Teater Mongo Park og Teater Katapult. ’Kirstens Hævn’ manuskriptet er skrevet løbende samtidig med romanen.
Mindre ujævnheder
Forestillingen har sine små ujævnheder undervejs.
Den bliver lidt tung i det i midten, der er ret mange ord og de sænker en smule af fremdriften. Alle replikker er måske heller ikke taget direkte ud af en 14 årig piges mund og virker derfor mindre naturlige,, men det går. Der er også nogle sving som fjerner os fra den egentlige fortælling. Der når lige at begynde at flimre i forhold til skarpheden, vi holdes dog stadig fast.
Lige så skøn og realistisk scenografien er, gør den også at scenegangene og – billederne kommer til at balancere på en hårfin grænse til det ensformige. Lyd- og lysdesign vejer dog op i den sammenhæng. Der skabes ekstra kontraster. Alvida Fabers skarpe koreografier giver også ekstra plusser på vægten, med rå attitude og høj puls.
Man skal ikke lade sig afskrække af de nævnte skønhedspletter, for der er virkelig skabt en reflekterende og stærk fortælling, i en spændende setting hvor tvivlen får lov til at stå fængende tilbage. Det er bestemt en interessant aften man får dig hvis man skridtet ind i den Aarhusianske plysindpakket stald. Men husk på, det er hopperne der styrer lortet!
Fire vrinskende stjerner i fuld galop herfra.

Bag om forestillingen
Kirstens Hævn spiller på Aarhus Teater frem tiil d. 8. marts 2025.
Tekst: Bjørn Rasmussen.
Iscenesættelse: Carolin Oredsson.
Scenografi: Josefine Thornberg-Thorsøe.
Lysdesign: Kim Glud.
Lyddesign: Joëlle Marie McGovern.
Koreografi: Alvilda Faber Striim.
Medvirkende: Alberte Riis Alexis Ibsen, Clara Sophia Phillipson, Laura Kjær Jensen og Solvej Sonne Horn.
